Ensitestissä Lexus RX 450h L: Katumaasturin 11 lisäsentin ja kahden lisäistuimen hinta noin 4000 euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitestissä Lexus RX 450h L: Katumaasturin 11 lisäsentin ja kahden lisäistuimen hinta noin 4000 euroa

Tämä kuva kertoo olennaisimman muutoksen: uudessa Lexus RX 450h L -mallissa on pidennetyn perän ansiosta tilaa seitsemälle matkustajalle. Kaksi lisäistuinta taittuu lattiatasoon nappia painamalla. Keskimmäiset istuimet kaatuvat myös vaakatasoon suhteessa 40:20:40.

Julkaistu: 10.6.2018 11:14

Lexus pidensi valmiiksi isoa crossoveriaan 11 senttiä ja loi kolmannen istuinrivin.

Lisäsentit ovat sijoitettu auton perään. Takalasin kaltevuuskulmaa on suurennettu. Takaluukku aukeaa asettamalla käden muutaman sentin päähän auton logosta – edellyttäen, että avain on mukana.

Lexus on tuonut ensi kerran Eurooppaan seitsenpaikkaisen hybridiauton. Uusi Lexus RX 450h L -malli on pidennetty versio markkinoilla jo 20 vuotta olleesta RX-crossoverista.

Kolmas penkkirivi tuo muunneltavuutta sitä kaipaaville. Taaimmaiset istuimet nousevat sähköisesti napin painalluksella tavaratilan kyljestä. Lisäistuimet ovat erilliset ja nahkaiset kuten edessäkin. Perimmäisellä rivillä istuville on tarjolla myös omat ilmastoinnin säädöt.

Toisen penkkirivin istuimia on valmistajan mukaan nostettu siten, että kolmannella rivillä jalkaterät mahtuisivat ongelmitta kakkosrivin penkkien alle. Tähän asti kuulostaa ihan premium-auton ratkaisuilta.

Käytäntö murentaa hiukan lupauksia. Könyäminen taakse ja sieltä pois ei näytä kovinkaan sulavalta, eivätkä jalkatilat ole järin suuret.

Aikuinen voi matkustaa lyhyen etapin kolmosrivillä, mutta oikeasti tilat ovat lapsia varten. Lexuksen edustajat myöntävätkin, että lapset ovat kohdeyleisö – jos eivät suoraan, niin ainakin heidän vakavaraiset vanhempansa.

Lexus-mallistossa on Suomessa vain hybridejä. Maahantuojan selvityksen mukaan kolmannes suomalaisista uskoo ajavansa kymmenen vuoden kuluttua itselataavavalla hybridiautolla.

Kolmannen rivin istuimet käytössä ollessaan kutistavat luonnollisesti niiden taakse jäävää tilaa. Kun kolmas istumarivi on käytössä, tavaratilan vetoisuudeksi mitataan vähimmillään 176 litraa lattiasta istuimen yläosaan. Enimmillään kuljetuskapasiteetti on tuntuvat 1 656 litraa.

Takaikkunan kulmaa on muokattu jyrkemmäksi sisätiloja ajatellen.

L-versio on rakennettu samalle pohjalevylle kuin RX. Akselipituus on ennallaan, mutta auton pituus keulasta perään on kasvanut 11 senttimetriä. Samalla auton pituus on kasvanut tasan viiteen metriin. Korin peräosan pidennyksen myötä takaikkunan kulmaa on jyrkennetty.

Uutuus on melkoinen järkäle, sillä sen omamassa on 2 205 kiloa. Sen liikuttaminen sekä jyrkissä ylämäissä että moottoriteillä on kuitenkin vaivatonta ja mukavuutta painottavaa. Ajamisen mukavuus lisääntyisi, jos myös suomen kielellä toimiva navigaattori hoitaisi hommansa täsmällisemmin.

Ohjaamossa on Lexuksen lupauksen mukaista premium-tunnelmaa. Navigaattoriin saa suomenkielisen äänen. Opastus ei oikein pysy vauhdissa mukana. Esimerkiksi liittymiä lähestyttäessä opastus tulee ajoittain aivan liian myöhään.

Moottori on tuttu lyhyemmästä RX:stä: 3,5-litrainen V6 tuottaa 193 kilowatin (262 hevosvoimaa) tehon ja 335 newtonmetrin väännön. Voimalinjan kokonaisteho on 230 kW (313 hevosvoimaa). Edessä on 167 hevosvoimaa kehittävä sähkömoottori. Nelivetokyvykkyyden tuovat takapyörille 68-hevosvoimainen sähkömoottori ja generaattori.

Näillä luvuilla auto olisi kyvykäs vetämään isoakin asuntovaunua perässään, mutta vetomassaksi kirjataan Euroopassa nolla kilogrammaa. Tyyppihyväksyntä olisi vaatinut testejä ja määrityksiä, mutta valmistajan kiire saada uutuus markkinoille vei voiton. Sama puute koskee myös panoraamakattoa, jonka lyhyempään RX:ään saa.

Tavaratila muuttuu todella moneksi: litramäärä vaihtelee luvuissa 176, 211, 432, 474, 591, 652, 966 ja 1656 litraa riippuen siitä, kuinka monta istuinta on pystyssä ja halutaanko ladata tavaraa istuimen yläosaan tai kattoon asti.

Suomessa malli on jo hinnoiteltu. Varustetasoja on kaksi. Edullisempi Executive lähtee 92 250 eurosta. Premier-tason hinnaksi on määritelty 108 220 euroa. Executive-tasolla hintaero lyhyempään RX:ään on noin 4 000 euroa.

Luksusta taaimmaisille: omat säädöt ilmastoinnille.

Maahantuoja odottaa, että seitsenpaikkaista RX-mallia myydään Suomessa vuoden aikana kymmenen prosenttia koko RX:n myyntimäärästä: 4-5 kappaletta kertoo karua kieltä kovasta hinnasta ja markkinan kapeudesta.

  • Moottori V6, 3 456 cm³ ja sähkömoottori 230 kW (313 hv)/6000 r/min, 335 Nm/4 600 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 180 km/h

  • Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 138 g/km

  • Voimansiirto CVT, neliveto

  • Mitat p 5 000, l 1 895, k 1 700 mm, akseliväli 2 790 mm, omamassa 2 205 kg, tavaratila 176–1 656 l, tankki 65 l, akku 1,9 kWh

  • Hinta 92 250 euroa

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?