Autot

Ford Ecosport: Eteenpäin on menty, mutta pitääkö tavaratilan oven olla tuollainen?

Julkaistu:

Koeajo
Fordin pieni katumaasturi on kehittynyt hyvään suuntaan. Varaa siihen olikin.

Ensitreffit Ecosportin kanssa Portugalissa 2014 synnytti hedelmättömiä pohdintoja ympäristöystävällisyyttä ja sporttisuutta yhdistelevästä nimestä. Päästöjen osalta 1,5-litrainen diesel ei ollut kehityksen kärjessä, muttei myöskään mikään savupönttö. Sivulta aukeava tavaratilan ovi ei lisännyt sporttista tunnelmaa. Tietyissä tilanteissa se osoittautui hyvin epäkäytännölliseksi. Auton ajo-ominaisuudet olivat kyllä varsin kelvolliset.

Suomeen malli tuli ensi kerran 2015. Kun koeajossa olleen yksilitraisen, kolmisylinterisen bensiiniversion ominaisuuksia punnitsi, niin arvio ei ollut erityisen myötäsukainen.


Huomasi, että Ecosport oli lähtenyt takamatkalta Eurooppaan Etelä-Amerikasta, jossa sitä alun perin valmistettiin.

Ecosportia on matkan varrella kehitetty enemmän eurooppalaiseen makuun. Kun tuoreinta versiota tutkii nyt, jalkapallomaajoukkueen entinen päävalmentaja saattaisi arvioida, että eteenpäin on menty.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lanseerauksessa valmistaja korosti, että autoon on tullut 2 300 uutta osaa. Esimerkiksi hallintalaitteiden ja kahdeksantuumaisen kosketusnäytön toiminnallisuus ovat hypänneet mittavan pompun menneisyyden varjoista nykyaikaan. Kuljettajan istuinkin on nyt muistikuvien perusteella aiempaa tukevampi.

Ecosportin moottorivalikoimassa yksilitrainen Ecoboost-turbomoottori on saatavilla 125- ja 140-hevosvoimaisina versioina. Ensi kerran Ecosportin voi tilata myös nelivetoisena. Tällöin moottorina on Ecosportissa uutuutena nähtävä, 125 hevosvoimaa kehittävä diesel ja vaihteistona kuusiportainen manuaali.


Yksilitraisen bensiinikoneen jatkeena on joko kuusinopeuksinen käsi- tai automaattivaihteisto. Titanium-varustellussa koeajoautossamme oli jälkimmäinen vaihtoehto.

Jos aiempien sukupolvien Ecosport kärsi matkustamon huonosta äänieristyksestä, niin tuoreessa esityksessä tätä puolta on korjattu. Kolmisylinterisen moottorin ääntely kuuluu silti edelleen rouheana varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Joku saattaa pitää siitä, toinen ei. Kiihdytyksissä voimalinja reagoi kuminauhamaisesti, eikä S-vaihteen käyttöönottokaan oikein auta asiaa.


Ohjaus keskittää herkästi, mutta kokonaisuudessaan se ei tunnu yltävän samalle tasolle kuin Fordien ajettavuudesta kertova maine antaa ymmärtää.

Tylppänokkainen Ecosport on edelleen lyhyt ja korkea, mutta maantiellä nopeissakin mutkissa auto tuntuu etenevän temppuilematta.

Ford EcoSport Titanium 1.0 Ecoboost 125HV A6

  • Moottori R3, turbo, 998 cm³, 92 kW (125 hv)/6000 r/min, 170 Nm/1 400–4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,6 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 5,8 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 134 g/km
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 096, l 1 765, k 1 653 mm, akseliväli 2 519 mm, omamassa 1 324 kg, tavaratila 334–1 238 l, tankki 52 l
  • Hinta 25 406 euroa
Kiitämme
  • Parantunutta laatua
  • Käyttäjäystävällistä infotainmentia
Moitimme
  • Voimalinjan toiminnallisuutta
  • Tilantarvetta, jonka takaoven avaaminen vaatii

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt