Autot

Toyota Aygo käy peukaloisten taistoon – sisarmallien myynti parissa kappaleessa

Julkaistu:

Ensitesti
Tuore malliuudistus takaa Toyota Aygolle palkintopallipaikan suomalaisen autokaupan lilliputtiluokassa.
Ykköspaikasta Aygon on turha unelmoida. Kia Picanto tekee kuukaudesta ja vuodesta toiseen niin tasaisen varmaa jälkeä, että sen asemaa Suomen myydyimpänä A-segmentin henkilöautona ei uhkaa vähään aikaan mikään.

Sitä vastoin hopeatila voi olla hyvinkin Aygon hyppysissä. Vaikka Aygo on tämänvuotisessa, toukokuun 10. päivään ulottuvassa myyntitilastossa vasta jaetulla neljännellä sijalla Opel Karlin kanssa, se voi karistaa uunituoreen faceliftinsä avittamana paitsi Karlin myös Hyundai i10:n ja Volkswagen Upin kannoiltaan ja kiivetä luokkansa kakkoseksi.


Tosin kenenkään ei kannata lyödä järin suuria vetoja sen enempää Aygon kuin sen kilpailijoidenkaan puolesta. Rekisteröintimäärät ovat A-segmentissä niin hellyttävän pieniä, että jo pari onnistunutta yritysmyyntikampanjaa pystyy pyöräyttämään tilaston täysin uuteen asentoon.

Kuvaavaa A-segmentin olemattoman ohuille volyymeille on se, että tänä vuonna luokassa on myyty, kaikki 12 merkkiä ja 14 mallia yhteenlaskettuina, 743 autoa. Summa oli täsmälleen sama kuin Skoda Superbin rekisteröintimäärä tammi-toukokuussa – ja Superbkin sijoittuu mallikohtaisessa tilastossa vasta sijalle 19.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

A-segmentin lilliputtimeiningistä kielii sekin, että Toyotan maahantuoja Toyota Auto Finland kaavailee Aygolle vain 260 auton vuosimyyntiä. Samaan aikaan se myy B-segmenttiin sijoittuvaa Toyota Yarista 3 500 kappaletta vuodessa.

Kaksi kolmesta tänä vuonna Suomessa myydyistä Aygoista on päätynyt yrityksille, esimerkiksi bussiyhtiöille, jotka siirtävät kuljettajiaan työvuoron vaihtuessa pysäkiltä varikolle ja takaisin. Aygo-ostajien arkkityyppejä ovat myös siivousfirmat, joille kertyy paljon kaupunkiajoa mutta jotka tarvitsevat vain maltillisesti tavaratilaa.


Uudessa Aygossa ei ole moottorin osalta vaihtoehtoja.

Konepellin alla pörisee aina kolmisylinterinen, kuutiotilavuudeltaan yksilitrainen mylly, joka tuottaa 72 hevosvoiman tehon ja 93 newtonmetrin väännön.

Vääntömomentti on nyt kaksi mittayksikköä pienempi kuin edellisessä versiossa. Valmistaja kuitenkin kertoo, että nyt paras vääntö saavutetaan entistä alemmilla kierrosluvuilla, ja sen ansiosta auton pitäisi lähteä liikkeelle rivakammin kuin ennen.


Pikantti yksityiskohta uudessa Aygossa ovat sen hiilidioksidipäästöt. Ne ovat kilometriä kohti seitsemän grammaa suuremmat kuin sen ranskalaisissa sisarmalleissa, samanlaisilla moottoreilla varustetuissa ja niinikään Tshekin Kolinissa valmistettavissa Citroën C1:ssä ja Peugeot 108:ssa.

Ero selittyy sillä, että Aygossa ei ole mukana, toisin kuin 108:ssa ja C1:ssä, start&stop-toimintoa. Se on kuulemma jätetty pois asiakkaiden toivomuksesta. Sen ansiosta Aygon myyntihinnasta on pystytty tinkimään muutama satanen huolimatta siitä, että lisääntyneet grammat ovat nostaneet hintalappuun vaikuttavaa autoveroprosenttia.

Start&stop ei ole sanottavasti vauhdittanut ranskalaiskaksikon myyntiä. Peugeot 108 -malleja on rekisteröity tänä vuonna yksi kappale. Citroën C-ykkösiä on sentään mennyt kaupaksi tuplasti enemmän eli kaksi.


Aygosta tulee tarjolle viisi varustevaihtoehtoa. Alin on nimeltään x-play ja ylin x-clusiv. Niiden väliin sijoittuu kaksi erikoismallia, jotka ristitty x-citeksi ja x-trendiksi.

Näiden lisäksi, heti x-playn yläpuolelle, tulee varusteversio, joka kantaa nimeä Launch Edition. Sen uskotaan vetoavan eritoten yksityisasiakkaisiin, ja sen odotetaan muodostuvan Aygon päämalliksi.

Maahantuoja ei ole kertonut, miten pitkään se meinaa pitää Launch Editionin myynnissä. Se kuitenkin muistetaan, että Yariksen vastaavaa aloituspainosta kaupattiin aikoinaan noin 10 kuukauden ajan.

Suomeen tuotavia Aygoja aletaan valmistaa Kolinissa heinäkuussa, ja ensimmäisiä autoja odotetaan maahan elokuussa. Virallinen lanseeraus on tähdätty syyskuun toiseen viikonloppuun.



Jos taulukko ei näy, katso se tästä.

Toyota Aygo 1.0 VVT-i Launch Edition

  • Moottori R3, 998 cm3, 53 kW (72 hv)/6 000r/min, 93 Nm/4 400 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 13,8 s, huippunopeus 160 km/h
  • Kulutus 4,1 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 93 g/km
  • Voimansiirto M5
  • Mitat p 3 465, 1615, 1 460 mm, akseliväli 2 340 mm, omamassa 910 kg, tankki 35 l
  • Hinta 14 395 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt