Autot

Fiat 500 S Cabrio: Kiinnostavin yksityiskohta löytyy konepellin alta

Julkaistu:

Koeajo
Fiat 500:n uusin varustetaso kulkee nimellä S.
Vaikka S-varusteltu Fiat 500, varsinkin sen kangaskattoinen Cabrio-versio, vilisee ovelia ulkoisia yksityiskohtia ja on yleisilmeeltään sanalla sanoen siisti, auton mielenkiintoisin yksityiskohta taitaa löytyä konepellin alta. Siellä säkättää kaksisylinterinen 875-kuutiosenttinen moottori, joka tuottaa kokoonsa nähden kunniakkaan 105 hevosvoiman tehon.

Erikoiseksi asian tekee se, että kyseinen mylly ei ole mikään tämän päivän keksintö vaan jo vuonna 2011 julkistettu ja moneen otteeseen palkittu TwinAir-moottori. Uutta siinä on vain suurentunut teho: aikaisemmat moottorit olivat joko 85- tai 60-hevosvoimaisia.


TwinAiria voisi kuvailla järjestelmäksi, jossa Fiat soveltaa nelisylinterisistä moottoreista tuttua MultiAir-tekniikkaa kaksisylinteristen moottorien maailmaan.

Homman juju on imuventtiilien sähköhydraulisessa ohjausjärjestelmässä. Kun imuventtiilejä ei ohjata enää mekaanisella nokka-akselilla vaan tietoteknisellä lastuaivolla, niille voidaan luoda loputon määrä erilaisia ja toinen toistaan optimaalisempia ajoituksia. Se johtaa win-win-win-tyyppiseen lopputulokseen: samalla kun teho nousee, polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt vähenevät.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tarkkuuden nimessä todettakoon, että TwinAirin sylinterikannesta löytyy myös nokka-akseli. Sillä ohjataan pakoventtiilejä.

Fiat käyttää TwinAir-moottoreita myös Pandassa ja 500-mallin L-versiossa. Niitä ei kuitenkaan Suomeen enää tuoda.

Nyt Fiatin Suomen-tuontiohjelma koostuu kolmesta mallista: 500-sarjasta, josta on tarjolla kaksi versiota eli kovakattoinen perusauto ja sähkötoimisella kangaskatolla varustettu Cabrio, Tiposta, josta on saatavilla hatchback ja farmari, sekä 124 Spideristä, joka on kaksipaikkainen avokattoroadster.


Kumpaankin 500-sarjan malliin on tarjolla kolme varustetasoa eli PopStar, sen prameampi painos Lounge ja S. S on niistä uusin. Vaikka S-varustellut autot julkistettiin Italiassa jo toissa kesänä, Suomeen ensimmäiset mallikappaleet ilmestyivät vasta viime vappuna.

Valmistaja ei ole avannut, mitä varustelutasoon liittyvä S-kirjan tarkoittaa. Sopinee olettaa, että kantasana on sport.

Fiat 500 S Cabrio on ehdottoman sukupuolineutraali henkilöauto. Se ei välitä, onko sen puikoissa nuorempi nainen vain vanhempi mies.


Se ei myöskään katso omistajansa yhteiskuntaluokkaa. Se istuu yhtä luontevasti Monte Carlon kasinon edustalle Monacossa kuin K-Citymarketin parkkipaikalle Kemissä. Eroja syntyy korkeintaan siitä, miten paikalliset concierget autoon ja sen kuljettajaan suhtautuvat.

Koeajoautossa oli 2 263 euron lisävarustepaketti, joka sisälsi muun muassa metallivärin, näyttävämmän mittariston, tavallista paremmat kaiuttimet ja punaiset jarrusatulat. Se nosti auton hinnan 23 253 euroon.


Fiatit tuo maahan FCA Finland. Se on päämiehensä kokonaan omistama tytäryhtiö ja osa merkin pohjoismaista klusteria.

Tässä tapauksessa klusteri tarkoittaa, että Suomella, Ruotsilla, Norjalla ja Tanskalla on omat tuontiyhtiönsä mutta yhtiöillä vain yksi yhteinen toimitusjohtaja. Hän on Simon Rivier, jonka kotimaa on Ranska ja asemapaikka Tanska.

FCA Finlandin edustajat kertovat, että tähän mennessä, vapusta juhannukseen, S-tason Cabrioita on myyty Suomessa noin 30 kappaletta. Mallin kovimpana kilpailijana he pitävät Opel Adamia.

Fiat 500 S Cabrio TwinAir 105 hv

  • Moottori R2, turbo, 875 cm3, 77 kW (105 hv)/5 500 r/min, 145 Nm/2 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s, huippunopeus 188 km/h
  • Kulutus 4,2 l/100 km, 95E
  • CO2-päästöt 99 g/km
  • Voimansiirto M6
  • Mitat p 3 571, l 1 627, k 1 488 mm, akseliväli 2 300 mm, omamassa 1 055 kg, tavaratila 185 l, tankki 35 l
  • Hinta 20 990 euroa
Kiitämme

Pirteää ulkonäköä

Moitimme

Huonoa äänieristystä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt