Superautojen myynti kiihtyy: ”Eivät näitä lottovoittajat osta” - Autot - Ilta-Sanomat

Superautojen myynti kiihtyy: ”Eivät näitä lottovoittajat osta”

Julkaistu: 5.5.2018 13:40

Superautojen kauppa on käynyt tänäkin vuonna hyvin.

Luxury Collection Automobiles tilasi Italiasta täksi vuodeksi 22 Ferraria.

– Kaikki on myyty, mitä tehtaalta saadaan tänä vuonna, yhtiön myyntijohtaja Miika Toivonen sanoo.

Kaikkiaan Luxury Collection Automobiles on myynyt tänä vuonna 30 superautoa. Toivonen uskoo, että heidän kauttaan niitä menee tänä vuonna kaupaksi 50–60 kappaletta.

– Kun aloitimme vuonna 2015, myimme yhden superauton. Vuonna 2016 myimme viisi ja viime vuonna 22 autoa. Tänä vuonna niitä on mennyt huhtikuun loppuun mennessä 30. Onhan se vaatinut riskinottoa, kun olemme sitoutuneet tehtaan suuntaan noin suuriin tilausmääriin, Toivonen sanoo.

Varsinkin Ferrarit käyvät kaupaksi hyvin. Luxury Collection Automobiles on muun muassa myynyt jo kuusi Ferrarin tulevaa katumaasturia, vaikka kukaan ei vielä tiedä, millainen auto se on, milloin se tarkalleen ottaen tulee ja mikä on sen hinta. Auto esiteltäneen virallisesti ensi vuoden aikana.

– Kyllä Suomesta rahaa löytyy, ostajia on, Toivonen sanoo.

Toivosen mukaan kalliita superautoja ostavat nimenomaan suomalaiset – eikä niin, että yhtiön asiakaskunnasta suurin osa olisi ulkomaalaisia. Suomalaisten ostamat autot eivät välttämättä kuitenkaan jää Suomeen maamme kovan autoverotuksen vuoksi.

– Joku saattaa käyttää muuttoautolle sallittua 72 päivän oikeutta. Autolla ajetaan sen verran Suomessa, ja muuten se pidetään esimerkiksi Espanjassa, jossa omistajalla voi olla esimerkiksi huvila. Tällaiselle kesälelulle 72 päivää riittää vuodessa varsin hyvin, sanoo Toivonen ja viittaa edessään olevan Ferrari 812 Superfastin suuntaan.

Toivonen uskoo, että jos Suomen valtio luopuisi superautojen korkeasta verotuksesta, valtio saisi niistä viisi kertaa nykyistä enemmän verotuloja.

– Sellaisetkaan, joilla olisi varaa maksaa korkeat verot, eivät halua tehdä sitä, koska kokevat tulleensa verotetuksi epäreilusti. Jos 300 000 euron verosta otettaisiin nolla pois, suurin osa maksaisi sen ihan mielellään kalliistakin autosta.

Toivosen mukaan tämän vuoksi monet superautojen ostajat käyttävät täysin laillisia keinoja verojen välttämiseksi, kuten viemällä auton esimerkiksi muuttoautona ulkomaille – silloin valtiolta jää arvonlisäverokin saamatta.

Toinen tapa maksaa vähemmän veroja kalliisti verotetusta autosta on tehdä siihen leasingsopimus. Nykyinen lainsäädäntö kohtelee leasingautoja niin, että autosta ei tarvitse maksaa veroja koko auton hinnasta, vaan ainoastaan siltä ajalta, kuinka pitkäksi aikaa leasing sopimus tehdään.

Toivosen mukaan superautojen ostajaa ei pitäisi rangaista, vaan häntä pitäisi päinvastoin palkita siitä, että ostaa itselleen kalliin auton, josta kohtuullisella verotuksellakin maksaisi kivan summan veroja valtion kassaan.

– Eivät lottovoittajat näitä tule ostamaan. Tällaisia ostavat sellaiset hyvin menestyneet yrittäjät, jotka haluavat palkita itsensä kymmenien vuosien työstä. Siitä on valtion kassaankin ehditty aika paljon veroja vuosien aikana maksaa.

Toivonen uskoo kuitenkin, että tulevaisuudessa superautoista isompi osa jää Suomeen suomalaisissa rekisterikilvissä. Kun superautoistakin suurin osa muuttuu esimerkiksi vähäpäästöisimmiksi hybrideiksi, niiden autovero laskee murto-osaan nykyisestä, ja tämä vero maksetaan rekisteröinnin yhteydessä Suomeen.

Kyllä Suomesta rahaa löytyy, sanoo autokauppias.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?