Näissä nopeuksissa kuolema korjaa herkimmin – liikennevuosi 2017 oli historian turvallisin

Viime vuosi oli Suomen liikenteen luotettavan tilastohistorian turvallisin, kertoo poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein.

Jälki oli rumaa kolmen auton kolarissa Oulussa tammikuussa.

27.4.2018 13:42

Liikenneturvan ennakkotiedon mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli viime vuonna 224 ihmistä.

Kuluvana vuonna tammi–maaliskuun aikana liikenteessä on kuollut 40 henkilöä, kun sama luku oli viime vuonna 47 henkilöä. Liikenteen turvallisuuskehitys on siis tällä hetkellä positiivista.

Liiallista vauhtia ja ylinopeutta pidetään yleensä tärkeimpinä syinä onnettomuuksiin, mutta millaisilla nopeuksilla kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tavallisesti tapahtuvat?

Selvästi eniten ihmisiä, noin 100 henkilöä vuodessa Suomessa, menehtyy onnettomuuksissa alueella, jossa nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Vuosina 2012–2016 liikennekuolemien määrä on kuitenkin laskenut 16 prosenttia kahdeksankympin nopeusrajoituksen alueella.

Seuraavaksi eniten liikennekuolemia tapahtuu alueella, jossa nopeus rajoitus on 100 kilometriä tunnissa.

Sen sijaan 120 km/h:n nopeusrajoituksen alueella, eli käytännössä moottoriteillä, menehtyy vuosittain alle kymmenen henkeä, ja vuosina 2012–2016 liikennekuolemien määrä on ollut myös näillä tieosuuksilla laskeva. Vähennystä on tullut peräti 71 prosenttia.

Pieni vakavien onnettomuuksien määrä johtunee pitkälti tietyypistä, sillä 120:n nopeusrajoituksen teillä esimerkiksi vastakkaiset ajosuunnat on erotettu rakenteellisesti toisistaan. Näin ollen kohtaamisonnettomuudetkin ovat harvinaisia.

Luvuista voidaan kuitenkin päätellä se, että vauhti tai ylinopeus itsessään ei tapa, vaan väärä tilannenopeus ja sellaiset onnettomuudet, joissa törmäys- tai hidastumisnopeudet ovat suuria. Tällaisissa onnettomuuksissa uudempien autojen aktiiviset turvavarusteet näyttelevät nykyisin yhä suurempaa roolia vammautumisien vähenemisessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?