Autot

Peugeot 5008: Iso ja kestäväksi todettu

Julkaistu:

Koeajo
Peugeot 5008 on tilava ja nykyaikainen.
Jos suomalainen keskivertoautoilija autojen kestävyydestä jotakin sisäistää, ainakin sen, ettei ranskalaisiin tuotteisiin pidä missään nimessä luottaa. Ne ovat autovalmistajien tarkkailuluokkalaisia: aina aiheuttamassa jotakin harmia omistajilleen. Esson baarien tarinoita tuetaan naapurin tutun kokemuksin ja katsastusvikatilastoin. Niistä voi päätellä, että jokin ketunhäntä ranskalaisilla on taatusti kainalossaan.

Tai sitten ei. Vaikka esimerkiksi Peugeot’n maine suomalaisissa katsastustilastoissa onkin keskiarvoa heikompi, sijoittuu vaikkapa 5008-malli hyvin lähelle kaikkien suomalaisautojen keskiarvoa. Lisäksi on hyvä muistaa, että katsastusvikatilastot katsovat taaksepäin, kun taas uudet mallit ovat oma tarinansa.

Peugeot’n nykylaadusta kertoo jotakin sekin, että Auto Bildin tuoreessa kestotestissä uusin 2008-malli selvitti 100 000 kilometrin rääkin ilman ainuttakaan merkittävää vikaa.


Kaikki tämä on hyvä pitää mielessä, kun punnitsee Peugeot’n uuden, toisen sukupolven 5008-mallin avuja. Se perustuu samalle EMP2-perusrakenteelle kuin Euroopassa vuoden autoksi pari vuotta sitten valittu pikkuveljensä 3008. Pituuseroa autoilla on 19 senttiä. 5008:n kokonaispituus on 4,64 metriä. Näin ollen 5008 pysyy hyvin kokoluokkansa rajojen sisällä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tekniikka ja sisätilojen design autoissa ovat pääosin samat, eli voimanlähteinä tavataan esimerkiksi ongelmattomiksi todetut PureTech-bensiinimoottorit, ja kuljettajan tuhdolle istuutuessaan tapaa palkitun i-Cockpit -ohjaamon. Se on toimiva, inspiroiva ja käytännöllinen, vaikka ei kaikkein väljin. Erilaisia säilytyslokeroita ja -ratkaisuja on lukuista perhekäyttösälää ajatellen ilahduttavan paljon.


5008:n saa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena. Tilaa on hyvin sekä ensimmäisellä että toisella penkkirivillä. Toisen penkkirivin kolme erillisistuinta liikkuvat pituussuunnassa, ja selkänojissa on mukavuutta lisäävä kallistustoiminto.

Kolmas penkkirivi maksaa autoverottomin hinnoin 850 euroa lisää, mitä voi pitää varsin kohtuullisena. Mikä yllättävintä, taaimmalle riville mahtuu myös aikuinen, jos keskirivillä voidaan hieman joustaa jalkatiloista. Taaimman istuinrivin penkit on suunniteltu kevyiksi. Ne ovat tarvittaessa myös helposti irrotettavissa. Irrotettuna istuin painaa vain 11 kiloa.

5008:ssa on myös todella suuri tavaratila, perusmuodossaan peräti 780-litrainen. Se on selkeästi enemmän kuin sinällään erittäin toimivista tilaratkaisuistaan tunnetussa Škoda Kodiaqissa. Laajennuksessa tila kasvaa peräti 1 940 litraan. Tavaratilojen suhteen 5008 on luokassaan huipputasolla, sillä tilan laajennus on tehty helpoksi.

Nelivedon suosio kasvaa maassamme vakaasti, mutta 5008:sta ei ole saatavissa nelivetoversiota. Peugeotin mukaan suurilla markkinoilla, kuten Kiinassa, sille ei ole tarvetta, ja lisätekniikka nostaisi auton painoakin.

Nelivedon sijasta saa kuitenkin lisävarusteena Advanced Grip Control -ajotilajärjestelmän hieman reilun 400 euron lisähintaan. Se on erilaisille ajopinnoille vaikeampia pitotilanteita helpottamaan luotu järjestelmä, joka sisältää myös mäkilähtöavustimen. Ei nelivedon veroinen, mutta apu kuitenkin.

Peugeot 5008:n moottorit ovat siis PSA-yhtymän valikoimasta tutut, kaksi bensiiniä ja kolme dieseliä. Koeajoon valitun 130-heppaisen PureTech-bensiinin ja EAT6-automaatin toiminta on sujuvaa, ja moottorin tehot riittävät tyydyttävästi auton liikuttamiseen.


Pikkuveljensä 3008:n tapaan 5008 on luonnikas ajettava, ja auto tottelee käskyjä etenemissuunnasta neutraalisti. Suorilla auto etenee vakaasti ilman tarvetta turhiin suunnan korjauksiin. Tiukoissa mutkissa pitkähkön akselivälin mukanaan tuoman lievän kankeuden huomaa, ja vaikka jousitus on tanakan puoleinen, kallistelee kori jonkin verran. Tasaisilla pinnoilla uusi 5008 etenee kuin sukkasillaan, mutta muutoin mukavuutta voisi olla himppu enemmän.

Koeajetussa Allure-tasossa kattavan perusvarustelun lisäksi tulevat muun muassa mukautuvat led-ajovalot, aktiivinen kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen. Kaukovaloautomatiikka toimi koeajolla kiitettävästi, mutta sen sijaan tasanopeussäädin ei yllättävästi osaa jarruttaa autoa esimerkiksi alamäissä ajettaessa, jolloin vauhti saattaa kasvaa huomaamattomasti.

Toinen arkikäyttöä häiritsevä pikkuseikka on tavaratilan ovi, joka voisi nousta avatessa korkeammallekin.

 

Katsastusvikatilastot katsovat taaksepäin, kun taas uudet mallit ovat oma tarinansa.

Auto kulutti noin 900 kilometrin koeajojaksolla keskimäärin 7,4 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 71 km/h – kohtalainen suoritus.

Peugeot 5008 kamppailee koollaan samoista asiakkaista kuin Škoda Kodiaq. 5008 on kuitenkin lähtötasolla noin neljä tuhatta euroa edullisempi. Sekä ranskalainen Peugeot että tsekkiläinen Škoda ovat valmistaneet autoja omalla nimellään todella pitkään, Peugeot jo 1800-luvun lopulta saakka. Siinä missä Škoda on Suomessa hyvin suosittu, jää Peugeot suosiossa kauas taakse.

Uusi 5008 voisi olla yksi hyvä syy tarkistaa mielipiteitä ”patonginpurijoiden” osaamisesta.

PureTech 130 S&S EAT6 Allure

  • Moottori R3, 1 199 cm³, turbo, 96 kW (130 hv) /5 500 r/min, 230 Nm/1 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 188 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 120 g/km
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 641, l 1 844, k 1 640 mm, akseliväli 2 840 mm, omamassa 1 517 kg, tavaratila 780–1 940 l, tankki 56 l
  • Hinta 34 073 euroa
Kiitämme

Joustavia tiloja

Kyvykästä voimalinjaa

Moitimme

Alas jäävää tavaratilan ovea

Nelivetoversion puutetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt