Autot

Uusi ja ylellinen Audi A6 harppasi melkoisen digiloikan

Julkaistu:

Ensitesti
Audi uudisti A6-mallinsa ensituntuman perusteella enemmän kuin onnistuneesti.

Uuden laitteen hankkinut ihminen ei yleensä käyttöohjeita lue. Uuden Audi A6 sedanin ostajalle voisi kyllä suositella tutustumista auton manuaaleihin ennen kuin moottoritie kutsuu. Portugalissa ensikoeajojen yhteydessä kävi ilmi nopeasti, kuinka huimia kehitysaskeleita premium-ylistyksiä jo aiemminkin keränneessä automallissa on otettu.

Ulkoasultaan kahdeksannen sukupolven A6:n tunnistaa edelleen Audiksi, mutta muotoilua on hiottu samalla virtaviivaisemmaksi. Varsinkin takavaloihin kurkottava kylkilinja toteuttaa tätä ajattelua. Kromilista yhdistää takavalojen linjan varsin huomiota herättävästi.


Keula on yhtä lailla vaikuttava, sporttisuutta tavoittelevia ilmanottoaukkoja myöten, mutta auton kokonaisuuden kannalta se ei ole hienostunein osanen. Audin logon molemmin puolin löytyvät avustinjärjestelmien anturit ovat muovisinta mitä autosta löytyy.


Muovikuvuille löytyy toki selitys, sillä niillä suojataan mukautuvan vakionopeudensäätimen vaatimaa tutkaa ja ajoavustinjärjestelmien laserskanneria. Avustavien järjestelmien taustalla on auton ohjauskeskus, joka tarkkailee ympäristöä sensoreiden avulla ja muodostaa digitaalisen kokonaiskuvan auton ympäristöstä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Varustelusta riippuen käytössä voi olla laserkannerin ja tutkan lisäksi kaikkiaan 22 sensoria ja kameraa. Auto on teknisesti liki valmis niin sanotun 3. tason autonomiseen ajamiseen, jossa kuljettaja olisi vain matkustaja. Nyt mittaristo muistuttaa kuskia, jos liian pitkään pitää käsiään puuskassa.

Led-ajovalojen sijasta keulalle voi valita mukautuvat Matrix-ledit tai HD Matrix -ledit, joissa on myös dynaamiset suuntavilkut.

A6:n digitalisointiin ja aavistuksen kasvaneisiin mittoihin liittyen voisi vyöryttää pitkän listan erilaisia numeerisia faktoja, mutta mennään auton sisäpuolelle. Alemmasta näytöstä ohjataan esimerkiksi ilmastointia. Se toimii myös tekstinsyötön alustana. Ylempi (joko 8,8 tai 10,1 tuumaa) on infotainmentin estradi.


Matkustamo saattaa näyttää tutulta, jos on vilkaissut esimerkiksi A8:n ohjaamoon. Parin ajolenkin jälkeen syntyy vaikutelma loppuun ajatellusta muotoratkaisuista käytännöllisyydestä tinkimättä.

Kahteen suureen tummasävyiseen näyttöön asemoitu MMI-navigaatioviihdejärjestelmä on kieltämättä upea.

Opettelun jälkeen A6:n uusi digitaalisuus ei ole sen kummempaa kuin älypuhelimen käyttö. Kahden kosketusnäytön virtuaalipainikkeet tuottavat käyttäjän korviin paitsi napsahduksesta kertovan äänen myös kiinteästä painikkeesta viestivän tunteen sormenpäähän. Toimintoja voi ohjata myös puheentunnistuksella.

Kun alla on ensin 3,0-litraisella dieselmoottorilla, automaattivaihteistolla ja mukautuvalla ilmajousituksella varustettu voimanpesä, työnteko muuttuu leppoisaksi huviajeluksi.

Auto kulkee Dourojoen mutkia myötäilevää tietä vakaasti, tarkasti ja seuraavaa mutkaa janoavasti. Verraton 620 newtonmetrin vääntö vapauttaa monista huolista.



Vaihto uuteen V6-bensiinimoottoriin ei tuota pettymystä. Moottori tottelee kaasupolkimen liikettä ihastuttavan kevyesti ja täsmällisesti. Versiosta riippumatta matkustamossa kovinta ääntä pitää ilmastoinnin puhallus.

Ajamisen osalta ei siis löydy moitteen sijaa, vaikka saksalaisinsinöörit niistä ajolenkin jälkeen halukkaasti utelevatkin.

A6:t ovat nyt kevythybridejä, ja suuritehoisimpien moottorien sähköjärjestelmä on A6:ssa vastedes 48-volttinen. Hihnavetoinen laturin ja startin yhdistelmä toimii yhdessä litiumioniakun kanssa.


Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa enimmillään 40 sekunnin ajan. Start-stop-toiminto aktivoituu alle 22 km/h nopeudessa. Tällöin moottori käynnistyy ennakoivasti heti kun edessä oleva auto liikahtaa eteenpäin.

Kevythybriditeknologia vähentää polttoaineenkulutusta maksimissaan 0,7 l/100 km, mikä yksistään ei vielä tee kuskista ympäristöpuolueen suosikkipoikaa.

Uutuuteen saa lisävarusteena nelipyöräohjauksen, jonka ansiosta kääntöympyrä pienenee 1,1 metriä. Tämä mahdollistuu, kun takapyörät kääntyvät viisi astetta.


Ensimmäiset tuotantomallit ovat kolmilitraisia V6-nelivetomalleja sekä dieselillä että bensakoneella.

Sekä Saksassa että Suomessa suosituimmaksi nouseva 2,0 TDI nähdään loppuvuodesta. Käsivaihteistoa ei saa yhteenkään malliversioon.

Jos A6:n tekniset edistysaskeleet ja näyttävät näytöt kiinnostavat pienemmästä Audista kiinnostunutta ostajaa tulevaisuudessa, niin niiden käyttöliittymien suunnittelija Martin Landgraf-Dietz ei halunnut mitenkään torjua ääneen esitettyjä pohdiskeluja digiloikan ulottumisesta merkin halvempiin malleihin.


Ensituntumalta uusi A6 on upea auto niin etu- kuin takapenkillä koettuna.

Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta Suomeen ensimmäiset myyntiautot saapuvat juhannuksen jälkeen. Avant-farmarimallit seuraavat loppuvuodesta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt