Autot

Fordin uusi tehopakkaus tarjoaa ajamisesta pitävälle reilut tehot

Julkaistu:

Uutuus
Kolmannen sukupolven Fiesta ST miellyttää aktiivisia ajajia.
Pikkuautojen luokassa euro-Fordien ikoniksi muotoutunut Fiesta on suomalaisille tuttu auto. Se on vaikuttanut meikäläisessäkin katukuvassa jo yli 40 vuoden ajan, vuodesta 1976.

Ketterästä pikkuautosta on aina pidetty ennen kaikkea sen onnistuneiden ajo-ominaisuuksien vuoksi, olkoonkin, että ne ovat vuosikymmenten saatossa luonnollisesti kehittyneet yhä paremmiksi.

Nyt Ford on tarjoilemassa aktiivista ajamisen iloa ahnehtiville uuden annoksen, kolmannen sukupolven Fiesta ST:n. Sen kovinta ydintä on voimanlähde, täysin uusi 1,5 litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, joka antaa 200 hevosvoiman huipputehon ja 290 newtonmetrin väännön.

Luvut ovat reilun 1 350 kilon pikkuautossa luottamusta herättäviä: uusi Fiesta kirmaa nollasta sataan kilometriin tunnissa 6,5 sekunnissa ja yltää 232 kilometrin tuntinopeuteen. Tällä ehtii hätäisempikin kotoa kylille ja markettiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kolmepyttyinen lepäilee

Kolmesylinterinen bensiinimoottori on nyt ensimmäistä kertaa missään Ford Performance -mallissa, ja vähäisestä sylinteriluvusta huolimatta siinä on myös sylinterien lepuutusjärjestelmä.

Fiesta ST:ssä on ensi kerran saatavana lisävarusteena myös Quaifen valmistama tasauspyörästön lukko, jonka tehtävänä on parantaa pitoa kaarteissa. Lukko toimii Fordin uuden kaarreajon hallintajärjestelmän rinnalla, vähentäen aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.

Uudesta Fiesta ST:stä on luotu erittäin herkkä ohjausliikkeille, mikä miellyttänee aktiivista ajotuntumaa arvostavia. Ohjaussuhde on katuautossa poikkeuksellisen nopea 12:1, ja laidasta laitaan ohjauspyörän kierroksia onkin vain 1,9.

Launch Control saatavilla myös

Lisää ajamisen iloa tuomaan Fiesta ST:ssä on nyt ensimmäistä kertaa valittavissa ajotilat, joiden avulla moottorin, ohjauksen ja vakaudenhallinnan käytön voi mukauttaa Normal-, Sport- tai Track-asetusten mukaan. Kolmetasoisen ajonvakautusjärjestelmän voi kytkeä toimimaan kaikissa tilanteissa sallimaan jonkin verran luistoa tai sen voi ottaa kokonaan pois päältä.

Valinnaisvarusteena saatava on myös ns. Launch Control eli liikkeellelähdön hallintatoiminto. Se auttaa kuljettajaa kiihdyttämään tasaisen nopeasti. Fiesta ST kuluttaa polttoainetta keskimäärin 6,0 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 136 g/km.

Uusi Fiesta ST on heti lanseerauksesta alkaen saatavilla kolmi- ja viisiovisena, ja se saapuu Suomeen alkavan kesän loppupuolella.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt