Autot

Honda Civic Type R: Sivistynyttä raakuutta

Julkaistu:

Ensitesti
Hondan pieni ja kiukkuinen hot hatch on kasvanut isoksi pojaksi normaalimman Civic-mallin mukana. Kävimme selvittämässä, mistä aineksista iso paha Type R on tehty.
Kireäksi viritettyjen kompaktiautojen markkina elää vilkkaampana kuin vuosikausiin. Tarjolla on reilulta puolelta tusinalta merkiltä vaihtoehtoja teholuokkiin 200:sta melkein 400:aan hevosvoimaan saakka. Korivaihtoehdoissakaan ei tarvitse enää tyytyä pelkkään kolmeen tai viiteen oveen, vaan halukkaille on tarjolla myös farmarikoria – tai pitkäperäistä liftbackia, kuten uusi Civic Type R.


Nykyinen isoksi, lähes D-segmentin mittoihin kasvanut Civic Type R loikkaa myös muuten kuin kokonsa puolesta eteenpäin.

Vanha jäykkä taka-akseli on korvattu monivarsituetulla ripustuksella, mikä näkyy ja tuntuu selvästi. Kovavauhtisessa rata-ajossa Type R on aiemmissa sukupolvissaan vaeltanut kovissa jarrutuksissa hieman, mutta uusi taka-akselisto rauhoittaa menoa selvästi. Takaripustuksessa käytetään myös kahta varta vasten erikovuista puslamallia, joilla taka-akseli saadaan auraamaan jarrutuksessa ja siis rauhoittamaan käytöstä.


Akseliväliltään Civic on 2,7-metrinen, mikä sekin tekee siitä yllättävän stabiilin nopeassakin ajossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaarreajossa Hondan tasauspyörästön lukko maistuu herkulliselta. Toisin kuin vähemmän kuljettajalähtöisesti tehdyissä, luistavaa rengasta jarruttavissa järjestelmissä, Type R:n tasauspyörästö syöttää oikeasti voimaa molemmille pyörille. Auto on saatavana vain kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla – toki erittäin epämuodikasta, mutta toisaalta Type R:n ostajat kaipaavat analogista ajokokemusta.

Iskunvaimennus on muunneltava, ja sen perussäätöön pääsee nykytyyliin vaikuttamaan ajotapavalitsimella.

Tämän lisäksi vaimennus on aktiivinen, ja Civic Type R mittaa autoon kohdistuvia G-voimia ja säätää vaimennusta sen mukaan. Rata-ajossa vaikutuksen huomaa kohtuullisen selvästi – tosin edes mukavuuspainotteinen Comfort-säätö ei pistä Hondaa kallistelemaan häiritsevästi. Kaikista henkseleistä irti päästävä +R-ratamoodi ei kuitenkaan tee alustasta täysin kivikovaa, vaikkakin niin selvästi kommunikoivan, että radalle jäänyt isokokoinen kumisilppu kuuluu kyllä läpi renkaaseen osuessaan.

Samainen säätö vaikuttaa kaasupolkimen reagointiin, vääntökäyrään ja urheilullisuutta korostavasti pakoääniin. Uutta on myös automaattinen välikaasu ja kierrosten täsmäyttäminen sekä ylös- että alasvaihdoissa. Perinteisesti itse välikaasua vaihdoissa antavan kuljettajan pitää toki opetella tavasta pois – tai kytkeä toiminto pois käytöstä manuaalisesti.


Moottori on samaa sukua kuin edeltävässä sukupolvessa.

Suurin teho on kasvanut 320 hevosvoimaan, kun taas suurin vääntö on ennallaan 400 newtonmetrissä. Hondan takavuosien VTEC-moottorin potkaisu niistä puuttuu, vaikka kaksilitraista ja kohtuullisen hyvän kuuloista turbomoottoria ei hyvällä tahdollakaan voi väittää kuminauhamaiseksi. Silti sen voimantuotto tasaista ja laakeaa, vaikka suurin teho saavutetaan vasta 6 500 kierroksella minuutissa. Sataseen se kiihtyy 5,7 sekunnissa ja kulkee 272 km/h huippunopeutta.


Uusi Civic Type R on ennakko-odotuksiin nähden yllättävän sivistynyt. Siitä puuttuu oletusarvoinen, muutamien kilpailijoiden väkinäisen oloinen raskas jäykkyys. Sen sijaan Type R tuntuu myös taistelumoodissa helpolta ajettavalta – sellaiselta, ettei se halua väkisin etsiä kuljettajastaan lihaksia, jotka eivät ole vielä kipeytyneet.

Honda Civic Type R

  • Moottori R4, turbo, 1 996 cm³, 235 kW (320 hv)/6 500 r/min, 400 Nm/2 500–4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 272 km/h
  • Kulutus 7,7 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 176g/km
  • Voimansiirto M6, etuveto
  • Mitat p 4 557, l 1 877, k 1 434 mm, akseliväli 2 699 mm, omamassa 1 380 kg, tavaratila 420 l, tankki 46 l
  • Hinta 56 258 euroa