Autot

Volkswagen Polo on kuin sirkushevonen – porskuttaa varmasti vuodesta toiseen

Julkaistu:

Koeajo
Uusi Volkswagen Polo on tasavarma ja särmätön suorittaja.
Hyvin monet uudet pikkuautot ovat kokonaisuutena parempia kuin koskaan aiemmin. Monet niistä ovat myös pitkän mallihistoriansa päteviksi koulimia, kuten Volkswagen Polo. Se näki päivänvalon jo 1970-luvun puolessa välissä, samoihin aikoihin kuin Ford Fiesta. Molemmat ovat olleet valmistajilleen kaupallisia menestystarinoita, ja Polokin porskuttaa edelleen vahvasti eteenpäin. Menossa on jo kuudes sukupolvi.

Mutta kilpailu on tässäkin kokoluokassa vuosi vuodelta kireämpää. Sen sai tuta myös Volkswagen, kun sen tytäryhtiö Seatin vastaava konsernituote Seat Ibiza saatiin valmiiksi ja markkinoille ennen uutta Poloa. Ibiza sai markkinoilla varsin lämpimän vastaanoton, ja se kruunattiin Suomessakin Vuoden Autoksi 2018.

Polttava kysymys kuuluukin, voisiko Ibizan vanavedessä kulkeva Polo olla vieläkin parempi pikkuauto. Ja miksi niin olisi?


Muodoiltaan Polo on konservatiivisempi kuin nuorekas ja tuore Ibiza, joka sai linjoistaan kansainvälistä tunnustusta. Volkswagenin muodot ovat vähemmät haastavat – seikka, joka on toisten mielestä ansio, toisten näkökulmasta puute. Sukunäköä Polossa on VW-katraaseen riittävästi, jos sitä kaipaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tilojen suhteen erot ovat häviävän pienet, perustuvathan autot samalle MQB A0 -perusrakenteelle. Polon ohjaimissa istuu niin lyhyt kuin pitkäkin kuljettaja mielellään. Vakiovarusteena tulevat Sports Comfort -etuistuimet ovat sanalla sanoen hyvät. Edessä konkreettisia tilaeroja on hyvin vaikea osoittaa, mutta takaistuimella Ibiza onnistuu vakuuttamaan hivenen paremmin, siinä on enemmän pienen tilaihmeen fiilistä.

Polo häviää hiuksenhienosti – neljän litran verran – Ibizalle myös tavaratilan koossa.


Koska molemmat autot voi valita myös tismalleen saman, 1,0-litraisen TSI-moottorin ja DSG-automaatin vauhdittamina, ei suorituskyvyssä pitäisi suurta eroa olla. Mutta siinä missä VW tarjoaa Polossa 95 hevosvoimaa, kirnuaa Seat samasta moottorista samalla rahalla huomattavasti enemmän puhtia, 115 hevosvoimaa. Polo onkin jonkin verran hitaampi liikkeissään, mutta se saattaa kuluttaa ajosuoritteesta riippuen himpun vähemmän. Virallisessa keskikulutuksessa automaattiversioiden päästöarvossa on kuitenkin vain yhden vaivaisen gramman ero Polon hyväksi luvuin 107–108 g/km, joten kokonaisuutena Ibizassa saa kuin saakin voimalinjan osalta enemmän suorituskykyä rahalleen.

Tasaisella alustalla Polo kulkee 80 km/h nopeutta kahden hengen kuormalla alle neljällä litralla sataa kilometriä kohden. Noin 1500 kilometrin talvisella koeajojaksolla, ja siten talvirenkain, Polo kulutti keskimäärin 5,4 litraa bensiiniä sadalla, kun keskinopeus oli hieman matka-ajopainotteinen 62 km/h. Kesärenkain Pololla pääsee varmasti noin viiden litran keskikulutuslukemiin. Kulutus on todellisuudessa jo niin vähäistä, että hybridit saavat nykyisistä pikkumoottoreista kovat haastajat.

Ajo-ominaisuuksiltaan Polo ei petä: pienestä koostaan huolimatta se johdonmukainen, vakaa ja vaivaton ajettava. Ohjaustuntuma on neutraalin levollinen. Ajokäytöksessä ei ole moittimista, ja Polon jarrut toimivat napakasti.

Sen sijaan auton jousitus on säädetty suomalaisteille hieman liian töpäkäksi, ja pitkillä matkoilla jää kaipaamaan menoon lisää mukavuutta. Myös rengasmelu – jälleen kerran uudessa autossa – alkaa harmittamaan läsnäolollaan pitkiä siivuja ajettaessa.


Koeajoyksilöön oli valittu lisävarusteita autoveroineen noin 5 500 eurolla, joten kokonaishinta nousi jo 27 000 euroon. Järkevimpiä lisävarusteita on mukautuva tasanopeussäädin, jonka saa noin 300 lisäeurolla. Sen toiminnassa oli vielä tosin pientä kulmikkuutta voimakkaampien jarrutusten ja kiihdytysten osalta, mutta kyseessä on ehdottoman suositeltava lisävaruste yhtä kaikki. Talvella jäi kaipaamaan myös lämmitettävää ohjauspyörää, joka joissakin kilpailijoissa on jo vakiovaruste.

Pystyykö uusi Polo siis lyömään jo palkitun Ibizan? Jos autoja vertailee tiukasti rahalle saatavan vastineen perusteella, on Ibiza niukasti parempi. Pololla on kuitenkin puolellaan parempi imago- ja jälleenmyyntiarvo – ainakin toistaiseksi.

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG Highline

  • Moottori R3, 999 cm³, turbo, 70 kW (95 hv)/5 000 r/min, 175 Nm/2 000–3 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 187 km/h
  • Kulutus 4,7 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 107 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 053, l 1 751, k 1 461 mm, akseliväli 2 551 mm, omamassa 1 180 kg, tavaratila 351–1 125 l, tankki 40 l
  • Hinta 21 536 euroa

Kiitämme
  • Päteviä ajo-ominaisuuksia
  • Polttoainetaloutta
Moitimme
  • Turhan töpäkkää jousitusta
  • Rengasmelua etenkin takaistuimella

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt