Autot

Fiesta Vignale on tuore todiste, että arkipäivän luksus himottaa nyt monia

Julkaistu:

Koeajo
Fiesta Vignalen kysyntä kertoo, että pieni arkipäivän luksus kiinnostaa myös pikkuauton ostajaa.
Ei ole enää päivän polttavin uutinen Suomessa se, että pienet B-segmentin henkilöautot parantavat myyntiään kuin sika juoksuaan.

Syyt tiedetään. Myynti on kasvanut siksi, että meneillään oleva romutuspalkkiokampanja suosii pienten ja vähäpäästöisten autojen ostajia, ja siksi, että pikkuautojen laatu on noussut viime vuosina valtavasti.

Ei ole uutinen myöskään se, että Fordin ase pikkuautojen taistossa on Fiesta. Malli on on ollut markkinoilla vuodesta 1976. Viime vuonna Fiestasta lanseerattiin jo seitsemännen sukupolven versio.


Siksi ei yllättänyt sekään, että Fiesta teki alkuvuonna erinomaista jälkeä täkäläisessä henkilöautokaupassa. Mallia rekisteröitiin tammi–maaliskuussa 999 kappaletta. Kasvua kertyi komeat 80,7 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uutisen tynkää on sitä vastoin siinä, että merkittävä osa Fiestan viimeaikaisesta menestyksestä perustuu Vignale-varustetason autoihin. Se osoittaa, että pieni arkipäivän luksus kiinnostaa myös pikkuauton ostajaa. Tosin maahantuoja ei kerro tarkkoja mallikohtaisia myyntimääriä, ilmoittaa vain, että Vignale-version kysyntä on ollut yllättävän suurta – etenkin, kun Vignale ei mahdu päästöjensä takia romutuspalkkiokampanjan piiriin.


Vignale on varustelutaso, jolla Ford raivaa jalansijaa premiumautojen markkinoilla Euroopassa. Yhdysvalloissa Fordin vastaava yläpään brändi on Lincoln – joskaan Lincoln ei ole varustepaketti vaan automerkki.

Vignalen nimi viittaa italialaiseen Alfredo Vignaleen, joka perusti Garrozzeria Vignale -nimisen autokoritehtaan 1940-luvun lopulla. Perustaja pyöritti yhtiötä parikymmentä vuotta ja myi sen sitten De Tomasolle. Urheiluautoistaan kuulu De Tomaso oli jo aikaisemmin ostanut toisen maineikkaan korivalmistajan Ghian.

Ford astui kuvaan vuonna 1973, jolloin se osti De Tomasolta sekä Ghian että Vignalen. Ghia-brändiä Ford alkoi hyödyntää uutterasti heti. Sitä vastoin Vignalen se otti käyttöön vasta vuonna 2015. Ensin markkinoille tuli Vignale-varusteltu Mondeo ja sitten vastaavanlaiset Kuga, S-Max, Edge ja – Fiesta.


Fiesta Vignalen tunnistaa nopeimmin keulasta ja perästä: kummassakin päässä on muista Vignale-malleista tuttuja muotoja. Yleisilmettä terävöittävät 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa on 10 puolaa ja Luster Nickel -tyyppinen viimeistely.

Sisällä ihmistä hemmotellaan istuinten osittaisella nahkaverhoilulla ja veluurikankaisilla lattiamatoilla.

Ajo- ja matkustusmukavuutta korostetaan esimerkiksi valoautomatiikalla, automaatti-ilmastoinnilla, lämmitettävällä ratilla ja kojelaudan 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Koeajoautossa oli lisäksi 680 euron metalliväri, ovien 100 euron arvoiset reunasuojat sekä kehittyneempi, 450 euroa maksava audiojärjestelmä.


Fordeja on kehuttu hyvästä ajettavuudesta iät ja ajat. Fiesta Vignale ei poikkea linjasta mitenkään: se on kuskin kannalta erittäin kiva auto. Samaa mieltä eivät ole takapenkille änkeytyvät aikamiehet. Heillä on siellä todella ahdasta.

Muiltakin mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan Vignale on samanlainen auto kuin kolme muuta Fiestan varusteluversiota eli Trend, ST-Line ja Titanium. Saa nähdä, päteekö sama sääntö Fiestan uusiin Active- ja ST-malleihin. Crossover-tyyppinen Active tulee Suomeen toukokuussa ja tehopakkaus ST alkukesästä.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hv A6 Vignale

  • Moottori R3, turbo, 998 cm3, 73,5 kW (100 hv)/4 500–6 500 r/min, 170 Nm/1 500–4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 12,2 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 5,2 l/100 km, 95E
  • CO2-päästöt 118 g/km
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 040, l 1 941, k 1 476 mm, akseliväli 2 493 mm, omamassa 1 206 kg, tavaratila 292 l, tankki 42 l
  • Hinta 23 264 euroa

Kiitämme
  •  Hyvää ajettavuutta
  •  Ylellistä muotoilua ja sisustusta
Moitimme
  •  Ahtaita takatiloja
  •  Tavaratilan korkeaa kynnystä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt