Brittikaunottaret kokoontuivat Paippisissa – ”tuollaisen minäkin haluan!” - Autot - Ilta-Sanomat

Brittikaunottaret kokoontuivat Paippisissa – ”tuollaisen minäkin haluan!”

Historiallisten autojen takaa löytyy hyvin samanmielisten ihmisten joukko.

29.4.2018 6:59

Ei tarvitse Hans Brummerin pitkään miettiä, mikä historiallisissa autoissa on hänestä hienointa.

– Ihmiset. Parasta tässä harrastuksessa on se, että pääsee koko ajan tutustumaan uusiin ja mielenkiintoisiin, toinen toistaan avuliaimpiin ihmisiin, sanoo Brummer ja räsäyttää käyntiin yhden kauneimmista silmäteristään, vuoden 1967 Triumph Vitesse Convertiblen.

Hans Brummerin Triumph Vitesse Convertible edustaa vuosikertaa 1967.

Brummerin Triumph oli yksi niistä historiallisista brittiautoista, jotka kurvailivat pitkin Paippisten raitteja Sipoossa viime tiistaina.

Kyseessä oli iltapäivän mittainen tapahtuma, jonka tavoitteena oli tarjota ennakkomaistiaisia Lahdessa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävästä Classic Motorshowsta. Tiistaisen jotoksen masinoi sama taho kuin itse näyttelynkin eli moottoriurheiluun erikoistunut tapahtumajärjestäjä RLO Events Oy.

Jokavuotisella Classic Motorshow’lla on aina jokin vaihtuva oheisteema. Tällä kertaa se on brittiautot. Lahteen on tulossa nelisenkymmentä ajoneuvoa ja erinäinen määrä asiaan kuuluvaa rekvisiittaa.

Paippisten ennakkotilaisuuteen saapui seitsemän autoa omistajineen. Ilmoittautuneiden joukosta puuttui kolme. Yhdelle omistajalle oli tullut yllättävä este, ja kaksi autoa oli hyytynyt matkan varrelle.

Risto Laineen vetämä RLO Events järjesti ensimmäisen Classic Motorshown kymmenen vuotta sitten.

Hans Brummerille harrasteautot ovat verenperintöä. Hänen äitinsä isoisä oli aikansa tunnetuimpia moottorinrakentajia Vaasassa, ja hänen isoisänsä oli autoja harrastava maanviljelijä Hiiskulan kartanossa Vihdissä. Kun isoisästä jätti aika vuonna 1956, kartanon talliin jäi kaipaamaan kolme Mercedes-Benziä ja Rolls-Royce.

Brummeriin autoinnostus iski Merikadulla eteläisessä Helsingissä syksyllä 1967. Hän oli silloin 9-vuotias, juuri oppikoulunsa aloittanut pojankloppi. Kun hän näki, miten kuvankaunis jakkupukunainen parkkeerasi tummansinisen Triumph Herald Courierin kadunvarteen, hän oli myyty siltä seisomalta: ”Tuollaisen minäkin haluan.”

Nils Tigerstedtin kolmelitrainen Rover P5 Saloon on vuodelta 1961.

Kesti kuitenkin 15 vuotta, ennen kuin Brummer pystyi ostamaan ensimmäisen Heraldinsa. Siitä tuli niin sanottu varaosa-auto. Toisen Heraldin hän hankki vuonna 1992 ja uusimman vuonna 1995. Sen hän löysi välikäsien kautta Newcastlen liepeiltä Englannista.

Triumphien lisäksi Brummerin tallista löytyy kuusi muuta historiallista autoa. Niistä yksi on Yhdysvalloista, kaksi Britanniasta ja loput Saksasta. Vanhin on vuodelta 1949 ja uusin vuodelta 1999.

Yksi Brummerin ihastuksista on Mercedes-Benz 230 CE vuosimallia 1982. Sen hän hankki 60-vuotislahjakseen Berliinistä viime syksynä. Auto edustaa Mercedeksen W123-mallisarjaa, joka esiteltiin ensimmäisen kerran tammikuussa 1976. Brummerille ajankohta on erityinen siksi, että hän sai ajokortin joulukuussa 1975.

Nurmijärveläinen Markku Pellinen tuli paikalle tulipunaisella MG Roadsterillaan. Auto on vuosimallia 1960.

Tosin Pellinen – joka muuten toimii varapuheenjohtajana samassa 460 jäsenen Autohistoriallisessa Seurassa, jossa Hans Brummer on puheenjohtajana – huomauttaa heti kättelyssä, että auto ei ole hänen vaan hänen Anitta-vaimonsa.

Markku Pellinen ja Anitta-vaimon MGA.

Auto on joka tapauksessa tyyppimerkiltään MG MGA 1600 Mk1 Roadster. Sen sylinteritilavuus on 1 588 kuutiosenttiä, ja se tuottaa 79,5 hevosvoiman tehon. Kyseistä mallia valmistettiin vuodet 1955–1962.

MG:llä on monta seuralaista Pellisten tallissa Nurmijärven Lepsämässä. Vanhin tallin asukas on vuoden 1952 Citroen B11 Normale. Renault 4CV Sport on vuodelta 1957 ja Peugeot 403 vuodelta 1960. Volvo Amazon on vuosimallia 1964 ja Opel Commander vuosimallia 1969. BMW 2002 ja Peugeot 504 Coupé – ”sekin on vaimon nimissä” – ovat vuodelta 1974.

– Ja onhan meillä vielä kolme mopoa, Pellinen lisää.

Yksi noista mopoista on muuten vuoden 1986 Tunturi Tiger Army. Se on kirjaimellisesti keräilyharvinaisuus, sillä kyseistä mallia valmistettiin – yksi.

Klassikkoautojen kauppaan erikoistunut Harri Asunta porhalsi Paippisiin vuoden 1989 Jaguar XJ-S Coupélla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?