Autot

C5 Aircross on Citroënin uusin ase katumaasturien markkinataistossa

Julkaistu:

Ensitesti
Tuoko uusi C5 Aircross Citroënille vihdoin katumaasturimenestystä?
Citroën on yrittänyt päästä kasvaville katumaasturimarkkinoille vuodesta 2007 lähtien viiden vuoden välein. Kaksi ensimmäistä ponnahdusta päättyi mahalaskuun, mutta nyt ollaan loikkaamassa matkaan paljon paremmin eväin.

Citroën tai oikeastaan koko PSA-konserni havahtui katumaasturibuumin rajuuteen pahasti myöhässä. Apua haettiin japanilaiselta yhteistyökumppani Mitsubishilta, jonka Outlander muutettiin C-Crosseriksi.

Vuonna 2007 Suomeen tulleen mallin myynti jäi viiden vuoden aikana vajaaseen kahteensataan autoon, eikä Peugeot’n vastaava malli menestynyt sen paremmin.

Toinen yritys oli vielä latteampi, sillä 2012 Suomessa esitellyllä C4 Aircrossille (Mitsubishi ASX) löytyi kahden vuoden aikana ainoastaan 57 ostajaa. Citroënin markkinointi- ja viestintäjohtaja Arnaud Belloni toteaa, että yhteistyö toisen valmistajan kanssa on aina haastavaa. Toisen yhtiön kehittämään autoon on jälkeenpäin vaikea ruiskuttaa omaa henkeä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tällä kertaa Citroën on liikkeellä aivan toisella otteella. Tuotestrategiasta vastaava Xavier Peugeot korostaa, että Citroën-merkin uudelleenrakentaminen aloitettiin kolme vuotta sitten. Pääajatuksena oli haastaa perinteinen ja korostaa mukavuutta.

Työn tulokset alkoivat näkyä uuden C3:n myötä. Sitä ovat seuranneet C3 Aircross ja uudistunut C4 Cactus.

Nyt eurooppalaisille esiteltävä Citroën C5 Aircross on ollut myynnissä merkin toiseksi suurimmilla markkinoilla Kiinassa jo viime syksystä alkaen. Siellä se on otettu todella hyvin vastaan; autoa on myyty jo yli 40 000 kappaletta. Katumaasturi oli pakko saada nopeasti myyntiin maapallon toisella puolella, sillä Citroënilla ei ollut siellä mitään tarjottavaa tärkeimpään luokkaan.


Uuden ajattelun mukaisesti Citroën myy autoja lähes samanlaisina kaikkialla maailmassa.

Ranskassa eurooppalaisille valmistettavan C5 Aircrossin suurin ulkoinen ero kiinalaissisareen verrattuna on takarekisterikilven ympärys. Sisällä on annettu periksi paikalliselle maulle. Kiinassa arvostetaan valtavia takajalkatiloja, minkä takia yhtenäinen takapenkki on taaempana kuin Euroopassa.

Täällä puolestaan suuri tavaratila on tärkeä valintaperuste, mihin on panostettu sijoittamalla istuin vähän edemmäksi.

Yhtenäisen takapenkin sijaan eurooppalaisessa C5 Aircrossissa on kolme samankokoista istuinta, joita voi siirtää yksittäin pituussuunnassa 15 senttiä. Näin jo vakiona kookkaan, 580 litran vetoisen tavaratilan voi kasvattaa 720-litraiseksi. Takaistuinmukavuutta lisää vielä selkänojan kallistusmahdollisuus.

Valtavirrasta erottuvan muotoilun lisäksi Citroën korostaa uusien malliensa personointia. Aluksi pikkuautoihin tuotu mahdollisuus tehdä autosta kaksivärinen ja piristää ulkonäköä väripaketeilla koskee nyt myös suurempaa katumaasturia. Eri väriyhdistelmiä on tarjolla kolmekymmentä ja sisustuksen voi valita viidestä vaihtoehdosta.

Moottorit ja vaihteistot – ei yllätyksiä

Perusrakenteena C5 Aircrossissa on sama EMP2 kuin Peugeot’n 3008- ja 5008-malleissa, joiden väliin tasan neljä ja puoli metriä pitkä uutuus kooltaan ja akseliväliltään sijoittuu.

Moottoreissa ja vaihteistossa ei näin ollen ole mitään yllättävää, vaan perusmoottorina on 130 hevosvoimainen 1,2-litrainen turbo, jonka saa vain manuaalivaihteiston kanssa. Toivottavasti tuohon tulee muutos, sillä Suomessa jo kaksi kolmasosaa uusista henkilöautoista myydään automaatteina.

C5 Aircrossissa ainoa bensiinimoottorin ja automaatin yhdistelmä on PureTech 180, jonka hinta voi nousta vähän liian korkeaksi. Dieselmoottorien tehot ovat samat kuin bensiinimoottoreissa, ja niistä miedomman saa myös manuaalina. Muuten vaihteisto on aina automaatti.

Suomeen uusi Citroën C5 Aircross tulee vuodenvaihteen jälkeen. Neuvottelut tuonnista ovat vasta alkamassa, mutta maahantuoja tarkoitus on puristaa hinta samalle tasolle Peugeot 3008:n kanssa.

Kovimpina kilpailijoina Citroën pitää Renault Kadjaria, Seat Atecaa ja Škoda Karoqia.

Tahtoo olla mukava

Citroën haluaa palata mukavuudessa omalle paikalleen markkinoiden ykköseksi, josta muut ottavat mallia. Sen takia C5 Aircrossissa on C4 Cactuksen tapaan toteutettu Citroën Advanced Comfort -ohjelmaa. Käytännössä se tarkoittaa uudenlaisia iskunvaimentimia ja istuinpehmustusta.

Lyhyen, suljetulla alueella ajetun ensitestin perusteella uutuudella ajaminen ja matkustaminen on miellyttävää. Etenkin jos laminoidut sivulasit kuuluvat vakiovarustukseen. Jousitus tasoittaa tien epätasaisuuksia, mutta hidastustöyssyt ovat sillekin liikaa.

Citroën C5 Aircross PureTech 130

  • Moottori R4, 1 199 cm3, 96 kW (130 hv)/5 500 r/min, 230 Nm/1 750 r/min.
  • Suorituskyky ei vielä tiedossa
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 500 mm, l 1 840 mm, k 1 670 mm, akseliväli 2 730 mm, tavaratila 580–720 l, tankki 53 l
  • Hinta alkaen noin 25 000 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt