Autot

Hyundai Nexon onnistunut testiajo oli vasta alkua: Itsestään ajaviin autoihin lisää älyä

Julkaistu:

Teknologia
Korealainen Hyundai satsaa tuntuvasti autonomiseen ajamiseen.
Autonvalmistaja Hyundai Motor Companyn innovaatio- ja kehitysyksikkö Hyundai Cradle investoi Metawave Corporationiin kehittääkseen älykkäitä tutkajärjestelmiä itsestään ajaviin autoihin.

Metawave kehittää tutkateknologiaa hyödyntämällä kehitystyössään mukautuvia metamateriaaleja ja tekoälyä, Hyundai tiedotti tällä viikolla.

– Seuraavan sukupolven tutkatekniikka käyttää kehittyneitä algoritmeja kohteiden havaitsemiseen ja tunnistamiseen. Uusi tutkajärjestelmä parantaa erottelua ja tarkkuutta tekoälyä hyödyntämällä, ja se on merkittävä teknologinen uudistus, sanoo Hyundai Cradlen varapääjohtaja John Suh.

Ajamisen automatisoinnissa keskeisiä laitteita ovat ajoneuvoon asennetut kamerat, Lidar-laserskanneri ja tutka. Nykyiset tutkat vaativat useita antenneja sekä kalliita prosessoreita monimutkaisten signaalien käsittelyyn. Metawaven Warlord-alusta käyttää vain yhtä antennia, joka pystyy ohjaamaan tutkan sädettä tehokkaasti kaikkiin suuntiin. Yhdessä modernien tekoälyalgoritmien kanssa järjestelmä havaitsee kohteet nopeasti ja muodostaa niistä tarkan kuvan ajoneuvon hallintaa varten.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tammikuussa Hyundai Motor Company ja autonomisen ajamisen edelläkävijäyrityksiin kuuluva Aurora ilmoittivat strategisesta yhteistyöstä itsestään ajavien Hyundai-autojen tuomiseksi markkinoille vuoteen 2021 mennessä. Kehitystyö käynnistyy pilottihankkeilla, jotka toteutetaan yhteistyössä mukana olevien kaupunkien kanssa.

Helmikuussa joukko itsestään ajavia Hyundai Nexo-polttokennoautoja ajoi vaikeuksitta 190 kilometrin matkan Etelä-Koreassa Soulista Pyeongchangiin. Autot oli varustettu SAE International -luokituksen neljännen tason automaatiolla sekä 5G-tiedonsiirtojärjestelmällä.

Edistyksellisen teknologiansa ansiosta Nexot pystyivät tunnistamaan ympärillä olleet ajoneuvot tarkasti ja ajamaan ongelmitta myös erityistä tarkkuutta vaativissa paikoissa, kuten tietulliasemilla. Autot kykenivät myös määrittämään sijaintinsa täsmällisesti esimerkiksi pitkissä tunneleissa, joissa GPS-signaali ei ollut saatavilla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt