Mihin suuntaan Hyundai tuon pikkuriikkisen näpäytyksensä osoittaa?
Yksi vaihtoehto saattaisi olla Ford, jonka sortimentista löytyy 350-hevosvoimainen ja 55 000 euroa maksava Focus RS. Toinen kohde voi olla Honda, jonka kirkkaimpia helmiä on 320 hevosvoimaa kirnuava ja pari tonnia Focustakin kalliimpi Civic Type R.
Hyundai i30 N on selvästi Focusta ja Civiciä säyseämpi. Se maksaa kympin alle 40 000 euroa, ja sen tehokkainkin versio tuottaa maltilliset 275 hevosvoimaa.
Hyundain väki kuitenkin uskoo, että tuollaiset tunnusluvut riittävät tekemään i30 N:stä oikean monitoimiauton. Heidän mukaansa N-malli on perheauton ja GT-rassin yhdistelmä, jolla voidaan huristella ensin esimerkiksi anopin tarjoamalle sunnuntaibrunssille Hämeenlinnaan ja ampaista sitten kahvipöydästä suoraan ratapäiville Ahvenistolle.
Tyyppimerkki N:n takana on nokkela tarina.
N:n kerrotaan viittaavan ensinnäkin Namyangiin, joka on Hyundai Kia Motorsin testikeskus Hwaseongin kaupungissa 50 kilometriä Soulista etelään. Namyangissa on N-mallikin alunperin kehitetty.
Toisaalta N-kirjain vie ajatukset legendaariselle, vuonna 1927 valmistuneelle Nürburgringin moottoriradalle, joka polveilee Nürburgin linnan kupeessa Eifel-vuoristossa 180 kilometriä Frankfurtista länteen. Auton rataominaisuudet on viimeistelty siellä.
Sen päälle Hyundain brändinikkarit vielä sanovat, että N-kirjain muistuttaa kilparadan shikaania.
N-versio pohjautuu i30-malliin, joka tuli markkinoille Hyundai Elantran tilalle vuonna 2007. Toisen sukupolven i30 lanseerattiin vuonna 2012 ja kolmaskin jo vuonna 2016.
N-versiota alettiin valmistaa loppuvuodesta 2017. Suomeen sarjan ensimmäiset autot saapuivat tämän vuoden alussa.
N:stä on tarjolla kaksi tehoversiota, joista koeajoon valikoitui voimakkaampi, 275-hevosvoimainen vaihtoehto Performance Pack -tyyppisillä varusteilla höystettynä. Varustepaketti sisältää muun muassa kattoikkunan, metallivärin ja 19-tuumaiset vanteet, ja se nostaa auton kokonaishinnan 42 592 euroon.
Hyundain ennätyspitkä takuu koskee myös i30-malleja.
Auton teknisiä hienouksia ovat N Grin -niminen ajotilajärjestelmä ja N-tractioniksi ristitty ajovakauden hallintasysteemi sekä N Corner carving, jonka ytimessä on elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko.
Kaikki kolme järjestelmää toimivat ritirinnan ja pyrkivät parantamaan auton ajettavuutta. Kuljettajan osana on valita N Grinistä ajotila. Kahdesta muusta systeemistä hänen ei tarvitse välittää mitään: ne touhuavat omia aikojaan taustalla.
Hyundain maahantuoja on myöntänyt helmikuusta lähtien kaikille i30-malleille ennätyspitkän takuun.
Takuu on 7 vuotta ilman kilometrirajoitusta, ja se koskee myös N-mallia. Sitä voi pitää melkoisena kädenojennuksena N:n ostaville asiakkaille – ottaen huomioon, miten tiukille näiden ajopelit voivat varsinkin ratapäivillä joutua.
Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 6MT 275 hv Performance Pack
Moottori R4, turbo, 1998 cm3, 202 kW (275 hv)/6000 r/min, 353 Nm 1450–4500 r/min
Suorituskyky 0–100 6,1 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 7,1 l/100 km, 95E
CO2-päästöt 163 g/km
Voimansiirto M6, etuveto
Mitat p 4335, l 1795, k 1447 mm, akseliväli 2650 mm, omamassa 1429 kg, tavaratila 395 l, tankki 50 l
Hinta 39990 euroa
Kiitämme
Hyvää hinta–laatu-suhdetta
Moitimme
Kovaa polttoaineen kulutusta