Autot

Tässä kurvaa maailman erikoisin moottoripyörä

Julkaistu:

Koeajo
Yamahan tuorein ja samalla erikoisin moottoripyörämalli on Niken.
Yamaha Nikenissa on kaksi etupyörää ja yksi takapyörä. Lainlaatijan silmissä se on virallisesti prätkä, joten sen kuljettamiseen tarvitaan moottoripyörän ajokortti. Mutta miltä Niken tuntuu ajossa? Lähdetäänpä koeajolle.

Moni luulee äkkipäätään, että Nikenissa on kaksi etupyörää siksi, että se ei pysähdyttäessä kaatuisi. Tuo on harhaa: Yamaha kellahtaa kyljelleen, jos jalkaa ei laiteta maahan. Nikenia siis ajetaan kuin normaalia moottoripyörää.

Pyörän istumakorkeus on 82 senttiä eli maltillisen matala, joten jalat yltävät hienosti maahan. Toinen seikka, joka Yamahassa yllättää, on sen leveys – niin etukatteen kuin ohjaustangonkin kohdalla. Ohjausote on leveä.

Normaalissa moottoripyörässä etujousituksen liukuputkia on kaksi. Nikenissä niitä on neljä. Kaksi niistä toimii jousituksen osana, ja toiset kaksi pitävät etupyöriä linjassa.


Starttinapin painallus herättää henkiin kolmisylinterisen rivimoottorin. Sylinteritilavuutta löytyy 847 kuutiosenttiä ja tehoa karvan vaille 85 kilowattia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Liikkeellelähtö paljastaa karun tosiasian: Niken on painava moottoripyörä. 263 kiloa on paljon, ja painosta merkittävä osa on ylhäällä. Tuo aiheuttaa pientä huojumista hidasajossa. Vauhdin kasvaessa ongelma häviää.

Koeajon alku ajettiin sateisella asvaltilla. Nopeasti kävi ilmi, että Nikenin etupäässä on aivan älyttömän hyvä pito: eturenkaat eivät luista edes märällä tiellä. Etujarrut ovat tehokkaammat kuin vastaavassa kaksipyöräisessä. Jarrujen teho on niin julma, että Niken nostaa helposti tehojarrutuksessa takapään ilmaan. Se tosin tapahtuu ilman mitään katastrofin aineksia, sillä kaksi etupyörää tukevat toisiaan sivuttaisväännössä.

Tie kuivuu, ja kolmipyöräisyyden unohtaa nopeasti. Yamaha taittuu mutkiin kaksipyöräisen tavoin. Suurimmaksi kallistuskulmaksi ilmoitetaan 45 astetta. Se riittää useimmille katumotoristeille.

Nousemme Keski-Euroopan hienoimmalle tielle, Grosslockner Hochalpenstrasselle. Tie käy parhaimmillaan 2 504 metrissä. Korkeuden huomaa moottorin hienoisena puutumisena – ja hyvä niin, sillä ylhäällä sataa vaakasuoraan lunta. Liukkaalla asvaltilla osaa arvostaa kahden etupyörän tuomaa lisäpitoa.

Alempana olosuhteet paranevat, ja mutkista voi kiihdytellä reippaammin ulos. Jos vetoluistonrajoitus on kytketty päältä pois, takarengas alkaa sutia mutkien ulostuloissa. Tämä johtuu siitä, että kolmipyöräisellä voi ajaa mutkat kovempaa kuin kaksipyöräisellä, joten luistotkin ovat silloin leveämpiä.


Yamaha Niken on uskomaton moottoripyörä. Siinä on sama ajofiilis kuin kaksipyöräisessä: mutkiin saa kallistaa oikein tunteella. Silti etupään parempi pito antaa varmuutta ajamiseen. Eturenkaat eivät välitä urista eivätkä satunnaisista hiekkalänteistä.

Vaikka tämä kommentti saattaa pärskäyttää lukijan kahvit näppäimistölle, sanon silti: kolmipyöräinen Niken on perinteistä kaksipyöräistä parempi. Kannattaa käydä koeajolla. Sivullisten huomio on ainakin taattu.

Yamaha Niken

  • Moottori R3, 847 cm³, 84,6 kW (115 hv)/10 000 rpm, vääntö 87,5 Nm/8 500 rpm
  • Suorituskyky 0–100 km/h ei ilmoitettu, huippunopeus ei ilmoitettu
  • Mitat p 2 150, l 890, k 1 260 mm, omamassa 263 kg, tankki 18 l
  • Hinta 20 145 euroa

Kiitämme
  • Hyvää etupään pitoa
  • Erikoista ulkonäköä

Moitimme
  • Kerää liikaa ulkopuolisten huomiota

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt