Autot

Laadukas Nissan Leaf kavahtaa kylmää keliä

Julkaistu:

Koeajo
Uusi Nissan Leaf on entistä kyvykkäämpi, mutta se hyytyy pakkasessa.
Jos meikäläinen autovero ottaa pattiin ylettömästi, tässä on auto, joka helpottaa angstia.

Vaikka uuden Nissan Leafin hinnassa on suomalaista autoveroa vain noin 1 100–1 300 euroa, Suomen valtio myöntää auton hankintaan tätä nykyä 2 000 euron hankintatuen. Tuki siis ylittää autoveron määrän, ja käytännössä uuden Leafin hinnat ovat aiempia hieman alemmat. Vanhalle autolle saa tehdä mitä tahtoo – pitää, myydä pois, antaa vaihdossa tai romuttaa.

On asiassa yksi muttakin. Leaf on täyssähköauto.


Vuosien varrella sähköautojen akkujen kapasiteetti on kasvanut ja toimintamatka pidentynyt reilusti. Leafin virallinen, uusi WLTP-toimintamatka on nyt 270 kilometriä. Akuston kapasiteetti on 40 kilowattituntia, ja toimintamatka on enemmän kuin kaksinkertaistunut yhden mallisukupolven aikana. Lämpimissä oloissa tällainen toimintamatka ei todennetusti olekaan mahdoton tehtävä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta mitä tapahtuu Suomen kohtalaisen kylmissä olosuhteissa?

Loppukevään viimeiset paukkupakkaset antoivat hyvän tilaisuuden testata auton kykyjä Suomen oloissa. Kun auton akku oli yön yli latautunut täyteen ja kun lämpömittari näytti lähes –20 asteen lukemia, arvioi Leaf todelliseksi toimintamatkaksi 196 kilometriä. Se oli kieltämättä pieni pettymys. Auto kuluttaa liikkeelle lähdettäessä todella paljon energiaa lämmitykseen, vaikka sen olisi esilämmittänyt latauksen aikana.

Ilman esilämmitystä auto kuluttaa liikkeelle lähdettäessä alussa energiaa jopa yli 35 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, mutta auton lämmettyä keskikulutus alkaa nopeasti pudota. Jos lämmittää auton etukäteen latauksen aikana, säästää jonkin verran energiaa, mutta silti keskikulutus jäi yli 22 kilowattitunnin lukemaan pakkasjaksoilla. Auton virallinen keskikulutus on 20,6 kWh sadalla, joten suoritus on linjassa tehtaan ilmoittaman kanssa. Luvut ovat kilpailijoihin nähden korkeita.

Uusi Leaf on siis talvella melkoinen energiasyöppö. Kysyimme syytä korkeaan talvikulutukseen myös valmistajalta, mutta tyhjentävää vastausta emme saaneet. Fiksu sähköautoilija hankkiikin talvipakkasia varten vakiovarusteisen lämpöpumppulämmittimen pariksi erillisen, nestemäisellä polttoaineella toimivan lisälämmittimen. Sen polttoaineeksi käy vaikkapa suomalainen biodiesel, eikä sähköä tarvitse tuhlata lämmittämiseen vaan liike-energian tuottamiseen.


Toinen harmittava piirre uudessa Leafissa on pikalataus, joka ei olekaan niin kovin pikaista.

Kyse on siitä, että kun Leafin akkua pikaladataan suurella teholla, se lämpiää, jolloin akun suojelemiseksi latausteho puolestaan alkaa laskea dramaattisesti. Latausteho saattaa laskea alle 30:n, jopa alle 25 kilowatin lukemiin. Se taas tarkoittaa, että aikaa kuluu pikalatauksessakin enemmän kuin moni toivoisi. 80 prosentin varaustaso pitäisi olla saavutettavissa 40–60 minuutissa, mutta käytännössä aikaa kuluu reilusti tätäkin enemmän.

Monille sähköauton hankintaa harkitseville avainkysymykseksi muodostuu juuri pidempien matkojen pikalataukset, sillä kotona ja työpaikoilla lataukset sujuvat yhä useammin yön yli tai työpäivän aikana ongelmitta – olettaen, että asuu rivi- tai omakotitalossa. Suurin osa suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 kilometriä työajoja, ja koko Euroopassa 90 prosenttia kaikista autoilijoista ajaa päivässä alle 80 kilometriä.


Uusi Nissan Leaf on ajo-ominaisuuksiltaan leppoista fiilistä tavoitteleva. Ohjaustuntuma on hieman keinotekoinen ja tahmea, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kaarrekäyttäytyminen on kunnossa. Tehoa mitataan nyt 150 hevosvoimaa, ja vääntöäkin on tarjolla 320 newtonmetriä. Niinpä kiihtyvyys on rivakkaa.

Matkustamon tilat ovat ennallaan, mutta pidemmän kuljettajan on vaikea saada ajoasennosta miellyttävää, sillä istuimen pituussäätö jää vajaaksi ja polvet siksi koukkuun.

Ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä lainkaan. Istuimissa ei ole myöskään ristiselän tuen säätöä, eikä etumatkustajan puolella korkeuden säätöä lainkaan. Niitä tämän hintaluokan autossa jo odottaisi. Taakse voi onneksi huoletta istuttaa myös aikuisia, vaikka etuistuimet olisivat taaimmaisessa asennossaan.

Suomessa eletään historiallisia aikoja, kun auton voi käytännössä hankkia ilman autoveroa. Moraalinen imperatiivi nykyisin on, että liikenteen päästöttömyydelle on laskettava oma arvonsa. Suomalainen hankintatuki osoittaa siihen häpeämättömästi sormellaan. Lisäksi Suomessa noin 80 prosenttia tuotetusta sähköstä on CO2-neutraalia, ja sen osuus on kasvussa, joten päästöttömyys on aitoa.

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

  • Moottori Synkroni-sähkömoottori, 110 kW (150 hv)/3 920–10 000 r/min, 320 Nm 0–3 920 rpm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 144 km/h, toimintamatka 270 km (WLTP)
  • Kulutus 14,8 kWh/100 km (20,6 kWh/100 km WLTP) sähkö
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Akku 40 kWh litium-ioni
  • Voimansiirto A1, etuveto
  • Mitat p 4 490, l 1 790, k 1 540 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 580 kg, tavaratila 405 l
  • Hinta 41 460 euroa

Kiitämme
  • Pidentynyttä toimintamatkaa
  • Parantunutta laatuvaikutelmaa

Moitimme
  • Energiankulutusta kylmässä
  • Kuljettajan paikan ergonomiaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt