Autot

Ensitestissä Lexus RX 450h L: Katumaasturin 11 lisäsentin ja kahden lisäistuimen hinta noin 4000 euroa

Julkaistu:

Ensitesti
Lexus pidensi valmiiksi isoa crossoveriaan 11 senttiä ja loi kolmannen istuinrivin.

Lexus on tuonut ensi kerran Eurooppaan seitsenpaikkaisen hybridiauton. Uusi Lexus RX 450h L -malli on pidennetty versio markkinoilla jo 20 vuotta olleesta RX-crossoverista.

Kolmas penkkirivi tuo muunneltavuutta sitä kaipaaville. Taaimmaiset istuimet nousevat sähköisesti napin painalluksella tavaratilan kyljestä. Lisäistuimet ovat erilliset ja nahkaiset kuten edessäkin. Perimmäisellä rivillä istuville on tarjolla myös omat ilmastoinnin säädöt.

Toisen penkkirivin istuimia on valmistajan mukaan nostettu siten, että kolmannella rivillä jalkaterät mahtuisivat ongelmitta kakkosrivin penkkien alle. Tähän asti kuulostaa ihan premium-auton ratkaisuilta.

Käytäntö murentaa hiukan lupauksia. Könyäminen taakse ja sieltä pois ei näytä kovinkaan sulavalta, eivätkä jalkatilat ole järin suuret.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aikuinen voi matkustaa lyhyen etapin kolmosrivillä, mutta oikeasti tilat ovat lapsia varten. Lexuksen edustajat myöntävätkin, että lapset ovat kohdeyleisö – jos eivät suoraan, niin ainakin heidän vakavaraiset vanhempansa.


Kolmannen rivin istuimet käytössä ollessaan kutistavat luonnollisesti niiden taakse jäävää tilaa. Kun kolmas istumarivi on käytössä, tavaratilan vetoisuudeksi mitataan vähimmillään 176 litraa lattiasta istuimen yläosaan. Enimmillään kuljetuskapasiteetti on tuntuvat 1 656 litraa.


L-versio on rakennettu samalle pohjalevylle kuin RX. Akselipituus on ennallaan, mutta auton pituus keulasta perään on kasvanut 11 senttimetriä. Samalla auton pituus on kasvanut tasan viiteen metriin. Korin peräosan pidennyksen myötä takaikkunan kulmaa on jyrkennetty.

Uutuus on melkoinen järkäle, sillä sen omamassa on 2 205 kiloa. Sen liikuttaminen sekä jyrkissä ylämäissä että moottoriteillä on kuitenkin vaivatonta ja mukavuutta painottavaa. Ajamisen mukavuus lisääntyisi, jos myös suomen kielellä toimiva navigaattori hoitaisi hommansa täsmällisemmin.


Moottori on tuttu lyhyemmästä RX:stä: 3,5-litrainen V6 tuottaa 193 kilowatin (262 hevosvoimaa) tehon ja 335 newtonmetrin väännön. Voimalinjan kokonaisteho on 230 kW (313 hevosvoimaa). Edessä on 167 hevosvoimaa kehittävä sähkömoottori. Nelivetokyvykkyyden tuovat takapyörille 68-hevosvoimainen sähkömoottori ja generaattori.

Näillä luvuilla auto olisi kyvykäs vetämään isoakin asuntovaunua perässään, mutta vetomassaksi kirjataan Euroopassa nolla kilogrammaa. Tyyppihyväksyntä olisi vaatinut testejä ja määrityksiä, mutta valmistajan kiire saada uutuus markkinoille vei voiton. Sama puute koskee myös panoraamakattoa, jonka lyhyempään RX:ään saa.


Suomessa malli on jo hinnoiteltu. Varustetasoja on kaksi. Edullisempi Executive lähtee 92 250 eurosta. Premier-tason hinnaksi on määritelty 108 220 euroa. Executive-tasolla hintaero lyhyempään RX:ään on noin 4 000 euroa.


Maahantuoja odottaa, että seitsenpaikkaista RX-mallia myydään Suomessa vuoden aikana kymmenen prosenttia koko RX:n myyntimäärästä: 4-5 kappaletta kertoo karua kieltä kovasta hinnasta ja markkinan kapeudesta.

Lexus RX 450 h L Executive

  • Moottori V6, 3 456 cm³ ja sähkömoottori 230 kW (313 hv)/6000 r/min, 335 Nm/4 600 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 138 g/km
  • Voimansiirto CVT, neliveto
  • Mitat p 5 000, l 1 895, k 1 700 mm, akseliväli 2 790 mm, omamassa 2 205 kg, tavaratila 176–1 656 l, tankki 65 l, akku 1,9 kWh
  • Hinta 92 250 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt