Autot

Audi kävi Faradayn häkissä – salamaniskuja ja salamannopeaa latausta

Julkaistu:

SÄHKÖ
Voiko salamaniskulla ladata sähköauton? Ei ainakaan vielä.
Maailman suurimman kojeistotehtaan sähköasentajien ja insinöörien tiimi tutkii salamien jopa kolmen miljoonan voltin impulssijännitteitä. Vuonna 1958 rakennetussa parabolin muotoisessa hallissa on talon kokoinen impulssijännitemuuntaja. Audi e-tron -prototyyppi on sijoitettu keskelle. Valoleimahdukset tanssivat sykkien ja rätisten auton katon yli valaisten koko 25 metriä korkean hallin.

Asiantuntijoiden tavoitteena on kohdentaa kipinäpurkauksen jännite autoon. Koe symboloi jotain, mistä ihmiset ovat haaveilleet tuhansien vuosien ajan: salamaniskun kaappaamista ja sen energian hyödyntämistä.

Salamaniskua ei vieläkään voida käyttää sähköauton lataukseen, mutta insinöörit ovat päässeet askeleen lähemmäksi salamannopean latauksen visiota. Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio on markkinoiden ensimmäinen auto, jota voidaan ladata jopa 150 kW:n teholla.

Saksalainen autonvalmistaja kertoo, että sen e-tron-prototyypin tuotantomalli edustaa automerkin uuden aikakauden alkua: yritys siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta liikkumispalvelujen järjestelmätoimittajaksi. Näin Audi alkaa tarjota asiakkailleen myös räätälöityjä ratkaisuja lataukseen niin kotona kuin tien päällä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio on valmistajansa mukaan markkinoiden ensimmäinen auto, jota voi ladata latausasemalla jopa 150 kW:n teholla. Vain 30 minuutin latauksen jälkeen sähköinen SUV-malli on valmis seuraavalle matkalle. Sen suuri litiumioniakku tarjoaa yli 400 kilometrin ajomatkan WLTP-ajosyklillä.