Autot

Tältä näyttää uusi Suzuki Jimny – edeltäjä markkinoiden halvin maasturi

Julkaistu:

Uutuus
Suzuki Jimny siirtyy uuteen sukupolveen.
Tärkeät asiat säilyvät ennallaan, sillä Jimny on jatkossakin aito maasturi, jossa on erillinen tikapuurunko ja alennusvaihde. Myös sen hinnan voi olettaa pysyneen maltillisena.

Jimnyn juuret ulottuvat vuoteen 1970, jolloin Suzuki esitteli ensimmäisenä autonvalmistajana nelivetoisen maasturin japanilaiseen kei-luokkaan. Auto nousi nopeasti suureen suosioon työkseen kätevää pientä maasturia tarvitsevien keskuudessa sekä lisäksi aivan tavallisten autonkäyttäjien keskuudessa.

Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeenkin SJ410-nimisenä, ja se löysi heti alusta alkaen Suomessa vuosittain satoja ostajia: kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti etenemiskyvyllään maastossa.


Kaksikymmentä vuotta sitten esiteltiin Jimnyn kolmas sukupolvi, joka oli muodoiltaan vähän edeltäjäänsä pyöreämpi. Pidempi akseliväli toi vakautta, tiloja ja mukavuutta. Kätevään Jimnyyn tuli vaihtoehdoksi myös automaattivaihteisto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Maaliskuun loppuun mennessä Suzuki Jimnyn kolmea sukupolvea on myyty 194 maassa 2,85 miljoonaa kappaletta ja pian ikoniksi nousseen automallin tarinaan kirjoitetaan uusi luku, kun neljäs sukupolvi esitellään.


Uuden vuosimallin 2019 Suzuki Jimnyn linjoissa on palattu menneeseen, sillä muotoilijat ovat hakeneet inspiraatiota toisen sukupolven Jimnystä.

Uuden Jimnyn ostajalla on valinnanvaraa auton ulkonäön viimeistelyssä, sillä saatavilla on kolme kaksiväriyhdistelmää, joissa autossa on musta katto ja viisi muuta ulkoväriä. Sisustuksessa korostuu käytännöllisyys ja hallintalaitteiden hyvä sijoittelu. Kojelaudan keskelle on tullut muista Suzuki-malleista tuttu helppokäyttöinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö.

Suzuki Jimnyn rakenne on pääosin ennallaan eli siinä on erillinen tikapuurungolle kiinnitetty kori. Taka-akseli on jäykkä ja se on tuettu kahdella pitkittäistuella ja Panhard-tangolla. Jimnyn voimansiirrossa jatketaan nykyisellä linjalla eli siinä on kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto, kuten kunnon maasturissa pitää olla.

Hinta ei ole vielä tiedossa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt