Autot

Hyundai meikkasi i20:n uudelleen – isoin muutos voimansiirrossa

Julkaistu:

Ensitesti
Hyundai i20 -mallin menekkiä selittää muukin kuin käynnissä oleva romutuspalkkiokampanja.
Suorastaan siunaukselliselta vaikuttaa voima, jolla vuoden alusta käynnistetty romutuspalkkiokampanja on purrut Hyundain ja varsinkin sen B-segmenttiin sijoittuvan i20-mallin menekkiin Suomessa.

Kun romutuspalkkiolla on myyty toukokuun loppuun mennessä kaikkiaan noin 4 800 autoa, niistä Hyundai-merkkisiä kärryjä on ollut noin 650. Niistä taas kaksi kolmasosaa on ollut i20-malleja. Kun niitä on vuorostaan rekisteröity toukokuun loppuun mennessä 857 kappaletta, romutuspalkkion voi väittää vaikuttaneen joka toiseen tänä vuonna tehtyyn i20-kauppaan.


Tällä menolla vuodesta 2018 tulee i20:lle erinomainen – mutta ei vain siksi, että romutuspalkkio on siivittänyt alkuvuoden myyntiä, vaan myös siksi, että heinäkuussa kauppoihin tulee mallin uusin versio.

Jatkossa i20-perhe koostuu viisiovisesta hatchbackista ja sen terhakammasta sisaresta Active Crossista. Molempiin on saatavilla 1-litrainen bensiinimoottori kahdella eri tehoversiolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dieseliä ei ole mukana ollenkaan. Sitä vastoin hatchbackiin on tarjolla myös 1,2-litrainen bensiinikone kaksilla erilaisilla tehoilla.


Teknisesti kovin juttu uusitussa i20-mallistossa on se, että kaikki hatchbackit ja Active Crossit – 1,2-litraista bensiiniversiota lukuun ottamatta – voidaan varustaa Hyundain kehittämällä kaksoiskytkinautomaatilla.

Valmistaja on ristinyt systeemin 7DCT:ksi: tyyppimerkki kertoo, että siinä on kaksi kytkintä ja seitsemän pykälää. Se toimii lyhyen koeajon perusteella niin hyvin, että sen voi kuvitella löytävän kasvavan kannattajakunnan myös Suomessa.

Tässä vaiheessa automaattivaihteistot ovat vielä B-segmentin autoissa harvinaisia. Vaikka kaikista uusista Suomessa myytävistä henkilöautoista jo kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia, B-segmentissä niiden osuus on vasta 27 prosenttia.

Siitä seuraa, että merkin maahantuoja Hyundai Motor Finland uskoo suurimman i20-kysynnän kohdistuvan aluksi 1,2-litraiseen manuaalivaihteiseen hatchbackiin. Siitä tulee myös mallin halvin versio. Sen ja muiden vaihtoehtojen hinnat selviävät tämän kuun loppuun mennessä.

Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 PS) Active Cross

  • Moottori R3 998 cm3 88,3 kW (100 hv)/4 500 r/min, 171,6 Nm/1 500–4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,4 s, huippunopeus 182 km/h
  • Kulutus 5,0 l/100 km E5
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 065, l 1 760, k 1 529 mm, akseliväli 2 570 mm, omamassa 1 250 kg, tavaratila 326 l, tankki 50 l
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt