Autot

Teslassa tuulee – taas lähti yksi pomo talosta

Julkaistu:

Eroilmoitus
Teslan autopiloteista vastannut kehitysjohtaja on jättänyt yhtiön.
Teslan Autopilot-kehityksestä vastannut pomo Jim Keller on jättänyt yhtiön. Hän ehti olla yhtiön palveluksessa vain reilut kaksi vuotta. Asiasta on uutisoinut muun muassa Autoweek.

Kellerin lähtö on merkittävä sikäli, että hän on jo neljäs isokenkäinen, joka on ottanut suunnan kohti Teslan ulko-ovea lyhyen ajan sisällä. Helmikuussa paikkansa jätti Teslan kansainvälisestä myynnistä vastannut Jon McNeill. Maaliskuussa amerikkalaisyhtiöstä poistuivat finanssijaostojen johtajat Eric Branderiz ja Susan Repo.

Monet Teslan johtajapaikat ovat siis viime kuukausina olleet kovin tuuliset. Mistä Kellerin ja muiden merkittävien johtajien kato voisi kertoa?

Teslan taloudellisen tilanteen kestävyydestä ja tuloksentekokyvystä on huhuttu jo jonkin aikaa, sillä yritys on kärsinyt tärkeän Model 3 -mallin tuotannon takkuamisesta. Lisäksi Model 3:n ensimmäisten tuotantoyksilöiden on huhuttu kärsineen huomattavista laatuongelmista, jotka eivät sovi laadukkaan tuotteen imagoa tavoittelevalle Teslalle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ja huonot uutiset leviävät nopeasti. Teslan osakkeen arvo kävi alimmillaan vuoteen huhtikuun 2. päivänä, jolloin se noteerattiin 252,48 dollariin. Pudotus oli roima, sillä vielä viime vuoden syyskuussa osakkeen arvo oli 385 dollaria. Huhtikuun aikana Teslan osakkeen arvo on elpynyt jonkin verran, ja 26. päivän noteeraus oli 285,48 dollaria. Yleistrendi on joka tapauksessa alakuloinen.

Tesla-pomojen lähtöjen yhteydessä ei voi ohittaa vanhaa ”rotat jättävät hukkuvan laivan”-kaskua. Onko sille perusteita, jää tulevaisuuden näytettäväksi.

Tämän lisäksi Teslan aiemmin aurinkoisena paistaneelle taivaalle on ilmestynyt muitakin murheita.

Osittain itsenäiseen ajoon kykenevä Autopilot-järjestelmä on johtanut parissa kuuluisassa tapauksessa kuolemankolareihin, joskaan kaikkien tapausten kohdalta ei vielä varmasti tiedetä, oliko turman aiheuttaja auton vai kuljettajan tekemä virhe. Joka tapauksessa Autopilot-järjestelmän teknologisesti etunojainen airut on saanut muutamia tahroja kylkeensä.

Samantyyppisiä mielikuvallisia vastoinkäymisiä on saanut osakseen myös Volvo. Ruotsalaistehdas toimitti taksiyhtiö Uberille XC90-mallin, jossa oli autonomisen ajotekniikan turvallisuus-, vara- ja ydinratkaisut, Uberin tarkoituksena edelleen kehittää autoa omassa autonomisen ajamisen ohjelmassaan. Yhtiöiden välillä puhuttiin peräti 24 000 auton puitesopimuksesta vuosille 2019-2021. Sitten Uberin Volvo oli maaliskuussa testiajossa osallisena onnettomuudessa, jossa kuoli polkupyörää taluttanut ulkopuolinen henkilö.

Näiden seikkojen lisäksi on syytä muistaa, että Tesla on käytännössä jo menettänyt etumatkansa perinteisiin autovalmistajiin nähden: uusia täyssähkömalleja putkahtelee monilta valmistajilta nykyisin ulos oikealta ja vasemmalta. Tuoreimmat niistä ovat Nissan Leaf, Hyundai Kona EV ja Jaguar I-Pace – kaikki omalla tavallaan päteviä kilpailijoita.

Toiseksi viimeistä kappaletta on täsmennetty 30.4.2018.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt