Autot

IS ensitesti: Uusi Ceed on Kian ensimmäinen automaattista ajamista tarjoava malli

Julkaistu:

Ensitesti
Kian tämän vuoden tärkein uutuus on kova luu niin Uudenkaupungin uudelle A-Mersulle kuin tulevalle Ford Focuksellekin.
Vaikka erilaiset katumaasturivariantit valtaavat autokauppojen lattiapinta-alasta yhä vain suurempia osuuksia, on myös perinteiselle viisioviselle keskiluokan monikäyttöautolle – sekä luukkuperänä että Suomessa varsinkin farmarina – yhä runsaasti ottajia.

Tätä tuttua autotyyppiä edustaa myös Kian upouusi Ceed, jonka ns. hatchback- eli lyhyempää pystyperäkorimallia pääsimme kokeilemaan kuluneella viikolla aivan ensimmäisten joukossa.


Ulkonäöllisesti uusi sukupolvi erottuu edeltäjästään eniten astetta eurotyylisemmäksi muuttuneesta peräpäästään sekä myös edellismallia suoremmaksi (ja konservatiivisemmaksi) piirretyllä kylkilinjallaan. Keulassa Ceedin ilmeen muutos on henkisesti pienempi, ja painottuu pikemminkin kokonaisuuden hienosäätöön kuin varsinaiseen suureen muutokseen.

Mittojen puolesta uudessa Ceedissä huomiota kiinnittävät erityisesti auton akseliväli ja pituus, jotka ovat säilyneet käytännössä ennallaan. Korkeudesta on sen sijaan nykytyylin mukaisesti hieman nipistetty.


Ilahduttavinta mittamuutosta edustaa kuitenkin auton tavaratila, joka on kasvanut litroiltaan luokkansa selkeään kärkikastiin – yli Astran, Auriksen ja jopa Golfinkin. Eikä muutosta ole tehty poppakonstein, sillä myös takapenkki on tiloiltaan riittävä – aikuismatkustajat mukaan lukien.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uuden mallisukupolven voimalinjaosastolla tarjonnassa on sekä ennestään tuttua että myös hieman uutta.


Suomessa tässä kokoluokan myydyimpiä ovat nykyään ehdottomasti bensaturbot, joista Ceediin tulevat alkuun tarjolle ainakin Hyundai-konsernin kolmisylinterinen yksilitrainen sekä parikymmentä heppaa tehokkaampi nelisylinterinen, 1,4-litrainen vaihtoehto. Tehtaalta Ceediin olisi saatavilla myös vapaasti hengittävä satahevosvoimainen bensiininelonen, mutta sen osalta maahantuontipäätös on vielä auki.


Dieselosastolla Ceediin on valittavissa Kian uusi 1,6-litrainen turbomylly, jonka saa valinnan mukaan joko 115- tai 136-hevosvoimaisena. Pykäliltään jo seitsenloviseksi kasvanut kaksoiskytkinautomaatti tulee saataville kumpaankin dieseliin sekä isompaan bensiinikoneeseen. Manuaali on mallista riippumatta aina kuusiportainen.

Ensitestissä vaihtoehdoista osui alle 1,4-litrainen bensiiniturbo automaatilla, jonka toiminnasta ei juuri moitteen sanaa voinut keksiä. Eniten huomiota kiinnitti moottorin eleettömän nykyaikaisuuden ohella koneen hiljaisuus, mutta myös automaattilaatikon mukavuusviritteinen (eli aavistuksen laiskahko) toiminta ripeissä risteyslähdöissä – jopa vaihteiston Sport-asento mukaan lukien.


Ylipäätään ajettavuudeltaan Ceed tuntuu tasaisen varmalta ja napakalta. Suurin ongelma vaikutti ainakin koeajoyksilöiden näyttävillä 17-tuumaisilla pyörillä olevan lähinnä rengasmelu, joka haittasi mukavuuskokemusta jopa Portugalin varsin tasaisilla asvalteilla ajettaessa.

Sisustan osalta uuden Ceedin esikuvana on ilmiselvästi ollut Volkswag... tai siis sanotaanko saksalainen asiallisuus. Materiaalit ovat (ainakin parhaissa varustetasoissa) miellyttäviä ja sovitukset istuvat paikallaan. Myös hallintalaitteet sopivan suurine kojelautanappuloineen ovat kaikin puolin selkeitä ja helppoja käyttää.


Nykyautoihin oleellisesti kuuluva tietoviihdejärjestelmänäyttö on muotoilulliselta ilmeeltään aavistuksen raskas, mutta muuten hienosti toimiva, ja varustetasosta riippuen joko 5- tai 7-tuumainen. Uutuutena näytön alta löytyvät myös älypuhelinmaailmassa oleelliset Apple Car Play ja Android Auto -toiminnot.

Varustepuolen erikoisinta antia Ceedissä on autonomisen ajamisen taso numero kaksi, johon ylletään mikäli varustelistalta valitsee mukautuvan kaistallapitoavustimen kaikkine herkkuineen. Käytännössä Ceed kulkee silloin osittaisesti itsestään ja pitää pitkälti huolta auton sijainnista sekä nopeudesta tiellä. Käytännössä kuljettaja joutuu kuitenkin pitämään kädet ratissa ja valvomaan tilannetta sekä ajamaan itse, kun moottori- ja maantiet vaihtuvat taajamiin ja kaupunkeihin.


Kaikkiaan uusi Kia Ceed on kasvanut kolmannessa sukupolvessaan autoksi, jota yksikään vakavasti otettava autonvalmistaja ei enää voi aliarvioida. Kuvaavaa on, että joiltain osin Ceediä voi jo pelkän ensitestin osalta tituleerata paremmaksi kuin luokan eurooppalaisia ikuisuusikoneita. Ja se on jo tosi paljon se.

Ota kantaa

Kiinnostaako Kia?

Kyllä 73% Ei 21% En osaa sanoa 6%
Ääniä yhteensä 3228

Kia Ceed 1,4 T-GDI ISG 140 DCT EcoDynamics Business Premium

  • Moottori R4, turbo, 1353 cm3, 103 kW (140 hv)/6000 r/min, 242 Nm 1500–3200 r/min
  • Suorituskyky 0–100 9,2 s, huippunopeus 205 km/h
  • Kulutus 5,7 l/100 km, 95E
  • CO2-päästöt 129 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4310, l 1800, k 1447 mm, akseliväli 2650 mm, omamassa 1364 kg, tavaratila 395 l, tankki 50 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt