Kekkosen Mini ja muita brittikaunottaria näytillä Lahdessa – ISTV esittelee parhaat palat - Autot - Ilta-Sanomat

Kekkosen Mini ja muita brittikaunottaria näytillä Lahdessa – ISTV esittelee parhaat palat

Kotimainen museoautoväki kokoontuu tänä viikonloppuna Lahteen. IS kävi tutustumassa kalustoon jo näyttelyn rakennuspäivänä.

4.5.2018 21:13

Classic Motorshow järjestetään Lahdessa nyt 11. kertaa.

Vuosien aikana paikkansa pysyväksi osaksi kotimaista kesän aloitusta betonoinut näyttely ottaa tänä vuonna teemakseen Iso-Britannian. Saarivaltio oli pitkään yksi maailman tärkeimpiä ja johtavia autonvalmistajamaita, kunnes 1970-luvun työtaistelut käytännössä naulasivat brittien oman autoteollisuuden arkun kiinni. Jäljelle jäi muutama merkki: itsenäisyytenä menettänyt Vauxhall sekä muutama aristokraattisempi kuten Aston Martin, Rolls-Royce ja Bentley.

Lopulta lähes kaikki brittimerkit joko lakkasivat olemasta tai valuivat ulkomaisten omistajien käsiin. Autonvalmistus Iso-Britanniassa tosin ei loppunut, mutta tänä päivänä liukuhihnat suoltavat päästään ulos ihan jotain muuta – kuten Nissaneita ja Hondia.

Classic Motorshow nojaa kuitenkin tukevasti menneisiin vuosikymmeniin – niihin aikoihin kun brittiläisellä autoteollisuudella vielä meni hyvin. Näyttely on avoinna lauantaina 9–17 ja sunnuntaina 10–17 Lahden Messukeskuksessa.

Vaikka Urho Kekkosta ei tunnettu automiehenä, kuului tämä sinivalkoinen Mini presidentille. Tarinan mukaan Sylvi kolaroi sillä kerran, raitiovaunun kanssa.

Englantilainen Austin yritti jenkkimarkkinoille ”isolla” Atlanticilla. Auto oli persoonallinen, mutta ei kovin suurikokoinen, jenkkimittapuulla.

Ei pelkkiä brittiautoja: ranskalainen Matra oli persoonallinen autonvalmistaja silloin kun se toimi autonvalmistajana. Nykyään sama firma valmistaa ohjuksia. Kuvassa Matra Bagheera.

Tämä ylellisesti varusteltu Saab 900 GLE on viettänyt elämänsä ensimmäiset 30 vuotta yhden tukholmalaisrouvan omistuksessa. Vuonna 2010 Suomeen tuotu auto on museorekisteröity.

Ruotsalaismerkki, italialaista henkeä, valmistusmaa Englanti. Volvo rakennutti ensimmäiset P1800:t Jensenillä, mutta laatuongelmien vuoksi se siirsi tuotannon myöhemmin Ruotsiin.

Yksi tekijä brittiläisten autojen maineen takana on – Morris Marina. Jo valmiiksi vähän huonolaatuinen perheauto kärsi erityisesti lakkoilun vaikutuksista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?