Muotoilustaan palkittu haastaja Japanista kulkee omia polkujaan - Autot - Ilta-Sanomat

Muotoilustaan palkittu haastaja Japanista kulkee omia polkujaan

Mitsubishi Eclipse Crossin muotoilu on hiljan huomioitu arvostetulla Good Design –palkinnolla. Keulailme on nimeltään Dynamic Shield, eli vapaasti käännettynä dynaaminen kilpi.

Julkaistu: 30.4.2018 6:58

Mitsubishi Eclipse Cross palkittiin muodoistaan, mutta se tarjoaa myös ajamisen iloa.

Mitsubishin uusi kompakti crossover Eclipse Cross on ajankohtainen auto monestakin syystä.

Sen lisäksi, että tämä autoluokka on tällä hetkellä hyvin muodikas, Eclipse Cross on voittanut huhtikuun lopulla arvostetun Chicago Athenaeumin Good Design -palkinnon muotoilustaan. Moni saattaa kysyä ”miksi”, sillä ulkoisesti auto saattaa ensisilmäyksellä näyttää vain yhdeltä uudelta crossoverilta, jossa katon takaosan linja laskeutuu hieman tavanomaista jyrkemmin kohti monimuotoista perää.

Mutta on muodoissa muutakin. Eclipse Cross kuuluu niihin autoihin, joiden syvin olemus alkaa avautua vasta useamman päivän tutustumisen jälkeen. Se on auto, joka kulkee omia polkujaan.

Kattolinja laskee voimakkaasti taaksepäin. Ledein toteutetut, voimakkaasti muotoillut takavalot jakavat takaikkunan kahteen osaan.

Auton profiilia pidempään tarkastellessa huomio kiinnittyy etuovissa sivupeilien alapuolelta alkavaan rohkeaan pokkaukseen, joka jatkuu kohta auton perää vyötärölinjana ja kiertyy kokonaan sen ympäri. Takaosa jakautuu kahteen selkeään muotoilulliseen elementtiin. Perän alaosan pyöreät kaaret tuovat erehtymättömästi mieleen edesmenneen Citroën C6:n muodot, yläosa on taas samantyyppinen Toyota Priusin takalasin kahtia jaetun ratkaisun kanssa.

Auton etuosassa rohkeaa linjaa jatkaa Mitsubishin nykyinen Dynamic Shield -keulailme. Kokonaisuus on räväkän rohkea, selkeästi design-tuote.

Tärkeimmät toiminnot ovat hyvin kuljettajan hallittavissa. Parempia istuinsäätöjä jää sen sijaan kaipaamaan.

Mitsubishin ollessa kyseessä yhdeksi valintakriteeriksi saattaa muodostua auton tarjoama neliveto, vaikka myös etuvetoversiot ovat mallistossa mukana. Mitsubishi valmistaa autoa kahden eri moottorin vauhdittamana, mutta Suomen maahantuontiohjelmassa on aluksi vain uusi, turboahdettu 1,5-litrainen Mivec-bensiini (163 hv/250 Nm). Auton päästöt liikkuvat välillä 151–159 grammaa kilometrille, mikä on monien yrityskäyttäjien näkökulmasta paljon.

Perinteisen pyöreät päämittarit ovat miellyttävän selkeälukuiset.

Eclipse Crossin koeajojakso osui talven kovimpien pakkasten ajalle. Ensimmäinen huomio oli, että auton ohjaus palauttaa pienemmissä nopeuksissa käännöksissä etenkin kylmänä huonosti. Myös renkaiden ajosuunnasta toivoisi parempaa tuntumaa. Nyt ohjaustuntuma on kokonaisuutena hieman tunnoton.

Ohjauspyörästä hallittava, mukautuva tasanopeussäädin toimii hieman liioitellun varovaisesti, mikä on muistakin japanilaismerkeistä tuttu ilmiö.

Puolitoistalitrainen turbomoottori tarjoaa tervettä voimaa, vaikka kiihtyvyys jääkin tavanomaiselle tasolle. Kunnollinen maavara, neliveto ja reiluin joustovaroin toteutettu jousitus paljastavat Eclipse Crossin todellisen luonteen. Auto on sitä enemmän omillaan, mitä huonommaksi ja röykkyisemmäksi ajoalusta muuttuu. Pienet töyssyt eivät oikeastaan tunnu vielä missään, ja auto kulkee hanakasti hieman rouheammassakin maastossa.

Infotainmentin seitsemäntuumainen näyttö toimii tarvittaessa myös kosketusnäyttönä ja peruutuskamerana.

Jos Eclipse Crossia haluaa viedä lumisessa maisemassa railakkaammin eteenpäin, onnistuu sekin. Suuremmissa nopeuksissa menosuuntaa täytyy korjailla silloin tällöin hiven. Ajonvakautus pois päältä kytkettynä auto puskee luistossa pitkään, ja mutkan loppupuolella vedättäminen saa sen keulan kääntymään paremmin kohti toivottua ajolinjaa.

Ajonvakautusjärjestelmä leikkaa tehoja huomattavasti. Auto pysyy kuitenkin menosuunnassaan hyvin ennalta-arvattavana liukkaallakin, eikä kori heilahtele mutkissa merkittävästi. Tallella on kuin onkin vanhan ajan ronskia ajamisen iloa.

Tavaratila on normaalimuodossaan 341-litrainen. Laajennus tapahtuu 60/40 –suhteessa.

Eclipse Crossissa istutaan koriin nähden korkealla, ja näkyvyys ulos on hyvä. Etutilat on suunniteltu korkean ja leveän keskitunnelin ympärille, eikä kuljettajan istuin laskeudu tarpeeksi alas pitkiä kuljettajia ajatellen. Jalkatilaa on edessä vain tyydyttävästi, ja ristiselän tuen säädön odottaisi saavan ainakin kuljettajalle. Infotainment-näyttö on nostettu ilahduttavasti kojelaudan yläosaan.

Takaistuimet liikkuvat peräti 20 senttimetriä pituussuuntaan. Silti, vaikka takaistuin olisi taaimmassa asennossaan, ei takana ole jalkatilaa erityisen paljon.

Takaistuimella kattolinja laskeutuu sen verran jyrkästi, että pidemmillä matkustajilla pää hipoo jo sisäverhoilua. Takaistuin liikkuu pituussuunnassa 20 sentin verran, mutta myös takana jalkatilat jäävät keskinkertaiselle tasolle.

Talviajossa auto kulutti keskimäärin 8,9 litraa sadalla: taloudellisuus ei ole Eclipse Crossin vahvin valtti.

  • Moottori R4, 1 499 cm³, turbo, 120 kW (163 hv)/5 500 r/min, 250 Nm/1 800–4 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 200 km/h

  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 159 g/km

  • Voimansiirto A1, neliveto

  • Mitat p 4 405, l 1 805, k 1 685 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 625 kg, tavaratila 341–448 l, tankki 63 l

  • Hinta 39 690 euroa

Kiitämme

  • Reipasta etenemiskykyä

  • Erottuvia muotoja

Moitimme

  • Kuljettajan istuinsäätöjä

  • Käytännön kulutusta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?