Autot

IS Itävallassa: Volkswagenin upouudessa lippulaivassa on uljas kojelauta – tulevaisuus on tässä ja nyt

Julkaistu:

Ensitesti
Ilta-Sanomat pääsi tutustumaan ensimmäisten joukossa upouuteen Volkswagen Touaregiin Itävallassa.
Volkswagen nimittää Touaregia lippulaivamallikseen – hyvin perustein. Uusi, kolmannen sukupolven versio on täysin uudelleensuunniteltu ja näyttää suuntaa valmistajan muille malleille.


Touaregin kahta edellistä sukupolvea on myyty maailmanlaajuisesti lähes miljoona kappaletta. Nyt markkinoille saapuva kolmannen sukupolven Touareg on Volkswagenin teknologisesti edistyksellisin malli.

Se havainnollistuu parhaiten, kun istahtaa ohjaamoon: Touareg sisältää ennennäkemättömän, täysdigitaalisen Innovision Cockpit -ohjaamon. Sen ytimenä ovat 12-tuumainen digitaalinen mittaristo ja Discover Premium -navigointi- ja infotainment-järjestelmä 15 tuuman näytöllä. Näytöt muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jolla voidaan hallita auton digitaalisia-, informaatio-, viestintä- ja viihde-järjestelmiä sekä istuimien lämmitystä ja ilmastointiakin, lähes ilman perinteisiä nappuloita tai kytkimiä.

Infotainment-järjestelmän Home screen -toiminto antaa kuljettajalle mahdollisuuden personalisoida haluamansa toiminnot näytölle. Näytöt ovat lasipintaisia ja toimivat älypuhelimien näyttöjen tavoin. Käytössä on neljä USB-pistoketta ja langaton lataus sekä App Connect -älypuhelintoiminnot.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusista ratkaisuista kertoo myös Night Vision -kamera ja IQ.Light-led-matriisiajovalot: ”Lämpökamera ja valojärjestelmä muuttavat yön päiväksi uudessa Touaregissa”, valmistaja maalailee. Night Vision -kamera havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä lämpökameran avulla.

Suomeen aluksi kaksi moottoriversiota

Suomessa Volkswagen Touaregin myynti alkaa kahdella 3-litraisella V6-dieselmoottorilla. Saatavilla on 231- ja 286-hevosvoimaiset versiot, jotka molemmat on varustettu Tiptronic-automaattivaihteistolla.

Suurempitehoinen moottori tuottaa maksimissaan 600 newtonmetrin väännön ja kiihdyttää Touaregin nollasta sataan 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on 235 kilometriä tunnissa. Yhdistetty polttoaineen kulutus 6,9 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 182 grammaa kilometrillä.

Loppuvuonna mallisto täydentyy 4-litraisella, 421 hevosvoimaa tuottavalla V-kasilla.


Varustetasoja on tarjolla kolme: Atmosphere, Elegance ja R-Line. Erilaisia ulkovärejä löytyy 13.

Vakiovarustelu on kattava. Mukana ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä, peruutuskamera, navigointijärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, älypuhelinliitännät, avaimeton lukitus ja käynnistys, lämmitettävä ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla, valo- ja näkyvyyspaketti, led-takavalot sekä kaistanpitoavustin.

Myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin on vakiovaruste. Ilmajousitus ja aktiivinen nelipyöräohjaus ovat lisävarusteita.

Hinnat alkavat 89 832 eurosta. Sillä heltiää Touareg, jossa on 3-litrainen 231-hevosvoimainen V6-moottori ja Elegance-tason tamineet.

Korjaus: varustetasoja on kahden sijasta kolme.

Leveämpi ja pidempi

Edelliseen malliin verrattuna uusi Volkswagen Touareg on hiukan leveämpi (+44 mm) ja pidempi (+77 mm). Uusi Volkswagen Touareg perustuu MLB-alustarakenteeseen ja on 4 878 mm pitkä, 1 702 mm korkea ja 1 984 mm leveä. Sen akseliväli on 2 904 mm.

Uudet mitat vaikuttavat mm. tavaratilaan, joka on kasvanut normaalikokoisena 697 litraan (+53 l). Takaistuinten pitkittäissuunnan säätövara tuo taakse jopa 160 mm lisätilaa, ja tavaratilan saa säätövaralla kasvatettua 810 litraan.

Huolimatta kasvaneista mitoista, auton kori on 106 kg kevyempi kuin edeltäjänsä. Keventyminen johtuu alumiinin ja suurlujuusteräksen laajemmasta käytöstä. Korista 48 % on alumiinia ja 52 prosenttia terästä. Volkswagen Touaregin vetokyky on edelleen 3 500 kiloa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt