Autot

IS vieraili autojen hautausmaalla Mojaven autiomaassa – 54 hehtaarin alueella vallitsee salamyhkäinen tunnelma

IS vieraili autojen hautausmaalla Mojaven autiomaassa – 54 hehtaarin alueella vallitsee salamyhkäinen tunnelma

Julkaistu:

VARASTOINTI
Näky voisi olla kangastus, mutta täyttä totta se on: tuhannet autot odottavat kohtaloaan autiomaassa.
Mojaven autiomaa Kaliforniassa vetää puoleensa kaikenlaisia ihmisiä. Yksi etsii luonnon rauhaa ja toinen pakenee menneisyyttään Joosuanpuiden siimekseen.

Aavikolle on myös hyvä piilottaa ihmisiä ja tavaroita. Täällä on yksityinen luvattomien siirtolaisten vankila sekä useita varastorakennuksia.

Southern California Logistics -lentokentälle on vuosia pysäköity käytöstä poistettuja lentokoneita. Sen uusin asiakas on autofirma Volkswagen. Kentän labyrinttimaisissa rakennuksissa kukaan ei kuitenkaan tunnu tietävän tai haluavan puhua tänne tuoduista saksalaisautoista. Paikassa vallitsee salamyhkäinen tunnelma.


Mojaven Victorvilleen on tuotu ainakin tuhansia Audi- ja Volkswagen-henkilöautoja. Niitä varastoidaan tänne jatkuvalla syötöllä.

Syynä on Volkswagenin saama tuomio törkeästä petoksesta. Autovalmistaja väärensi ajoneuvojen päästötulokset todellista pienemmiksi. Ne ylittävät moninkertaisesti sallitut rajat. Yhtiön oli ostettava myymänsä autot takaisin ja varastoitava ne jonnekin. Autiomaa on yksi autojen sijoituspaikoista.

Laajaa lentokenttää ympäröi pressulla peitetty verkkoaita. Yhdessä kohdassa on portti, jossa lukee huolintayhtiön nimi Extreme Logistics Solutions, ”äärimmäiset logistiset ratkaisut”. Ulkopuolella odottaa neljä kaksikerroksista autonkuljetusautoa. Niistä puretaan henkilöautoja ja ajetaan sisään parkkipaikalle.

Autoja tuodaan tänne jatkuvasti lisää. Portin pielessä on vartijoiden koppi. Pyydän esimiestä paikalle ja kotvan kuluttua luokseni ilmestyy kotvasen kuluttua roteva, valkoinen, keski-ikäinen amerikkalaismies. Hän ei suostu kertomaan nimeään, mutta esittäytyy pysäköintialueen omistajaksi.


Salaisuuteen vannotettu mies paljastaa vain, että Volkswagen on parkkipaikan ainoa asiakas. Hän antaa ottaa valokuvia autoista mäeltä, jolta on hyvä sihti parkkipaikalle.

– Mutta vain muutaman minuutin ajan. Sen jälkeen tulen häätämään sinut pois, hän painottaa.

Kukkulalta avautuu surrealistinen näkymä: tuhansia ja taas tuhansia autoja on pysäköity kentälle vieri viereen. Suurin osa näyttää olevan Volkswageneita, pienempi osa Audeja. Autot kiiltävät auringon alla. Autiomaan kuiva ilmasto tarjoaa ajokeille oivan säilytyspaikan. Kun jo olen poistumassa, omistaja saapuu kuvauspaikalle pickupillaan.

– Kaikki hyvin, mies huikkaa autostaan.


Kiitän ja lähden. Ilmenee, että parkkipaikkaa pyörittävä Extreme Logistics Solutions on vuokrannut lentokenttää hallinnoivalta Stirling Development -yhtiöltä 54 hehtaaria autojen varastointiin ja palkannut 20 työntekijää huolehtimaan niistä.

Autoja on tuotu tänne tammikuusta 2017 lähtien. Alue on suurin niistä 37:stä ympäri Yhdysvaltoja sijoittuvista autonsijoituspaikoista, joille VW on varastoinut kaikkiaan 300 000 takaisin ostamaansa autoa.

Harvaan asuttua aluetta täplittävät siellä täällä matalat asuin- ja liikekorttelit. Niiden väliin jää koskematonta autiomaan luontoa. Parin korttelin päässä parkkipaikasta on lounasravintola, jonka kyltissä lukee breakfast, lunch, hamburgers – aamiaista, lounasta, hampurilaisia. Sisällä istuu Jerry-niminen kuusikymppinen musta eläkeläismies opiskelemassa espanjaa.

– Käyn täällä jatkuvasti syömässä ja tämä on myös ”kirjastoni”, Jerry hymyilee.

Alun perin hänet vetivät autiomaahan edulliset sijoitusasunnot. Hän myi ne myöhemmin pois, mutta viehättyi rauhalliseen ympäristöön ja asettui tänne vaimonsa kanssa parikymmentä vuotta sitten.

Nykyään uusi omakotitalo lähtisi alueelta 200 000 dollarilla (167 000 euroa), kun 135 kilometrin päässä Los Angelesissa vastaavasta saisi pulittaa ainakin kolme kertaa enemmän.

– Talot ovat täällä halvempia, mutta suurin osa täkäläisistä käy mäen pohjalla töissä, Jerry tokaisee.

”Mäen pohjalla” hän tarkoittaa San Bernardinoa, Riversidea tai Los Angelesia. Ajomatka kaupunkeihin kestää vajaasta tunnista kahteen. Autiomaassa työskentelevät puolestaan asuvat usein muualla. Siksi täällä on irrallinen tunnelma. Jokainen pitää huolen omista asioistaan. Jerry on kuullut lentokentälle pysäköidyistä autoista, muttei tiennyt varastoinnin syytä.

– Tunnen pari kaveria, jotka työskentelevät sillä parkkipaikalla. Heidän on aika ajoin käynnistettävä ja siirreltävä autoja. Jokainen täällä haluaisi niistä yhden, koska arvelee saavansa hyvän diilin.


Kolmikymppinen Brian käy hakemassa hot dogin. Roskakuski ja osa-aikainen palomies on viihtynyt aavikolla vasta muutaman kuukauden.

– Äitini on asunut täällä pitkään. Täällä on ihan ok asua, Brian toteaa ykskantaan.

Lähistölle pysäköidyistä saksalaisautoista mies ei ole kuullutkaan.

– En käy paljon ulkona, vain töissä, mies kuittaa ja poistuu folioon pakatun hodarinsa kanssa.


Kadun toisella puolen, meksikolaisen leipomon ja käytettyjä tavaroita sekä autonosia myyvien kauppojen vieressä on parturiliike Ana’s Hair Saloon. Parturi Ana Piedra leikkaa Tommy Carterin lyhyttä lettiä jenkkityyliseksi.

– Täällä asuu mukavia ihmisiä, meksikolaistaustainen Ana kehuu.

– Työskentelen puolustusvoimien alihankkijalle ja käyn täällä kerran viikossa leikkauttamassa tukkani, Tommy tilittää.


South Carolinasta kotoisin oleva mies on aloittanut uudessa työpaikassaan vasta muutama viikko sitten. Ana taas on asunut autiomaassa kahdeksan vuotta. Kumpikaan ei tiennyt parinsadan metrin päähän parkkeeratuista kymmenistä tuhansista autoista.

Volkswagenilla näköjään onnistuttiin, kun kiusallisten saasteautojen säilytyspaikaksi valittiin omiin asioihinsa keskittyvien ihmisten asuttama autiomaa.

Oikeusjuttu tuli VW:lle kalliiksi

  • USA:n tiukat päästömääräykset täyttääkseen Volkswagen asensi dieselautoihinsa softwareohjelman, joka sai testauslaitteet lukemaan autot puhtaiksi. Todellisuudessa niiden typpipäästöt ylittivät sallitut rajat jopa 40-kertaisesti.
  • Huijaus alkoi vuonna 2009. Sen paljasti ympäristönsuojeluryhmä. Aluksi VW kiisti syytökset, mutta joutui lopulta myöntämään ne vuonna 2015.
  • Yhtiö tuomittiin sakkoihin ja vetämään markkinoilta yli puoli miljoonaa Volkswagen-, Audi-, Skoda-, Seat- ja Tiguan-merkkistä henkilöautoa. Rikos on maksanut yhtiölle 34 miljardia euroa. Volkswagen myi silti viime vuonna 10,7 miljoonaa autoa – enemmän kuin koskaan aikaisemmin.