Autot

Pajero on poissa – eläköön Outlander PHEV

Julkaistu:

Ensitesti
Kun Pajero poistui kartalta, Mitsubishin ykkösmalliksi nousi ladattava hybridi Outlander PHEV.
Pieni tarkennus otsikkokappaleeseen: ei Mitsubishi Pajero ole vielä kokonaan maailmankartalta poistunut. Vaikka Pajeroa ei olekaan valmistettu Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille sitten viime huhtikuun, muille mantereille sitä suolletaan samaa tahtia kuin tähänkin asti.

Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että Mitsubishin ehdoton ykkösnyrkki on nyt ladattavalla hybridijärjestelmällä varustettu Outlander PHEV, ja nyt Outlander PHEV on myös uudistunut.


Outlander PHEV:ssä (plug-in hybrid electric vehicle) on bensiinikäyttöinen polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria.

Bensiinimoottorin sylinteritilavuus on nostettu 2,0 litrasta 2,4 litraan ja sähkömoottorien yhteenlaskettu teho 120:sta 130 kilowattiin. Kun generaattori tuottaa 80 ja polttomoottori 99 kilowattia, teoriassa Outlander PHEV kirnuaa kerrassaan 309 kilowattia eli 420 hevosvoimaa. Tuo on nimenomaan teoriaa. Käytännössä kaikilla voimanlähteillä ei ajeta täysillä yhtä aikaa koskaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uudistuneessa Outlanderissa PHEV:ssä on jo mukana sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka ovat syntyneet Mitsubishin, Renault’n ja Nissanin kolmikantayhteistyön pohjalta. Työnjako japanilais-ranskalaisessa, lokakuussa 2016 solmitussa allianssissa on kuulemma se, että Mitsubishi toimittaa hybridijärjestelmät ja kaksi muuta osakasta sähköautopuolen systeemit.

Outlanderin koria on vahvistettu ja kevennetty, ja samalla se ohjausgeometriaa on tarkennettu. Muutokset tuntuvat ratin takana selvästi. Auto kulkee pehmeämmin kuin edeltäjänsä, ja sisämelukin on vaimentunut.

Ulkoisista uudistuksista merkittävimmät ovat kevytmetallivanteet ja led-ajovalot. Sisällä tyylikkäimpiä yksityiskohtia ovat istuinten ja ovipehmusteiden tikkaukset.


Outlander PHEV tuli markkinoille 2013. Se on tehnyt kauppansa alusta pitäen hyvin. Viime vuonna se oli myydyin ladattava hybridi niin Isossa-Britanniassa, Espanjassa kuin Norjassakin. Ruotsissa se oli Passatin jälkeen kakkonen ja Saksassa Audi A3 e-tronin ja BMW 225 Xe:n jälkeen kolmonen.

Mitsubishin edustajat sanovat, että Outlanderin tulevaisuus nojaa kolmeen kulmakiveen eli nelivetoisuuteen, maasturimaisuuteen ja sähköiseen moottorimaailmaan. Silti tehdas varustaa mallia myös dieselmoottorilla. Dieseleiden roolista valmistajan edustajat toteavat lakonisesti, että niitä tehdään juuri niin pitkään kuin asiakkaat haluavat niitä ostaa.

Samalla he kuitenkin vilauttavat tilastoa, joka kuvaa dieselien osuutta muutaman valmistajan viimevuotisesta kokonaistuotannosta. Jaguar Land Roverilla dieselin osuus oli Mitsubishin laskelmien mukaan 90,5 ja Volvolla 76 prosenttia. Mitsubishin vastaava suhdeluku oli 22,9 ja Toyotan niinkin pieni kuin 6,3 prosenttia.

Olennaista tässä on heidän mukaansa se, että japanilaisparivaljakko on pienentänyt dieselien suhteellista osuutta kertaluokkaa rivakammin kuin nuo kaksi muuta kilpailijaansa.


Suomessa Outlander PHEV:iä on myyty viidessä vuodessa yhteensä noin 550 kappaletta. Viime vuoden saldo oli 91.

Nykyisestä Outlander PHEV:stä on Suomessa tarjolla kaksi eri varusteversiota. Uudistetussa, syksyllä myyntiin tulevassa mallissa versioiden määrä nousee viiteen. Kaksi uutta varustelutasoa menee nykyisten alle ja yksi niiden päälle.

Mitsubishi Outlander PHEV

Moottori R4, 2 360 cm3, 99 kW, 2 sähkömoottoria, 60 kW ja 70 kW, generaattori 80 kW Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 170 km/h, sähköllä 135 km/h Kulutus 2,0 l/100 km, 95E, toimintamatka sähköllä 45 km CO2-päästöt 46 g/km Akku lithiumioni 13,8 kWh Mitat p 4695, k 1710, l 1800 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1880–1900 kg, tavaratila 453 l, tankki 45 l Hinta ei ilmoitettu

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt