Autot

Teslan tenho pitää – kiristyvästä kilpailusta huolimatta

Julkaistu:

Koeajo
Voikohan kuljettaja kyllästyä Teslan tarjoamaan voimantunteeseen ikinä?
Vaikuttava on se toimintojen ja ominaisuuksien määrä, jonka Tesla on päivittänyt Model S 100D -malliinsa puolentoista viime vuoden aikana.

Uudistusten ytimessä on 2.0-tyypin autopilotti, joka sisältää muun muassa tutkan, kahdeksan kameraa, 12 ultraäänianturia ja tietokoneen, joka on 40 kertaa tehokkaampi kuin sen edellinen versio.

Autopilotti on nyt valmistajan mukaan sellaisessa iskussa, että laitteiston puolesta auto voisi kulkea jo täysin autonomisesti. Käytännössä se voi kurvailla omin nokkineen vasta sitten, kun asiaankuuluvat ohjelmistot ovat valmistuneet ja kun viranomaiset ovat ne hyväksyneet.

Teslan tavaramerkkejä ovat langattomat järjestelmäpäivitykset. Niitä tulee harva se viikko, ja niistä ilmoitetaan auton omistajalle kojetaulun jättimäisen kuvaruudun kautta. Omistajille päivitykset ovat ilmaisia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaikka useimmat päivitykset ovat puhtaasti tietoteknisiä parannuksia, väliin mahtuu juurevampiakin juttuja. Äskettäin autoon lisättiin asiakkaiden toivomuksesta ryömintäominaisuus. Kun kuski kytkee ajomoodin päälle ja nostaa jalan jarrupolkimelta, auto lähtee ryömimään kuin automaattivaihteinen taksimersu konsanaan.

Viimeaikaisten päivitysten ansiota on sekin, että nyt auton etu- ja takaluukut voidaan avata kännykän avulla.


Tesla perustettiin vuonna 2003. Sen ensimmäinen automalli oli Roadster, joka tuli markkinoille 10 vuotta sitten. Toisena tuli Model S. Se on ollut myynnissä vuodesta 2012.

Model S:stä on tarjolla kolme versiota: 75D, 100D ja P100D. Numerot kertovat akun kapasiteetin: 75D:ssä se on 75 ja kahdessa muussa 100 kilowattituntia.

D-kirjain kielii vuorostaan siitä, että autossa on Dual Motor -tyyppinen, kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetojärjestelmä. Tavallaan D-kirjain on jo turha, sillä enää Teslan sortimentissa ei ole yhtään takavetomallia: kaikki ovat tuplamoottorilla varustettuja nelivetoja. Tosin kohta D:tä tarvitaan taas, sillä mallistoon on tulossa takavetoinen Model 3.

P-kirjain P100D-mallin tyyppimerkissä tulee sanasta performance.

Perusversio kiihtyy nollasta sataseen 4,3 sekunnissa. Se on valmistajan ilmoittama lukema, ja se on selvästi alakantissa. Sen ovat todistaneet monet alan lehdet omissa testeissään, ja se on helppo osoittaa myös kotikonstein. Kun kuski polkaisee pedaalin pohjaan, kiihtyvyys on sitä luokkaa, että kyytiläisten orastavat poskiontelotulehdukset paljastuvat varmasti.

Yhden latauksen toimintamatka on virallisesti 613 kilometriä. Käytännössä se on hieman yli 500 kilometriä. Se on joka tapauksessa enemmän kuin missään muussa Teslassa, ja se kertoo, että 100D on pitkien ajomatkojen auto. Tavaraakin mahtuu mukaan hyvin: taka- ja etukontti vetävät yhteensä melkein 900 litraa.

Model S on valmistajan mukaan maailman turvallisin henkilöauto. Turvallisuutta on haettu muun muassa suurlujuusteräkseen perustuvilla rakenteilla ja kuudella turvatyynyllä. Matala painopiste pienentää vuorostaan riskiä siitä, että onnettomuustilanteessa auto kellahtaa lasikatolleen.

Iso etu on sekin, että edessä ei ole massiivista moottoria, joka voisi tulla nokkakolarissa matkustajien syliin. Näin myös auton keularakenteet on voitu valmistaa niin, että ne pystyvät sitomaan itseensä törmäysenergiaa ja lieventämään sitä kautta henkilövahinkoja.

Tesla valmistaa kaikki autonsa Fremontin kaupungissa Piilaaksossa San Franciscon lahden pohjukassa.

Eurooppaan Teslat tulevat aina puolivalmisteina. Autot pakataan kolmessa osassa laivaan ja rahdataan Hollannin Tilburgiin, jossa ne ruuvataan kokonaisiksi ajoneuvoiksi ja viedään asiaankuuluvien testien jälkeen kauppoihin.

Ketju on alusta loppuun Teslan hallussa, sillä merkin kaikki myynti- ja huoltopisteet ovat sen omia. Toimintamalli on sama Suomessakin: maahantuontiyhtiö Roadster Finlandin omistaa entinen Tesla Motors eli nykyinen Tesla Inc.

Tesla Model S 100D

Tesla Model S 100D
  • Moottori 2 sähkömoottoria, 193 kW, 660 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,3 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 21 kW/100 km sähkö
  • Toimintamatka 632 km NEDC, CO2-päästöt 0 g/km
  • Voimansiirto 4-veto
  • Akku 100 kWh Mitat p 4979, k 1445, l 2187 mm, akseliväli 2960 mm, omamassa 2290 kg, tavaratila 894 l
  • Hinta 116429 euroa

Kiitämme
  • Huimaa suorituskykyä
  • Väkivahvaa brändiä
Moitimme
  • Korkeaa hankintahintaa
  • Päämiehen imago-ongelmia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt