Opel Insignia Country Tourer: Maavaraa mökkitielle, oivallisia ajo-ominaisuuksia maantiellä - Autot - Ilta-Sanomat

Opel Insignia Country Tourer: Maavaraa mökkitielle, oivallisia ajo-ominaisuuksia maantiellä

Opel Insignia Country Tourer tavoittelee maastohenkisyyttä aavistuksenomaisella maavaran korotuksella.

Maavara on 2,5 senttiä korkeampi kuin Insignian perusfarmarissa.

28.4.2018 7:02

Perinteisen farmariauton ja maasturin ominaisuuksia yhdistelevä Insignia Country Tourer on Opelin suurikokoinen mökkitiemalli. Insignian perusfarmariin nähden tavallista rouheampaan maastoon kannustavat 25 millimetriä korkeampi maavara, mustat muovikaaret pyöräkoteloiden ympärillä, hopeanväriset pohjapanssarit ja alleajosuojat sekä liki koko malliston läpi kulkeva neliveto.

Twinster-nimiseksi ristitty neliveto perustuu taka-akselin kahteen sähköisesti ohjattuun monilevykytkimeen vetävien etupyörien lisäksi. Näin kummallekin takapyörälle voidaan ohjata ja säätää kulloiseenkin tilanteeseen soveltuva, oikea vääntömomentti lähes nanosekunnissa.

Country Tourerin ominaispiirteitä ovat takapään alleajosuojat ja pyöräkoteloiden reunukset.

Edellä olevista ominaisuuksista huolimatta olisi väärin väittää autoa poikkeuksellisen maastokelpoiseksi. Edes Tekniikan Maailman Insignialle myöntämä tuoreehko titteli ”Vuoden talviauto” ei houkuttele siihen.

Sen sijaan maavaraltaan korotettu Insignia on mainio matka-auto. Ihan yhtä mainio kuin mallin perusfarkku. Kasvatettu maavara ei nimittäin tunnu heikentävän vakaita ajo-ominaisuuksia.

Kun alle otetaan bensalla käyvä nelivetoinen, kahdeksanpykäläisellä automaattivaihteistolla varustettu 260-hevosvoimainen tehoversio, eivät Etelä-Suomen lopputalven olosuhteet muodosta minkäänlaista hidastetta.

Tavaratilan perustilavuus on 540 litraa.

Voimalinja vakuuttaa vaivattomuudellaan. Matkustamossa voi kuunnella aarioita hiljaisella volyymilla, sillä auton äänieristykseen on todella kiinnitetty huomiota. Tarvittaessa auton sisällekin saa kuulumaan moottorin matalaa murinaa.

Ajamista voi säädellä kuskin mielentilan ja varsinkin ajo-olosuhteiden mukaan. Koeajoautossa vakiona ollut Flexride-alusta mukauttaa iskunvaimentimien, ohjauksen, kaasun vasteen ja automaattivaihteiston vaihtamisen ajankohdan itsenäisesti – ja sujuvasti sen tekeekin.

Vanteen takaa pilkistävät Brembon laadukkaat jarrut.

Mukavuudenhaluinen ruksaa nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset AGR-istuimet autoa tilatessaan. AGR Premium -nimeä kantavaan, 1 840 euron hintaiseen varustepakettiin istuinten lisäksi kuuluvat 360-asteinen kamerajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, pysäköintiavustin, katvealueen varoitus ja risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa.

Insignia Country Tourerin kaksilitraisiin moottoreihin saa jatkeeksi kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston.

Avustavista turvajärjestelmistä on oikeasti hyötyä tämän auton kuskille, sillä viiden metrin pituus tekee siitä itseään isomman varsinkin parkkiluolissa.

Mukava ja mukautuva istuin on lisäsijoituksen väärti.

Tuulilasin heijastusnäytön on Opel toteuttanut fiksusti, sillä näytön säätämisen voi hoitaa kojelaudan kytkimistä eikä kosketusnäytön uumenista, kuten usein tapaa.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 A8

  • Moottori R4, turbo, 1998 cm³, 191 kW (260 hv)/5300 r/min, 400 Nm/2500–4000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 242 km/h

  • Kulutus 8,7 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 199 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 5004, l 1858, k 1526 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1699 kg, tavaratila 540–1530 l, tankki 70 l

  • Hinta 47773 euroa

Kiitämme

  • Vakaata ajettavuutta

  • Avaria sisätiloja

Moitimme

  • Korkeaa CO2-päästölukemaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?