Autot

Korotetulla maavaralla varustettu Ford Fiesta Active: City-ihmisen crossover

Julkaistu:

Ensitesti
Jos IS:n ensitestaama Fiesta ST on urheilullisine painotuksineen tyypillisille suomalaisteille turhan tanakka, yhtä lailla upouusi Fiesta Active on aivan toista maata.
Se on Fordin uuden Active crossover -perheen ensimmäinen malli. Auton valmistusresepti on yksinkertainen: ajokorkeutta on korotettu tavallisen Fiestan alustasta poiketen 19 millimetriä, ja raideväliä kasvatettu sentin verran.

Ajotuntuman parantamiseksi etuiskunvaimentimissa on uusi hydraulinen ulosjouston rajoitin, jonka avulla töyssyjen ja tärähdysten vaimennus onnistuu paremmin epätasaisten pintojen yli ajettaessa.

Ulkoiset muutokset ovat perin tuttuja. Fiesta Activen tunnistaa etupuskurista pyöräkoteloiden ja helman kautta aina takapuskuriin ulottuvasta tummasta muovipaneloinnista. Rouheamman ulkoisen muotoilun uskotaan sopivan aktiiviseen elämäntyyliin.

Ford tahtoo nähdä, että näinkin niukoin eväin on syntynyt aivan uusi crossover-malli.

Koska peruskoriin ei kuitenkaan ole tehty muutoksia, voi väitettä tarkastella myös kriittisemmin. Ehkä kyseessä on sittenkin vain uusi versio Fiestasta?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Fiesta Activea olisi helppo moittia verrattain pinnalliseksi uutuudeksi, ellei Ford olisi onnistunut tekemisessään niin hyvin.

Active tuo kuin tuokin Fiestan tyyliin entistä enemmän aitoa käytännöllisyyttä.

Auton perusajettavuus on miellyttävän helppoa, eikä kulkupuolikaan aiheuta erityisiä moitteita.

Korotetun maavaran ja kaupunki- ja maantieajoon soveltuvan korkeamman ajoasemoinnin myötä Fiesta Active saattaisi olla juuri oikea autotyyppi kaupungista ja taajamista silloin tällöin mökkiteille ja muihin pöheikköihin piipahtaville.

Maastoautoa Activesta ei saa parhaalla tahdollakaan, mutta auto on hiljainen myös karheammilla ajopinnoilla, ja nielee teiden epätasaisuuksia miellyttävän vaivattomasti. Tyypillisille suomalaisille teille nämä ominaisuudet sopivatkin erinomaisesti.

Moottorivaihtoehtoja ovat Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori sekä 1,5-litrainen, 120-hevosvoimainen TDCi-dieselmoottori.

Bensiinimoottorista ovat Suomessa myynnissä 100- ja 125-hevosvoimaiset versiot. Näistä heikomman voi valita sekä automaattina että manuaalivaihteisena, mutta vahvempi bensiini ja dieselversio ovat aina kuusiportaisen manuaalin parina.

Start-Stop -tekniikka on vakiovarusteena kaikissa näissä moottoreissa. Activen ajamista voi lisäksi helpottaa ajotilavalinnan avulla. Siitä on valittavissa normaalin, eko- tai liukkaan kelin ajo-ominaisuudet kulloiseenkin ajoympäristöön sopiviksi.

Suomessa Fiesta Active -malliin on saatavissa Active I ja Active III -varustetasot.

Korityypistä kiinnostuneille vihjattakoon, että samaan sarjaan on luvassa myöhemmin myös isoveli Focus Active, sekä viisiovisena että farmarimallina.

Ford Fiesta Active III 1,0 EcoBoost 125 hv M6

  • Moottori R3, 998 cm³, turbo, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1 500–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 191 km/h
  • Kulutus 5,0 l/100 km 95E 10
  • CO2-päästöt 114 g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4 068, l 1 756, k 1 498 mm, akseliväli 2 493 mm, omamassa 1 325 kg, tavaratila 311–1 093 l, tankki 42 l
  • Hinta 23 307 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt