Yamahan uusi, kahdella etupyörällä ja yhdellä takapyörällä varustettu Niken on kuin onkin lainlaatijan silmissä kaksipyöräinen moottoripyörä.
EU-asetus nimittäin sanoo, että mikäli etupyörien raideväli on alle 460 milliä, laite ei ole kolmipyöräinen ajoneuvo vaan paripyörillä varustettu moottoripyörä. Nikenin raideleveys on 410 milliä, joten Yamaha on saanut tehtyä siitä kaksipyöräisen moottoripyörän.
Jos Nikenista olisi tehty reilusti kolmipyörä, se olisi voinut saada enemmän asiakkaita, koska silloin sitä saisi ajaa auton ajokortilla. Yamaha toimi kuitenkin toisin.
Miksi?
Vastaus on erikoisuuden tavoittelu. Nyt Yamaha voi rehellisesti väittää valmistaneensa ensimmäisen kolmipyöräisen moottoripyörän.