Autot

Mercedes-Benz Sprinter halpenee jopa yli 10 000 euroa uuden käsitteen ansiosta

Julkaistu:

Ensitesti
Mercedes-Benz päivitti Sprinterin, jolle on tulossa monen kilpailijan tavoin merkittävä veroetu taksikäytössä.
Heinäkuun alussa suomalaisissa taksimarkkinoissa tapahtuu paljon.

Sen lisäksi, että sääntelyä puretaan voimakkaasti ja lähestulkoon jokaisen sallitaan ryhtyä taksiyrittäjäksi, taksiautojen verotus muuttuu. Invataksinimitys poistuu, ja tilalle tulee uusi käsite, esteetön taksi. Suuri muutos on se, että esteettömistä taksiautoista ei kanneta enää autoveroa lainkaan.

Veron poistuessa hinnoista sulaa merkittävä osa pois – useita tuhansia euroja, automallista riippuen jopa yli 10 000 euroa.

Verovapaus koskee esimerkiksi 1+8-paikkaisia pikkubusseja, kunhan niissä on asianmukainen esteettömyysvarustelu. Varustelun hinta on tavallisesti sitä luokkaa, että siihen sijoitetun pääoman saa poistuvassa autoverossa moninkertaisena takaisin.


Sanomattakin on selvää, että tähän markkinarakoon on nyt tunkua. Yksi yrittäjistä on uudistuva Mercedes-Benz Sprinter.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Uskon vahvasti, että muuttuva verotuskäytäntö lisää esteettömyysmallien kysyntää Suomessa, Mercedes-Benzin Suomen tila- ja pakettiautojen myyntijohtaja Jani Tolonen sanoo.

– Oman kokemukseni mukaan niin on jo käynyt. Käytännössä se tarkoittaa, että esimerkiksi Mercedes-Benzin mallistossa Sprinter-, Vito- ja niin sanotun 1+6-kokoluokan eli Citanin keskuudessa on uutta imua.

Verotuskäytännön muuttumista ajatellen Sprinterin kesän korvalla tapahtuva uudistuminen ei voisi ajoittua paremmin.

Ilta-Sanomat tutustui uudistuvaan Sprinteriin etukäteen Amsterdamissa.

Tärkein ensivaikutelma oli, että auto rakentuu yhä vahvemmin asiakkaan ehdoin. Eri käyttötarpeisiin mukautuvia kori-, pituus-, korkeus-, moottori-, vaihteisto- ja kantavuusvaihtoehtoja on niin paljon, että niiden esittelyyn ei riittäisi edes yhden painetun Ilta-Sanomien autosivut. Eri variaatioita on peräti yli 1 700.

Kyseessä on siis lähestulkoon mittatilaustyönä valmistettava auto. Lisäksi uusi MBUX-multimediajärjestelmä sekä Mercedes Pro -järjestelmä siirtävät auton ajojärjestelyn tukevasti digiaikaan.

Helppojakin valintoja on mahdollista tehdä, sillä Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla vain kaksi turbodieseliä: nelisylinterinen 2,1-litrainen tai 3,0-litrainen V6-moottori. Pienempi voimanlähde kattaa 84–130 kilowatin teholuokat. Suurempi tuottaa 140 kilowattia eli 190 hevosvoimaa tehoa ja 440 newtonmetriä vääntöä.

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on etuvetoinen Sprinter. Siihen on mahdollista saada uusi yhdeksänvaihteinen momentinmuunninautomaatti. Taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto, jollainen oli ajamassamme takavetoisessa pikkubussissa.


Ulkoisesti hieman virtaviivaistunut 1+8-bussi on pienemmänkin dieselin liikuttamana luonnikas ajettava. Vääntöä ja voimaa on riittävästi myös moottoritienopeuksiin, ja automaatti toimii sujuvasti.

Tuulisilla suorilla auton korkea kori luonnollisesti huojahteli huomattavasti, vaikka vakiovarusteinen sivutuuliavustin kuljettajaa hieman asiassa avustikin.

Ohjaus tehostuu tunnokkaasti ajonopeuden mukaan, ja näkyvyys ulos on hyvä. Kuljettajan paikalla viihtyy pidemmänkin ajorupeaman, ja lisävarusteena autoon saa helppoutta lisäämään myös mukautuvan tasanopeudensäätimen.


Kokonaisuus vaikuttaa loppuun asti harkitulta, ja elinkaariajattelusta huolissaan oleville voi huojentavasti kertoa, että uuden Sprinterin alusta on vihdoin paremmin galvanoitu ja suojattu ruostumista vastaan.

Suomessa uusi Sprinter lanseerataan kesäkuun alussa. Hinnat alkavat noin 40 000 eurosta.

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI Tourer

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI Tourer

  • Moottori R4, 2 143 cm³, turbo, 120 kW (163 hv)/3 800 r/min, 380 Nm/1 400–2 400 r/min
  • Kulutus 7,1 l/100 km diesel CO2-päästöt 186 g/km
  • Voimansiirto A7, takaveto
  • Mitat p 5 932, l 2 020, k 2356 mm, akseliväli 3 665 mm, kokonaismassa 3 500 kg, istuinpaikat 1+8
  • Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt