Autot

Ford Mondeo Hybrid – hinnassa hybridihyvitystä

Julkaistu:

Koeajo
Hybridi-Mondeo on edullisempi kuin mallin perinteinen bensiinimoottoriversio.
Ford Mondeo näyttää autolta, jonka voisi vannoa olleen aina keskuudessamme. Vuonna 1993 esitellyn ensimmäisen sukupolven muotokieltä on muokattu vuosikymmenten aikana, mutta radikalismista ei voi valmistajaa syyttää.

Muodin ja ajan vaatimusten myötä Mondeon sedanin saa myös hybridiversiona. Jos tutustuminen alkaa tavaratilasta, ostoaikeet saattavat pysähtyä siihen. Hybridiakusto syö miltei 50 litran verran tilaa takapaksista.

Lisäksi muotonsa takia tila on varsin epäkäytännöllinen. Outoa on, ettei tätä seikkaa ole päivitetty.

Jos kuitenkin auton perimmäinen tarkoitus on tavaroiden sijasta kuljettaa ihmisiä paikasta toiseen, saattaa hybriditekniikasta innostunut pohtia kiinnostustaan uudelleen.


Iso houkutin on se, että Mondeon hybridiversio on päästöpohjaisen verotuksemme ansiosta halvempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu, yhtä lailla varusteltu Mondeo. CO2-päästölukema 89 g/km on paitsi ylläpidon myös ympäristön kannalta merkittävä lukema.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Valmistajan mukaan 90 prosenttia jarrutusenergiasta kierrätetään hybridiakuston lataamiseen. Bensiiniä kuluu kuitenkin taajama-ajossa viileässä kevätsäässä enemmän kuin valmistaja ilmoittaa: luvatun 3,9 litran sijasta kulutus asettuu pikemmin viidellä alkavaan lukemaan sadalla kilometrillä, mikä sinänsä 187 hevosvoimaa kehittävässä, suurikokoisessa autossa ei ole kamala synti.


Pituudeltaan lähes viisimetrisessä Mondeossa on tilava matkustamo. Istuimet ovat niin edessä kuin takanakin mukavanoloiset. Titanium-varustetaso antaa nykyisellään paljon vaativallekin kuluttajalle, Vignale vielä enemmän.

Fordin oivalliset ajo-ominaisuudet saattaa olla ratkaiseva hankintaperuste. CVT-automaattivaihteistoon usein liitetty kuminauhamaisuuskaan ei tässä autossa tunnu ärsyttävältä, joskin väännön rajallisuuden voi ajoittain tuntea.

Pelkistetyn oloinen mittaristo paljastuu koekäytössä kaikeksi muuksi kuin helppokäyttöiseksi. Kun alkaa etsiä kierroslukumittaria, löytääkin ohjauspyörän namiskoja napsutellessa kaikkea muuta eikä kauttaaltaan järin tarpeellista informaatiota.


Uutta, nykyaikaista autoa etsivä ei Mondeon hybridistä saa valtavia kiksejä, mutta kilpailukykyinen hinta, nykyaikaiset mukavuus- ja turvavarusteet, tavaratilaa lukuun ottamatta hyvät tilat, nöyrästi totteleva ohjaus ja hiljainen kulku eivät ole ollenkaan huonoja myyntivaltteja.

Ford Mondeo 2.0 187 hv Hybrid Titanium Edition

  • Moottori R4, 1 999 cm³ ja sähkömoottori, yhteisteho 138 kW (187 hv)/6 000 r/min, 173 Nm/4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s, huippunopeus 187 km/h
  • Kulutus 3,9 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 89 g/km
  • Voimansiirto A1, etuveto
  • Mitat p 4 871, l 1 911, k 1 501 mm, akseliväli 2 850 mm, omamassa 1 579 kg, tavaratila 383 l, tankki 53 l
  • Hinta 35 414 euroa

Kiitämme
  • Hyvää ajettavuutta
  • Matkustamon tiloja
Moitimme
  • Tavaratilan kokoa ja muotoa
  • Keskikonsolin muovisuutta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt