Autot

IS Luxemburgissa: Uutta röpinää ja paukketta – Mercedes-AMG:n C 43 4Matic elokuussa Suomeen

Julkaistu:

Uutuus
Mercedes-Benzin C-sarja uudistuu: faceliftin ydin on moottoreissa.
Mercedes-Benzin suomalaisittain hyvin tärkeään kokoluokkaan osuva C-sarja uudistuu. Katsantokannasta riippuen neljännen tai viidennen sukupolven facelift on päällisin puolin melko kevyt, enemmän uudistukset koskevat tekniikkaa.

C-sarjan autoissa tavataan nyt monia varusteita ja ominaisuuksia, jotka on jo aiemmin esitelty suuremmissa E- ja S-sarjoissa, mutta myös kevään korvalla esitellyssä uudessa A-sarjassa.

Pienet muotoilumuutokset keskittyvät auton keulaan sekä ajo- ja takavalojen designiin. Sisällä lisävarusteena on nyt saatavilla täysin digitaalinen mittaristonäyttö ja näyttökooltaan kasvanut multimediajärjestelmä. Myös joitakin sisustuselementtejä on hierottu entistä fiinimpään suuntaan.

Tärkeimmät uudistukset koskevat moottoreita, joihin ei sinällään ole luvassa mitään aivan maata mullistavaa, mutta täysin uusia voimanlähteitä kuitenkin. C 200 -bensiinimallin erikoisuus on 48 voltin EQ Boost -järjestelmä, joka on pieni askel kohti sähköistymistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dieselmoottoreiden uutuus on 1,6-litrainen nakuttaja, joka ensitestin perusteella on varsin pätevä pakkaus niin taloudellisuuden kuin suorituskykynsäkin puolesta.

Toista ääripäätä edustaa Mercedes-AMG C 43 4Matic, jossa on 3,0-litrainen V6-kaksoisturbomoottori. Sen teho on kasvanut 23 pollen verran 390 hevosvoimaan, ja vääntö kirjataan nyt lukemaan 520 newtonmetriä. Autossa käytetään AMG:n edelleen kehittämää Speedshift TCT 9G -automaattivaihteistoa, jonka vaihtamisnopeudet ovat edelleen lyhentyneet.

Kompakti AMG-C kiihtyy vihaisesti. Sataseen päästään 4,7 sekunnissa, ja kiihtyvyys on senkin jälkeen hyvin hanakkaa. Sport+ -ajomoodissa pakoäänet muuttuvat jo varsin miehekkäiksi, ja moottorijarrutuksissa auton pakokaasut röpisevät ja paukkuvat iloisesti putkistossa.

Comfort-ajotilassa meno on paljon hienostuneempaa. Ajodynamiikaltaan Mercedes-AMG C 43 4Matic on onnistunut kokonaisuus: jopa huippunopeuden tuntumassa hallittavuus on helppoa ja tuntuma tiehen vakaa. Neliveto on takapainotteinen: eteen siirretään voimasta 31, taakse 69 prosenttia.

Uudistuva C-sarja saapuu Suomen kamaralle elokuun aikana.