Opel käytti viime vuosituhannen lopussa edellisen kerran GSi-merkintää (Grand Sport Injection) sen suorituskykyisimmissä malleissa.
Signeeraus palasi pitkällä akselivälillä varustetun Insignian peräpeltiin, ja kohta sen voi nähdä omin silmin Suomenkin teillä.
Insignia GSi:stä on kaksi korimallia, Grand Sport ja Sports Tourer. Moottorivaihtoehtoja on myös kaksi, Insigniassa jo aiemmin nähdyt kaksilitrainen bensiiniturbo ja samoin kaksilitrainen, kahdella turbolla tehostettu diesel. Autot ovat nelivetoisia ja varustettu kahdeksanpykäläisellä automaattivaihteistolla.
Leveät, 20-tuumaiset renkaat luovat tuntuvasti ajomelua. Vaikka kuinka väittäisi tottuneensa suomalaiseen, karkeaan asvalttiin, volyymitaso yllätti. Brembon näyttävät jarrusatulat somistavat renkaita.
Ulkonäkö on kieltämättä tyylikäs, mutta koeajossa ollut dieselversio on oletuksiin ja äänimaailmansa nähden enemmän tavallinen Opelin perheauto kuin aiemmin keväällä ensitestissä ollut GSi-bensaversio.
Dieselpadassakin riittää puhtia, mutta GSi-signeerauksen saaneelta odottaisi enemmän. Varsinkin viimeinen puristus jää vaisuksi. Bensaversiossa murinaakin on enemmän, jos sitä arvostaa.
Auto käyttäytyy leppoisasti ja täsmällisesti. Pitkä akseliväli ei ole omimmillaan kaikkein tiukimmissa kurveissa, mutta loivasti mutkittelevalla maantiellä kokee ajavansa tehokasta ja täsmällisesti toimivaa autoa. Ohjaus antaa hyvän tunnon tiestä. Vaihteistoa voi myös käyttää käsin ohjauspyörän siivekkeistä.
Flexride-alusta mukauttaa iskunvaimentimia ja ohjausta. Ohjainlaite muuttaa myös kaasupolkimen vastetta ja kahdeksanportaisen automaattivaihteiston vaihtamispisteitä. Normaalista Sport-moodin mentäessä huomaa muutoksen, mutta Tour vaikuttaa normaaliajon kaltaiselta toisinnolta. Competitive-tila löytyy myös, kun osaa etsiä: kaksoispainallus ESP-painikkeesta sallii kuljettajalle lisää vapauksia kytkemällä luistoneston pois.
Ergonomiset urheiluistuimet ovat saaneet sertifikaatin, jonka selkäkipuun erikoistuneista lääkäreistä ja terapeuteista koostuva AGR-yhdistys on myöntänyt. Kuningaskobran hyökkäystä jäljittelevä muotoilu on mieleenpainuva. Istuimet antavat erinomaisen tuen.
Somistusta ja tehoa arvostavat joutuvat punnitsemaan myös sitä, että Insignia-perheessä GSi-mallien hinnat nousevat omalle kymmentuhatluvulleen.
Opel Insignia Grand Sport GSi 2.0 CDTI BiTurbo 4x4
Moottori R4, tuplaturbo, 1 956 cm³, 154 kW (210 hv)/4 000 r/min, 480 Nm/1 500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 233 km/h
Kulutus 7,3 l/100 km Diesel
CO2-päästöt 192 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p 4 910, l 1 863, k 1 445 mm, akseliväli 2 829 mm, omamassa 1 772 kg, tavaratila 490–1 450 l, tankki 62 l
Hinta 56 569 euroa
Kiitämme
Hyvää ajettavuutta
Erinomaisia istuimia
Moitimme
Renkaista kantautuvaa ajomelua
Vaisuhkoa moottorin murinaa