Autot

Volvo luottaa farmarin voimaan – uusi V60 tulee Suomeen syksyllä

Julkaistu:

Ensitesti
Volvo uhmaa jatkuvasti voimistuvaa katumaasturibuumia ja tuo markkinoille uuden painoksen perheautoluokan V60-farmarista.
Volvon Suomen-maahantuonnista vastaavan Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt panee V60-mallille kovat paineet. Kun merkin suosituin katumaasturimalli XC60 yltää Suomessa noin 2 500 auton vuosimyyntiin, uutta V60-farmaria pitäisi kaupata samassa ajassa ainakin 2 000 kappaletta.

Ahlstedt perustelee tavoitetta näin:

– Vaikka katumaasturien osuus uusien autojen rekisteröinneistä onkin noussut Suomessa jo 25 prosentin tuntumaan, loppuosaan mahtuu muunkin tyyppisiä autoja. Uskon vahvasti, että farmarimalleille löytyy edelleen kysyntää suomalaisperheissä. V60 on sille kohderyhmälle tarpeeksi iso, ja siksi siitä tulee ilman muuta volyymiluokan auto.


Ahlstedt ja kumppanit arvelevat, että V60 pystyy ottamaan markkinaosuutta sellaisilta mahtipelureilta kuin Audi A4:ltä, BMW3:lta ja C-sarjan Mercedes-Benziltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suurimmat odotukset taitavat kuitenkin kohdistua olemassa oleviin Volvo-asiakkaisiin – eli lähinnä niihin 9 900 suomalaiseen, jotka kurvailevat vanhemman mallisilla V-kuusikymppisillä, ja niihin 62 700 kansalaiseen, joiden alla on toissa vuonna tuotannosta poistunut V70-mallin farmari.


Aika lupaavasti uusi V60 onkin lähtenyt Suomessa liikkeelle. Vaikka sitä alettiin valmistaa vasta huhtikuun viimeisellä viikolla ja vaikka se ilmestyy kauppoihin aikaisintaan syyskuussa, sitä on tilattu jo noin 500 kappaletta. Tilausten määrän pitäisi nousta vuodenvaihteeseen mennessä 1 700 kappaleeseen, ja asiakkaille on tarkoitus toimittaa tämän vuoden puolella noin 1 300 autoa.

Ensimmäisessä aallossa myyntiin tulevat D3- ja D4-mallit eli 150- ja 190-hevosvoimaiset dieselit sekä 2-litraisella bensiinimoottorilla varustettu T6.

Olettaa sopii, että parhaiten kauppansa tekee etuvetoinen, automaattivaihteistolla varustettu D4. Sitä vastoin T6-malli pysyy marginaalisena mallina siihen saakka, kunnes valikoimaan tulee ladattava hybridi. Valmistaja arvioi, että päästöjä pudottava ja sitä kautta auton verotusta keventävä hybridi on markkinoilla ensi vuoden alkupuolella.

V60:n sortimentissa esiintyy myös manuaalivaihteistolla varustettu D3-diesel. Se vasta marginaalinen ajokki onkin. Käsivaihdeversio on mukana lähinnä siksi, että mallistolle on saatu niin sanottu alkaen hinta – joka on tässä tapauksessa 42 272 euroa.

Manuaalivaihteiset Volvot tuntuvat olevan muutenkin katoavaa luonnonvaraa. Nyt jo 94 prosenttia merkin uusista Suomessa myytävistä malleista on automaattivaihteisia.


Oheisissa kuvissa esiintyvä V60 on etuvetoinen, automaattivaihteinen D4-diesel.

Se ei kiihdy niin rivakasti kuin bensiinikäyttöinen T6, mutta se vääntää hyvin ja kulkee vauhtiin päästyään kevyesti. Muuten mallit käyttäytyvät toistensa tavoin. Kumpikin kulkee vakaasti kuin juna.

Varustelutasoja on aluksi kaksi: Momentum ja pidemmälle viety Inscription. Koeajoautossa oli Inscription-varustelu. Sen erottaa Momentumista muun muassa siitä, että siinä on isommat vanteet, isompi mittaristo, aktiiviset valot, eri tavalla muotoiltu etusäleikkö ja räyhäkkäämmät pakoputken päät.

Mielenkiintoinen yksityiskohta uudessa V60:ssa ovat lasinpyyhkimiin integroidut pesuveden suuttimet. Ne säästävät paitsi pissapojan nestettä myös takana tulevan autoilijan hermoja.

Erilaisten turvavarusteiden ja avustimien lista on pitkä kuin nälkävuosi. Suurin osa toiminnoista on vanhastaan tuttuja, mutta on joukossa uusiakin – niin kuin vastaantulevan auton havainnointisysteemi. Jos autot uhkaavat ajautua nokkakolariin, järjestelmä antaa Volvo-kuskille jarrutusapua ja tehostaa samalla väistöliikettä.


Uusi V60 on rakennettu samalle SPA:ksi ristitylle alustalle, jota Volvo käyttää XC60:ssa ja 90-sarjan autoissa.

SPA on yksi lopputulema siitä 11 miljardin euron investointiohjelmasta, jonka Volvo käynnisti vuonna 2011. Ohjelma on poikinut paitsi uusia malleja ja moottoreita myös uusia tuotantolaitoksia, joista tuorein vihitään käyttöön juhannuksen alla Charlestonissa Etelä-Carolinan osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Hyvin näyttävät kehitystoimet purreen. Vuonna 2010 Fordilta kiinalaisen Geelyn hoteisiin siirtynyt Volvo Cars on tehnyt vuodesta 2014 lähtien tuotantoennätyksen joka ikinen vuosi. Viime vuoden saldo oli 571 000 autoa. Nyt sekin raja menee kuulemma rikki.

Volvo V60 D4

  • Moottori R4, 1 969 cm3, 140 kW (190 hv)/4 250 r/min, 400 Nm/1 750–2 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 220 km/h
  • Kulutus 4,4 l/100 km diesel
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 756, l 1 850, k 1 420 mm, akseliväli 2 872 mm, omamassa 1 620 kg, tavaratila 529 l, tankki 55 l
  • Hinta 46 831 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt