Autot

Mercedes-Benzin uuden autoperheen ensimmäistä autoa testataan Suomenkin teillä

Julkaistu:

Sähköauto
Näin Mercedes-Benz testaa uutta EQC-sähköautoaan. Osa testiajoista ajetaan Suomessa ennen kuin auto ensiesittelyn jälkeen lanseerataan ensi vuonna.
Yhdenkään automallin sarjatuotantoa ei aloiteta ilman kattavaa testiohjelmaa todellisissa ajo-olosuhteissa. Koska kyseessä on ensimmäinen Daimlerin uuden EQ-tuotemerkin täyssähköautomalli, siihen kohdistuu takuulla ylimääräistä huomiota.

Uuden auton testiohjelmassa on mukana pari sataa autoa ja satoja asiantuntijoita.

Autoa testataan olosuhteissa, jotka vaihtelevat hurjista pakkasista polttaviin helteisiin.

Digitaaliset testimenetelmät kattavat kaikki auton kehityksen osa-alueet, alkaen simuloinnista ja validoinnista sekä kokoonpanon toteuttamiskelpoisuudesta ja törmäysturvallisuudesta päätyen aina aerodynamiikkaan, ajo- ja käsittelyominaisuuksiin, sisämeluun ja korin värähtelyyn sekä auton painoon, jolla on suuri merkitys kulutukselle ja toimintamatkalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

EQC:n tapauksessa erityishuomiota kiinnitetään tietenkin sähköiseen voimalinjaan ja akkuun.


Sähköauton äänimaailma ja akustiikka ovat erityishuomion kohteena, sillä toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköautossa voimalinja tuottaa tuskin lainkaan ääntä. Tämä korostaa muiden äänilähteiden kuten renkaiden ja tuuliäänten merkitystä.

Digitaalisen testaamisen ja käytännön testien suhde on 35:65 prosenttia. Lähes 200 prototyyppiä ja esisarjan autoa rakennetaan ja testataan EQC:n tuotekehityksen aikana. Nyt valmiina on noin 90 autoa.

EQC:n tuotekehitysprosessi on kestänyt kaiken kaikkiaan noin neljä vuotta. Tuleva EQC on aito kosmopoliitti. Ennen markkinoille tuloaan EQC:n testiohjelmia toteutetaan vielä Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

EQC:ssä on kaksi sähkömoottoria, yksi etu- ja toinen taka-akselilla. Akut valmistaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzissa Saksassa. Korirakenteessa on käytetty terästä ja alumiinia.

EQC tulee tuotantoon samoilla tuotantolinjoilla kuin polttomoottori- ja hybridiautot. Ensimmäinen EQC-malliperheen jäsen esitellään syyskuussa tänä vuonna ja seuraava noin kahden vuoden kuluttua.

Uutuuden suurin teho on noin 300 kilowattia. Kiihtyvyys 0-100 km/h on noin 5 sekuntia. Akseleiden väliin sijoitetun akuston kapasiteetti on noin 70 kWh. Normaalissa ajossa toimintasäde yhdellä latauksella on noin 500 kilometriä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt