Autot

Skoda Kodiaq Sportline: Tilava katumaasturi sporttimeikeillä

Julkaistu:

Koeajo
Skoda vei Kodiaqin kosmetologille. Syntyi Sportline.
Kun lähes paritonnisesta katumaasturista tehdään RS-malli ja sillä ajetaan autoluokkansa kierrosnopeusennätys Nürburgringillä, ollaan erikoisella alueella.

Skoda kertoi hiljattain vähän kilpaillusta saavutuksestaan. Skoda Kodiaq RS esitellään maailmalle syksyllä, mutta jo sitä ennen Skoda tarjoilee suurimpaan malliinsa sporttisuutta – joskin hiukan laimeammassa muodossa.

Kun jo tutuksi käyneen automallin myyntiin halutaan puhaltaa vauhtia ennen todellista mallipäivitystä, autosta tehdään esimerkiksi Black Edition - tai Sportline-versio. Jälkimmäisen Skoda lanseerasi Kodiaq-mallinsa menekin vetoavuksi.


Tarjolla on kuusi moottori- ja vaihteistoyhdistelmää. Koeajetun auton konepellin alla puhkuu malliston tehokkain dieselmoottori 190 hevosvoimallaan. Nelivetoisen auton kulkua rytmittää 7-pykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Tuttua ja oikein toimivaa, jos ei kuulu DSG-vaihteistoa halveksivaan kuppikuntaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Havaitakseen erikoismallin erottuvimmat yksityiskohdat pitää ensin kiertää auton ympäri. Syvänpunaisen auton ulkopeilikotelot, jäähdyttimen säleikkö ja sivuikkunoiden kehykset ovat mustat. Tummanpuhuva on myös etupuskurin alaosa. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut. Vakiona tulevat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, tietenkin mustina. Koeajoautoon oli asennettu lisävarusteena saatavat 20-tuumaiset antamaan annoksen lisää näyttävyyttä.

Sisältä löytyvät alcantaralla verhoillut, monipuolisesti säädettävät urheiluistuimet. Ne ovat paitsi näyttävät myös hyvin vartaloa tukevat. Musta kattoverhous ja jaloteräksiset poljinlevyt korostavat valittua tyyliä.


Mittaristosta saa esille Sportline-nimeä tukevan kierrosaikalaskurin, joka on tuttu muutamista VW-konsernin nopeimmista malleista. Eikä siinä kaikki: näytöstä saa esille myös tiedon g-voimista, ahtopaineesta ja moottorin ajantasaisesta teholukemasta. Seitsenpaikkaisessa katumaasturissa oleellisia tietoja?

Ajettaessa Kodiaq tuntuu Kodiaqilta. Suorituskykyä on ihan riittävästi, eikä autoa tarvitse suoralla baanalla ylimääräisesti ohjailla.

Mukautuva alustan säätöjärjestelmä on lisävaruste. Valittavia ajotiloja on useita lumesta sporttiin. Jälkimmäinen asetus antaa kaasupolkimen painalluksille nopean palautteen, mutta erityisen sporttiseksi meno ei silloinkaan yllä.


Koeajoauton hinta lisävarusteineen oli yli 65 000 euroa. Halvimmillaan Sportlineen pääsee kiinni 45 235 eurolla. Silloin moottorina on 1,4-litrainen, 150-hevosvoimainen bensiinimoottori etuvedolla.

Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 190 4x4 DSG

Kiitämme

Näyttävää ulkoasua isoja sisätiloja tarvitsevalle

Mainioita etuistuimia

Moitimme

Keinotekoista urheilullisuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt