Autot

Sähäkkä Jaguar ottaa härkää sarvista ja haastaa Teslan

Julkaistu:

Ensitesti
Jaguarin ensimmäinen täyssähköauto on valmis.
Jaguar on aina ollut Suomessa individualistinen haastajamerkki, joka erottuu joukosta.

Niin nytkin. Brittikissa on saanut jo markkinoille ensimmäisen täyssähköautonsa, I-Pacen. Jaguarilla ei pelätä automaailman yli satavuotiaan historian suurinta muutosta eli sähköistymistä, vaan valmistajan pääkonttorissa on otettu härkää tukevasti sarvista.


Sähköautokriitikoille kerrottakoon, että tämä auto ei ole muovikikotin, sähkövatkain tai sähkölelu. Siitä pitävät huolen 94-prosenttisesti alumiinista valmistettu kori ja noin 2,2 tonnin omapaino, neliveto, paikat viidelle aikuiselle sekä 400 hevosvoiman teho. Suorituskyky on ravisuttavaa: 0–100 km/h sujuu 4,8 sekunnissa, ja täyden latauksen kantama on uuden todenmukaisemman WLTP-mittausstandardin mukaan 480 kilometriä. Pikalataus onnistuu parhaimmillaan tien päällä 40 minuutissa.

I-Pace ei ole myöskään kaiken kansan auto. Hinnat lähtevät liikkeelle 84 380 eurosta, jossa on autoveroa noin 2 600 euroa. Tukevasti premium-ryhmään linnoittuneelle Jaguarille hankintahinta on kuitenkin muuhun mallistoon hyvin linjassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Faktat kertovat, että Jaguarilla on I-Pacen suhteen kovat piipussa. Merkki on tuonut nopeassa tahdissa markkinoille uudenlaisen SUV-mallin, joka nyt vain sattuu olemaan sähköauto.

Tässä tapauksessa SUV-viittaus ei ole tuulesta temmattua vaan aitoa asiaa.


Englannissa on luotu 2010-luvun nykyaikaisin Jaguar täysin puhtaalta pöydältä, vaikka auto valmistetaankin toistaiseksi Magna Steyrin tehtaalla Itävallassa. Poissa ovat auton pitkä, majesteettinen keula ja korin klassiset mittasuhteet.

Päämuotoilija Ian Callumin mukaan lähtökohta antoi I-Pacen suunnitteluun mahdollisuuden lähestyä tehtävää tuorein silmin ja ajatuksin. Niinpä matkustamoa siirrettiin korissa selkeästi eteenpäin, koska keulalle ei enää tarvittu suurta tilaa polttomoottorille. Silti autossa on selkeätä visuaalista draamaa korin etu- ja takaosien välillä.

Luonnossa I-Pacen mittasuhteet ovat toden totta poikkeavat. Keulassa on säilytetty tietty määrä korkeutta luomaan voiman tunnetta, ja takaosan korkea asemointi vie ajatukset tulevaisuuteen. Väliin jää neljä ovea ja kunnon kokoinen matkustamo, kaikki tämä mahdutettuna 4,68 metrin kokonaispituuteen.

I-Pace on suorituskykyinen uutuus, kuten Jaguarilta saattaa odottaakin. Auton etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat yhteensä tasan 400 hevosvoimaa, ja suurin vääntömomentti vakuuttaa 696 newtonmetrin lukemallaan. Nämä ovat pelkkiä lukuja, mutta Jaguar on ottanut auton ajo-ominaisuuksien hiomisen tosissaan.

Etuakselirakenne on samankaltainen kaksois-kolmiotukivarsiratkaisu kuin F-Type -urheiluautossa, ja taka-akselisto on puolestaan F-Pace -mukamaasturista muokattu Integral Link -rakenne.

Näillä eväin on saatu luotua painavasta sähköautosta helposti hallittava kokonaisuus, jonka ohjaustuntuma on kunnossa ja kyvyt mutka-ajossa vakuuttavat.

Sähköautoissa yleistyvä yhden polkimen ajo sujuu I-Pacella hienosti, sillä vauhtipedaalissa on hyvä tuntuma ja auton regeneroivaa jarrutusvoimaa on helppo säädellä.


Saimme tilaisuuden testata I-Pacen kyvyt myös rata-ajossa. Äärirajoja lähestyttäessä auton lievä aliohjautuminen tulee esiin, lähinnä suuren omamassan vuoksi, mutta ominaisuus ei nouse häiritseväksi, vaan ohjaustuntuma pysyy neutraalina.

Tiukoissa jarrutuksissa jarrupolkimen tuntuma on aluksi hieman puumainen, mutta jarrutuskykyä on kuitenkin riittävästi.

I-Pace on yllättävän monitahoinen auto. Kaikkein eniten autossa hämmensivät sen maasto-ominaisuudet: valinnaisvarusteena saatavan ilmajousituksen avulla maavaraa voidaan korottaa viisi ja laskea neljä senttiä.

Yhdistettynä auton älykkääseen nelivetoon ja vakiovaruste-ASPC -pidonhallintajärjestelmään I-Pace kipuaa ongelmitta maastossa paikkoihin, joihin sitä ei ilkeäisi viedä lainkaan. Esimerkiksi kahluusyvyys on enimmillään puoli metriä: auton dna periytyy Jaguar Land Rover -yhtymän vuosikymmenten aikana hiotusta tietotaidosta.

I-Pacessa on 90 kWh:n akusto, joka on sijoitettu lattiaan integroituun rakenteeseen. I-Pace lukeutuu niihin sähköautoihin, joiden myötä tuttu toimintamatka-ahdistuneisuus helpottaa. Ensitestin normaalissa ja tavallista rivakammassakin ajossa sen virta riitti kahden hengen kuormalla noin 400 kilometrin yhtenäiseen matkaan.

Kun matkaa oli taitettu 150 ja varausta riitti vielä 250 kilometrille, loppui hermostunut vilkuilu mittaristoon: perille kyllä päästäisiin. Autoon integroitu 7 kW:n laturi on optimoitu kotilataukseen, 80 prosentin varustaso saavutetaan tyypillisesti yön yli. Pikalataus tapahtuu CCS-standardin mukaisella pikalatausasemalla.


Suomessa I-Pacen ennakkomyynti on jo alkanut. Varustetasot ovat S, SE, HSE ja First Edition. Maahantuojan näkemys on, että ensi vuoden maaliskuuhun mennessä Suomeen olisi myyty jo toista sataa I-Pacea. Jos se toteutuu, Suomen pieni sähköautokanta kasvaa jatkossa taas hieman nopeammin.

Jaguar I-Pace First Edition

  • Moottori 2 x kestomagneetti-sähkömoottori, 147 kW + 147 kW (400 hv), 696 Nm
  • Akuston kapasiteetti 90 kWh
  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,8 s, huippunopeus 200 km/h
  • Kulutus 18,75 kWh/100 km sähkö (WLTP)
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Voimansiirto A1, neliveto
  • Mitat p 4 682, l 1 895, k 1 565 mm, akseliväli 2 990 mm, omamassa 2 208 kg, tavaratila 656 l
  • Hinta 109 513 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt