Autot

AL: Näiden kahden automallin moottorit ”kestävät loputtomiin” – Autovahinkokeskus ei saa kaupaksi millään

Julkaistu:

Moottorit
Aamulehti selvitti, että kahden Toyotan mallin moottorit jäävät autovahinkokeskuksen hyllylle.
Aamulehti kertoo Autovahinkokeskuksen Pirkkalan toimipisteessä tehdystä havainnosta: yhden automerkin kahden mallin moottoreita ei kannata ottaa myyntiin, koska ne eivät mene kaupaksi.

Syy tähän on se, että ne tuntuvat rikkoutuvat vain kolareissa.

– Toyotan Hiacen ja Hiluxin moottorit eivät hajoa oikein ikinä, Pirkkalan autovahinkokeskuksen asiakaspalvelu- ja laatuvastaava Aki Reinikka kertoo Aamulehdelle.

– Emme enää pura niitä hyllyyn, koska aiemmin myyntiin asetetut moottorit seisovat vielä hyllyissä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aamulehti kertoo, että Pirkkalan autovahinkokeskuksen läpi kiertää vuodessa yli 5 000 ajoneuvoa. Osa menee kaupaksi sellaisenaan tai varaosina, osa romutetaan. Aki Reinikka arvioita, että kolariajoneuvojen hinta on yleensä noin kolmannes tai puolet siitä, mitä vastaava auto maksaisi kolaroimattomana.

Reinikan arvion mukaan kolariajoneuvojen hinta on autovahinkokeskuksessa yleensä noin kolmannes ja halutuimmissa yksilöissä noin puolet siitä, mitä vastaavat samanmerkkiset ja -ikäiset ajoneuvot kolaroimattomana maksavat.

IS kertoi huhtikuussa, että vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan kaikkien liikenteessä sattuvien onnettomuuksien määrä on kasvanut.

Tähän vaikuttavat eniten autoilun kasvavat määrät. Lähes puolet kaikista liikennevahingoista sattuu vuosittain parkkipaikoilla. Vakavien loukkaantumisten määrä on kuitenkin vähentynyt.

– Vakavien loukkaantumisten määrään on ollut vaikuttamassa myös Suomessa turvallisempi ajokulttuuri. Kaahailu on mennyt jo hiukan pois muodista, vaikka nuoret miehet ovatkin edelleen yliedustettuina esimerkiksi ohitustilanteissa sattuvissa vahingoissa. Liikenteeseen on tullut perinteisempien arvojen rinnalle uusia, kuten rahallisiin säästöihin tähtäävä taloudellinen ajotapa ja päästöjen vähentäminen, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kertoo.

Kolariautoista näkee myös sen, miten autojen turvallisuus on parantunut, Aamulehti kertoo. Nykyauton keula saattaa olla täysin murskana, mutta matkustamo on säilynyt ehjänä ja muodossaan.

– 1980–1990-lukulainen auto menee onnettomuudessa tosi paljon pahempaan kuntoon kuin uudempi, Reinikka kertoo lehdelle.

Autovahinkokeskus oy oli aiemmin suomalaisten vakuutusyhtiöiden omistuksessa. Tämän vuoden alkupuolella ne myivät yhtiön amerikkalaiselle, maailman johtavalle vaurioajoneuvojen realisointiin ja vakuutusyhtiöpalveluihin erikoistuneelle Copartille.