Autot

Muskeleilla varustettu Ford Mustang V8 GT: Rehellinen ja konstailematon

Julkaistu:

Koeajo
Ford Mustang terävöityi eurokelpoiseksi. Verotus tosin vie hauskuudesta osansa.
Vanha sanonta tietää kertoa, että totuus tulee lasten ja humalaisten suusta. Koska autoilu ja humaltuminen eivät sovi lainkaan yhteen, turvaudumme tällä kertaa kesäisen koeajon yhteydessä nuoruuden tarjoamaan vilpittömyyteen.

Sitä suo meille juuri karting-harrastuksen aloittanut nelivuotias Jesse Muurikainen. Jesse on hurahtanut vauhdin maailmaan, minkä huomaa, kun tullaan moottoritien rampille.

– Isi paina kaasua, nyt mennään ainakin sataa! Jesse hihkaisee turvaistuimestaan takapenkiltä.

Uudella Mustangilla toive on helppo toteuttaa. Fordin aitoa vapauden henkeä hohkaavan ikonisen auton muodistukset ovat olleet tälle vuosimallille maltilliset, mutta osuvat oikeaan vauhtihermoon.


Veekasin teho on nyt tasan 450 hevosvoimaa, ja auto kiihtyy vauhtiin 0–100 km/h 4,3 sekunnissa, kun sen parina toimii Fordin uusi 10-portainen automaattivaihteisto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kyllä, välityssuhteita on todellakin täydet kymmenen eteenpäin. Yhdistelmä on entistä terävämpi toiminnassaan, ja kun kaasupolkimen saa joissakin tilanteissa Suomessa runtata tiukasti kiinni lattiaan, leviää niin kuljettajalle kuin matkustajillekin herkästi hymy huulille.

Moottoritievauhtiin päästyä Jessen aurinkoinen ilme kertoo kaiken: kivaa oli!

Uudistuneeseen Mustangiin saa myös kuusiportaisen manuaalivaihteiston, mutta se on kiihdytyksessä himpun hitaampi ja korottaa myös kulutuslukemia, joten kuka manuaalia enää kaipaisi? Puristit ehkä, se heille sallittakoon, mutta uusi kymmenportainen vaihteisto hoitaa tonttinsa hienosti.


Uudelleenviritetyssä moottorissa on – jos mahdollista – entistäkin jykevämpi soundi, jonka voimaa oikein annostellessa hukuttaa äänimaailmasta kaiken muun alleen. Se ei kuitenkaan häiritse. koska se on itsetarkoitus, ja josta saa ja pitää nauttia.

Ja mikäli naapureitaan ei halua häiritä, autosta löytyy nyt myös Good Neighbour – eli hyvä naapuri -asetus, jolla äänimaailma laantuu hienostuneen huomioon ottavaksi.

Jos vapaasti hengittävästä kasista pitää jotakin negatiivista kaivamalla esiin kaivaa, se on sylintereiden lepuutustoiminnan puute. Matka-ajossa tällä ominaisuudella säätyisi roimasti soppaa silloin, kun voimaa ei tarvita täyteen laukkaan. Muuten uudistettu viisilitrainen V8 näyttää EcoBoost-versioille, mistä se kuuluisa kana oikein pissii.

Uudistuksen yhteydessä Mustang on säädetty paremmin eurooppalaisten kuljettajien odotuksiin. Takaosan jousitusta on jäykistetty akselien välisten liitosten avulla, mikä vähentää ei-toivottua, korin joustoa aiheuttavaa liikettä kaarreajossa.


Muutokset ovat onnistuneet, sillä auton ajettavuus on huomattavasti napakampaa kuin ennen. Kaarreajossa luottamus auton kykyyn säilyttää pito säilyy parempana luiston rajaa lähestyttäessä.


Mikäli taas haluaa viedä ajokokemustaan vielä pidemmälle, voi noin kahden tuhannen euron lisähinnalla valita säätyvän MagneRide-iskunvaimennusjärjestelmän uusine ajotiloineen.


Nykyisin valmistetaan harmillisen vähän autoja, joista jää rehellinen, konstailemattoman hyvä fiilis. Uusi Ford Mustang V8 GT on yksi niistä. Ei, se ei ole hienostunut, tilava tai kovin käytännöllinen. Se ei myöskään ole taloudellinen tai järkevä. mutta se on hauska, hauska ja hauska.

Mustangin idean ymmärtää paremmin, kun muistaa kuinka paljon – tai siis vähän – täsmälleen samanlainen auto maksaa vaikkapa Saksassa: noin 47 000 euroa. Suomessa joudumme maksamaan samasta omistamisen ilosta lähes kaksinkertaisesti.

Ford Mustang Fastback 5.0 V8 GT 450hv A10

  • Moottori V8, 5 038 cm³, 331 kW (450 hv)/7 000 r/min, 529 Nm/4 600 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 4,3 s, huippunopeus 249 km/h
  • Kulutus 12,1 l/100 km 95E10,
  • CO2-päästöt 270 g/km
  • Voimansiirto A10, takaveto
  • Mitat p 4 789, l 1 916, k 1 382 mm, akseliväli 2 720 mm, omamassa 1 756 kg, tavaratila 408 l, tankki 61 l
  • Hinta 84 140 euroa
Kiitämme

Parantunutta ajettavuutta

Roisia suorituskykyä

Moitimme

Autoveron määrää

Heikkoa polttoainetaloutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt