Kevään korvalla Vuoden Autoksi Euroopassa 2018 valitusta Volvo XC40:stä on helppo innostua, onhan se arvostetun kansainvälisen toimittajaraadin voittajaksi nostama. Eikä ruotsalaistehtaan tuoreimman ja pienimmän XC-malliperheen jäsenestä innostumisessa ole mitään erikoista, sillä se on aito skandinaavinen Volvo.
Vai onko sittenkään? XC40 valmistetaan Belgian Gentissä, ei siis Ruotsissa, ja yhtiön tekemät voitot valuvat nykyisin tunnetusti Kiinaan. Mietteitä saattaa aiheuttaa sekin, että auto erottuu isoveljistään ulkoisesti: XC40:n alkuperäislinjat piirtänyt, brittiläinen ja sittemmin yhdysvaltalaistunut muotoilija Ian Kettle on opiskellut niin Lontoossa kuin Hongkongissakin, ja se näkyy.
Volvomaisen pysty keula ja tylppä perä saavat aikaan sen, että auton ilmanvastuskerroin on nykymittapuin rumaa luettavaa. Virallinen arvo asettuu pahimmillaan lukemaan 0,37.
XC40:n keula tuo kyllä mieleen isoveljensä, huippusuositun XC60:n ja naapureiden kadehtiman yläluokkaisen XC90:n, mutta XC-trion pienimmän kylkimuotoihin on puututtu nuoruuden innolla, eikä peräkään tutuinta Volvoa ole.
Toisaalta: ehkä juuri nämä seikat vaikuttivat siihen, että XC40 vihdoin onnistui nappaamaan Volvolle sen pitkään kaipaaman tittelin?
Eniten voiton taustalla lienee kuitenkin vaikuttanut nykyinen kompaktien kaupunkimaasturien pysäyttämätön voittokulku, joka tällä hetkellä suorastaan kiehuu kuumana etenkin eteläisessä Euroopassa.
Volvon XC40 syntyi ehdottomasti oikeaan aikaan, mikä on automaailmassa hyvin tärkeä seikka. Kompakti XC40 on trendikäs, Volvon tapaan turvajärjestelmin lastattu sekä sopivan erottuvasti muotoiltu. Paketti on hyvin nipussa, formulatermejä lainaten. Tästä näkökulmasta XC40 on ehdottomasti voittonsa ansainnut.
Taakse mahtuu kaksi keskimittaista aikuista ongelmitta, jos edessä istuu korkeintaan 185-senttinen henkilö. Keskipaikka ei ole kovin miellyttävä.
Millainen XC40 on tien päällä ja arkikäytössä? Vaikka XC40-mallimerkintä viittaa pieneen kokoon, aidoksi kaupunkiautoksi XC40 on liian suuri. Kääntöympyrä on lähes 11,5-metrinen, ja autolla on pituuttakin yli 4,4 metriä.
Sen sijaan esikaupunkialueella ja maanteillä liikkuvalle pienelle perusperheelle tai aktiiviselle aikuisparille XC40 voisi olla erinomainen valinta. Korkeuden myötä autoon käynti on sujuvaa, vain pisimmät kuljettajat joutuvat hieman kumartelemaan päätään istuessaan sisälle autoon.
Kuljettajan työympäristö on Volvon tapaan asiallinen. Nahkaverhoilu lisää laadun tunnetta, mutta maksoi esimerkiksi koeajoauton Summum-varustepaketissa 1710 euroa lisää.
Edessä tilaa on mukavasti pitkillekin ja se, kuinka hyvin takana riittää jalkatilaa, riippuu hyvin paljon etuistuimen säädöistä. Keskimittaisen kuljettajan taakse mahtuu pidempikin matkustaja jalkoineen.
Toisaalta takaistuimen muotoilu on levymäisen vaatimaton, eikä siten anna pidempijalkaiselle juurikaan reisitukea. Kahdelle lapselle tai teinille takana riittää hyvin tilaa.
XC40:n tärkeimmät moottorit ovat D3- ja D4-dieselit sekä T5-bensiinivaihtoehto. Ne edustavat aidointa, Volvon omaa eli siis ruotsalaista moottorisuunnittelua ja -valmistusta. Myöhemmin luvassa on myös kolmesylinterinen moottori, ja autoa saadaan vauhdittamaan niin hybridi- kuin täyssähköversiokin.
9,3-tuumainen Sensus-informaatiokeskus on XC40:ssä vakiovaruste.
XC40 on ajo-ominaisuuksiltaan tyypillinen Volvo: yli 1,7-tonnisena hieman pulskanpuoleinen ja liikkeissään korostetun varovainen, mutta samalla miellyttävän vakaa ajettava tien päällä.
Koeajoon valittu tehokkaampi D4-diesel on karkeaääninen käynniltään, ja sen ääni kuuluu ajoittain sisälle autoon. Voimaa siinä on kuitenkin mukavasti, ja auton kiihtyvyys reipasta. Vauhtiin päästyään XC40 etenee jämäkän suoraviivaisesti, ilman turhaa ohjailun tarvetta. Jousitus on säädetty tanakan puolelle, mutta siitä löytyy tarvittaessa myös mukavuutta: tuttua ja turvallista autonvalmistustaitoa.
Kun perusajettavuus on vakaan hyvällä tolalla, huomio kiinnittyy muutamiin häiritseviin pikkuseikkoihin. Ohjauspyörän leveät puolat peittävät käännöksissä ajoittain mittariston navigaatio-informaatiota juuri silloin, kun niitä tarvitsisi, esimerkiksi kiertoliittymissä oikeaa poistumisliittymää valitessa. Tällöin pitää muistaa ääniopastuksen ohjeistus, jos se on päällä.
Vaihtelevat materiaalivalinnat hämmentävät joiltakin osin. Yleisfiilis on kuitenkin laadukas ja jämpti.
Autosta on myös heikko näkyvyys taakse, ja takaistuimella voi tulla hieman klaustrofobinen tunnelma pienten ikkunoiden vuoksi. Miksi kojelaudan muovit tuntuvat paikoin niin halvoilta? Vaihtelevat materiaalivalinnat hämmentävät joiltakin osin tässä hintaluokassa, vaikka yleisfiilis onkin laadukas ja jämpti.
XC40 kulutti koeajoasussaan 7,1 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 57 km/h. Kesärenkain luku varmasti tästä vielä hieman kaunistuu. Volvon päivitetty City Safety -varustelu tulee vakiovarusteena, ja turvallisuusnäkökohdat ovat pienimmässäkin XC-Volvossa erinomaisella tasolla. Niin tosin pitääkin, sillä koeajoyksilön hinta kipusi lisävarusteineen peräti 64 166 euroon. Se on paljon tämän kokoluokan autosta.
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Aut
Moottori R4, 1 969 cm³, kaksi turboa, 140 kW (190 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750–2 500 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 7,9 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus 5,1 l/100 km diesel
CO2-päästöt 135 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p 4 425, l 1 863, k 1 658 mm, akseliväli 2 702 mm, omamassa 1 735 kg, tavaratila 460 l, tankki 54 l
Hinta 47 159 euroa
Kiitämme
Vakaata ajettavuutta
Yleislaatuvaikutelmaa
Moitimme
Kokoon nähden korkeaa hankintahintaa
Äänekästä dieselmoottoria