Autot

Volkswagen kiiti vuoren huipulle ennätysajassa

Julkaistu:

Ennätys
Volkswagenin sähköauto I.D. R teki historiaa Pikes Peakin kansainvälisessä mäkikisassa Yhdysvalloissa.
Volkswagen I.D. R (500 kW / 680 hv) kuljettajanaan Romain Dumas voitti kilpailun, jossa mukana oli myös perinteisellä polttomoottorilla varustettuja autoja. Dumas ei pelkästään voittanut kilpailua vaan paransi Sebastien Loebin viisi vuotta sitten ajamaa ennätystulosta 16 sekuntia. Uusi ennätys on nyt 7 minuuttia 57,148 sekuntia.

Ennätyksen rikkomiseksi Volkswagen rakensi täyssähköisen I.D. R Pikes Peak -superauton, joka kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 2,25 sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1.

I.D. R Pikes Peak on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen kilpa-auto. Paitsi uuden teknologian esittelyalusta, auto on myös liikkuva tuotekehityslaboratorio, joka auttaa osaltaan Volkswagenia tuomaan vuonna 2020 markkinoille I.D.-malliperheen täyssähköiset tuotantoautot.

Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch kiitti alaisiaan korostamalla, että tiimi pystyi luomaan voittoisan kilpa-auton vain kahdeksassa kuukaudessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Asiakkaat ovat kautta aikojen hyötyneet moottoriurheilun parissa tehdystä tutkimustyöstä, joten odotamme tämänkin projektin tuloksien olevan arvokkaita tulevien sähköautojen kehitystyössä. Volkswagenin tavoite on olla sähköautoilun huipulla I.D.-mallisarjallaan ja osallistuminen Pikes Peak -kisaan oli todellinen happotesti sähköiselle voimalinjalle, sanoo Welsch sanoi

Coloradossa pidetyn mäkikisan historia ulottuu yli 100 vuoden päähän

Legendaarinen Pikes Peak International Hill Climb -kilpailu on järjestetty vuodesta 1916 lähtien, yhteensä 96 kertaa. Suomessa sen tuntevat erityisesti rallin ystävät, sillä tunnetuimpiin eurooppalaisiin osallistujiin kuuluvat Ari Vatanen ja Juha Kankkunen.

2010-luvun sähköautolla puolentoista kilometrin korkeusero kivutaan kuitenkin lähes kaksi minuuttia nopeammin kuin 1980-luvun nelivetoisella ralliohjuksella. Pikes Peak -kisassa sähköauton erityisenä etuna on se, että toisin kuin paloprosessiin happea tarvitsevissa polttomoottoriautoissa, sähkömoottorin teho ei heikkene korkeassa, vähähappisessa ilmanalassa.

Pikes Peakin reitti on 19,99 kilometriä pitkä tie, joka vie 2 800 metristä 4 300 metrin korkeuteen. Edellinen sähköautoennätys ajettiin kolmisen sekuntia alle yhdeksän minuutin (8 minuuttia 57,118 sekuntia).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt