Autot

Opiskelija selvitti, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää – helposti ja halvalla

Julkaistu: , Päivitetty:

Autotekniikka
Ajoneuvotekniikan opiskelija testasi menetelmää, jolla sähköauton toimintamatkaa voidaan pidentää merkittävästi.
Konsti on yksinkertainen. Kun sähköautoon asennetaan polttoainekäyttöinen lämmitin, auton toimintamatka voi pidentyä tietyissä olosuhteissa jopa 40 prosenttia.

Ajoneuvotekniikan opiskelija Tero Leinonen teki aiheesta opinnäytetyön Tampereen ammattikorkeakoulussa tämän vuoden keväällä. Leinonen osoitti tutkimuksensa Webasto-lämmittimiä markkinoivalle Kahalle.

Homman juju on siinä, että lisälämmitin hoitaa sisätilojen lämmityksen. Näin säästyy sähköenergiaa, jota voidaan käyttää ajomatkan jatkamiseen.

Kaha muistuttaa tiedotteessaan, että sähköautojen omat lämmitysjärjestelmät tuppaavat olemaan pakkasilla pulassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun sähkömoottorista ei voida ottaa polttomoottoreista tuttua hukkalämpöä, sisätiloja joudutaan lämmittämään sähkökäyttöisillä, auton akustosta virtansa ottavilla järjestelmillä. Vaihtoehtoisia toteutustapoja on kolme: PTC-vastus, lämpöpumppujärjestelmä tai polttoainekäyttöinen lämmitin.

Edullisin ja yksinkertaisin vaihtoehto on PTC-vastus. Se kuitenkin kuluttaa, varsinkin talvioloissa, niin paljon sähköä, että auton ajomatka voi lyhentyä normaalista puoleen. Lämpöpumppujen ongelma on puolestaan se, että pakkasen kiristyessä ne eivät saa autoa lämpenemään. Siksi lämpöpumpulla varustetuissa sähköautoissa joudutaan kovilla pakkasilla turvautumaan PTC-vastukseen, joka lämmittää autoa mutta laskee jälleen auton toimintamatkaa.

Jäljelle jää polttoainekäyttöinen lämmitin. Se säästää huomattavasti akuston virtaa, sillä se kuluttaa käytössä vain vähän sähköenergiaa, mikä puolestaan mahdollistaa pidemmän ajomatkan. Leinosen tutkimuksessa todetaan, että ajomatkaa voidaan pidentää merkittävästi etenkin kaupunkiajossa.

Leinonen tutki myös lämmittimen ympäristövaikutuksia. Laite kuluttaa hänen mukaansa niin vähän, että lämmityksen tuottamat hyödyt ovat selvästi suuremmat kuin siitä aiheutuvat haitat.

Tero Leinonen oikaisee, että hän ei ole ”idean isä”, kuten uutisessa alun perin kirjoitettiin. Leinonen korostaa myös, että kyseessä ei ole uusi keksintö. Uutista on näiltä osin muutettu 11. kesäkuuta.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt