Autot

Volkswagen ylellisimmillään: Uusi Touareg on kaukana kansanautosta

Julkaistu:

Ensitesti
Aiempaa ylellisempi Volkswagen Touareg on ladattu täyteen edistyksellisiä ominaisuuksia.
Volkswagen nimittää ihan syystä uutta Touaregia lippulaivamallikseen. Tuore, kolmannen sukupolven versio on täysin uudelleensuunniteltu, ja se myös näyttää suuntaa valmistajan muille malleille.

Kolmannen sukupolven Touareg on kaikin puoli hieno olematta pröystäilevä. Ensitutustumisen perusteella se vaikuttaa niin valmiilta paketilta, että välipäivitykseen ei lähivuosina ole syytä ylinopeutta kulkevasta tekniikan kehityksestä huolimatta.

Mikä sitten tekee uudesta Touaregista etevän auton?

Runsaalla kromilla koristeltu keula luo autoon aiempaa voimakkaamman ilmeen. Nykytyyliin edelliseen malliin verrattuna uusi Volkswagen Touareg on hiukan leveämpi (kasvua 44 mm) ja pidempi (77 mm). Auto on nyt karvan verran matalampi, mitä pitkä, aiempaa terävämpi kylkilinja korostaa.


Ulkokuoren muotoilussa tarkkasilmäisimmät ovat näkevinään sukulaisuutta Audi Q5:een. Vahvempi viite konsernisynergiasta löytyy sisältä: automaattilaatikkoa palvelevassa vaihteenvalitsimessa voisi ihan hyvin olla Audin logo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkustamo on valoisa ja tilava. Uudet mitat tuovat tavaratilaan perusmuodossaan 53 litran verran lisää tilaa. Takaistuinten pitkittäissuunnan säätövara on 160 millimetriä. Tavaratilan saa kasvatettua enimmillään 810 litraan. Auton kori on 106 kiloa edeltäjäänsä kevyempi alumiinin ja suurlujuusteräksen hyödyntämisen ansiosta.


Vakiovarustelu on kattava. Auton ostaja saa esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, ympäristönvalvontajärjestelmän, peruutuskameran, navigointijärjestelmän, liikennemerkkien tunnistuksen, älypuhelinliitännät, avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen, lämmitettävän ohjauspyörän vaihteenvalitsimilla, valo- ja näkyvyyspaketin, led-takavalot, kaistanpitoavustimen ja nahkaverhoilun.

Kuskille on tarjolla digiajan konttori

Mikään ei enää oikeastaan yllätä, kun uusi automalli esitellään. Varsinkin kuljettajaa avustavat järjestelmät ja näytöt ovat muuttuneet jo sellaisiksi kuin 1980-luvun tulevaisuutta valottavissa fantasiaelokuvissa meille uskoteltiin – tai itse asiassa paljon enemmän kuin sellaisiksi.

Näyttävä on myös uuden Touaregin 12-tuumainen mittaristo sekä 15-tuumainen navigointi- ja infotainment-näyttö. Innovision Cockpit -nimeä kantavan kokonaisuuden tarkkuus on huima. Lasinen kosketusnäyttö taittuu fiksusti kohti kuljettajaa. Seuraava ulkoinen kehitysvaihe lienee se, että mittariston ja näytön väliin ei jää enää näkyviin premium-tunnelmaa rikkovaa saumaa.

Näyttö korvaa suurelta osin penkkeihin, ohjauspyörään ja kojelautaan asennetut kytkimet. Hätäinen saattaa tuskastua valikkojen määrään, mutta Volkswagen tarjoaa avuksi muutaman oikotiekuvakkeen arkisimpia toimintoja varten. Esimerkiksi istuinten säädöt sentään sujuvat myös perinteisesti penkin painikkeista.

Innovision Cockpit maksaa noin 3 900 euroa, mutta onko se liki 100 000 maksavan auton hankkijalle mikään ongelma?


Älyvalot vakiona, lämpökamera lisärahalla

Volkswagen järjesti iltapimeällä halukkaille kymmenen minuutin ajolenkin, jossa esiteltiin yhtiön ylistämiä led-matriisiajovaloja.

Vakiovarusteisiin kuuluvat IQ Light -valot toimivat interaktiivisesti: lähi- ja kaukovalot vaihtuvat automaattisesti ja samalla valokuvio mukautuu liikennetilanteeseen.

Pimeänäköavustin Night Vision on ensi kertaa saatavilla Touaregissa. Se havaitsee ihmiset ja eläimet lämpökameran avulla. Tällaista lisäturvallisuutta saa 2950 eurolla.

Silmämääräisesti VW:n valoteknologia toimii tehokkaasti ja älykkäästi. Pitkä matka on kuljettu viime vuosituhannen lyhdyistä tähän päivään.


Veekutosia tarjolla

Uusi Touareg tulee Suomeen kesällä kahdella kolmelitraisella V6-dieselmoottorilla. Saatavilla on 231- ja 286-hevosvoimaiset versiot, jotka molemmat on varustettu Tiptronic-automaattivaihteistolla. Hinnat alkavat 89832 eurosta.

Bensiiniversioita ei ole luvassa Suomeen. Pistokehybridin saa aluksi Kiinassa, mutta rantautuminen Suomeen ei ole tiedossa.

Näin ajaminen sujui

Ensimmäiset sadat kilometrit ajettiin Tirolin vaihtelevissa maisemissa. Tarjolla oli 210 kilowatin versio V6 TDI -dieselistä. Liikkeelle lähdettäessä saattoi ihmetellä matkustamossa moottorin käyntiäänen hiljaisuutta. Onko siellä todella dieselpata?

Autossa oli muun muassa ilmajousituksen, aktiivisen kallistuksenvaimennuksen ja nelipyöräohjauksen sisältävä lisävarustepaketti. Sen edut kävivät ilmi nopeasti.

Niin moottoritiellä kuin muhkuraisilla vuoristopoluilla jousitus toimi esimerkillisesti. Kulku oli ihailtavan vakaata maastosta ja tienpinnasta riippumatta. Jyrkissä kurveissa, reippaalla vauhdilla ajettaessa auto ei kallistellut lainkaan.

Jo ensimmäisissä tiukoissa käännöksissä ilmeni yksi nelipyöräohjauksen hyödyistä: kääntöympyrä on liki viisimetriselle autolle pienehkö (11,19 metriä).


Nelivedon toimintaa kokeiltiin onnistuneesti maastossa, jonne ei yleensä yhtä hienoilla vanteilla lähdettäisi.

Kun kokonaisuus vakuuttaa, kiinnittyy huomio pieniin, mitättömiltä vaikuttaviin yksityiskohtiin. Auton kokoon ja statukseen nähden esimerkiksi ohjauspyörä vaikutti arkiselta – hyvin perivolkkarimaiselta. Kevyehkö ohjaus itsessään voisi olla tunnokkaampi.

Pieni yksityiskohta on myös ovien sulkemisavustin. Sen hankkivan ei todellakaan tarvitse paiskata ovea kiinni. Oven jäädessä raolleen ovi imaisee itsensä automaattisesti runkoon kiinni. Tämä on kai sitten sitä paljon puhuttua premiumia.

Volkswagen Touareg 3.0 V6 SCR 210 kW 4Motion Tiptronic Elegance

  • Moottori V6, turbo, cm³, 210 kW (286 hv)/4 000 r/min, 600 Nm/ 2 250–3 250 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 238 km/h (ilmajousituksella)
  • Kulutus 6,9 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt 182 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4 878, l 1 984, k 1 702 mm, akseliväli 2 894 mm, omamassa 1 995 kg, tavaratila 697–810 l, tankki 75 l
  • Hinta 96 584 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt