Autot

BMW X2:ssa miellyttää moni asia, mutta hinnassa on reilu annos brändilisää

Julkaistu:

Koeajo
BMW:n X-perheen tuorein jäsen saattaa ihastuttaa ilmeellään, mutta vilkaisu hinnastoon voi alkaa askarruttaa.

Automaailma yrittää uskotella aika ajoin, että uutta on taas keksitty. Näin myös usein tapahtuu, mutta väittämällä BMW:n X2-mallia SAV:ksi aletaan olla jo sellaisessa markkinointijargonissa, että osa vasta SUV-termiin tottuneista putoaa kärryiltä ja osa jatkaa nauruaan.

SAV ei ole BMW-maailmassa kuitenkaan ihan tuore määre. SAV viittaa urheilulliseen ja toimeliaaseen elämäntapaan toisin kuin SUV, jolla viestitetään yleishyödyllisyydestä.

X2 on niin kompakti auto, että sen mitat ovat pienemmät kuin X-sarjan pienimmän, X1-mallin lukemat. Vielä kun coupémaisuutta tavoitteleva kattolinja nipistää sisätiloja, joku saattaa kysyä, miksi X1:n ja X3:n välinen kolo piti täyttää autolla, joka ei kokonsa puolesta solahda loogisesti 1:n ja 3:n väliin.



Siinähän kysyy. X2 näyttää hyvältä, joskaan ei ihan puhdaslinjaiselta coupélta. Halpa se ei ole. BMW:t harvoin ovat. Halvimmillaan (40 818 euroa) 140-hevosvoimainen bensaturbo kilpailee työsuhdeautoilijoista ja erottuvaa katumaasturia tarvitsevista.

Hinnaston lukuisilta riveiltä voi halutessaan valita myös kalleimman, Business M Sport X -varustellun, 231-hevosvoimaisen dieselversion. Sen hinta on pienestä autosta huimat 69 953 euroa. Koeajossa olleen version M Sport -lisävarusteet muine herkkuineen nostavat hintaa noin 13 000 euron verran aina 63 542 euroon. Paljon rahaa pienehköstä autosta sekin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ohjaamo edustaa tyypillistä nyky-BMW:tä. Se ei ole hintaluokkansa pramein. Kaukana siitä. Käytännöllinen se kuitenkin on. Kuljettajan ergonomian kannalta hallintalaitteet löytyvät vaivatta.

Takapenkillä istuville saa vakuutella tilojen riittävän, mutta isokokoisimmat saattavat huudella erimielisyyksiä. Tavaratila (470 litraa) on luokassaan vallan oivallinen.

Ohjaus tuntuu painavalta – jopa niin, että hitailla nopeuksilla renkaat tuntuvat kaupunkipyörittelyssä miltei liimautuvan asvalttiin. Vauhdikkaammassa ajossa mutkatiellä auton ohjaaminen on varsin miellyttävää ilman kummempia kallisteluja.

M Sport -alusta tuo autoon näyttävyyttä ja 10 millimetriä perusversiota matalamman, hiukan jäykemmän alustan. Se lisää pintakovuutta ja vakautta. Ajotilanteesta riippuen siitä pitää tai ei.

Hienosti toimiva voimalinja tarjoaa kuskille huolettoman fiiliksen. Vaihteiston toimintaa kuljettaja ei oikeastaan edes huomaa. Suorituskyvyssä suotuisa vääntö korostuu.

X2:n koko miellyttää esimerkiksi ahtaissa parkkihalleissa, mutta viiston korimuodon takia näkyvyys takaviistoon on todella huono.

BMW X2 sDrive 20i M Sport

Kiitämme
  • Hienostunutta voimalinjaa ja oivallisia ajo-ominaisuuksia
Moitimme
  • Varusteiden myötä korkeaksi karkaavaa hintaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt