Autot

BMW X3 tuo ylellisyyttä arkeen – harmin aiheet jäävät vähiin

Julkaistu:

Koeajo
BMW X3 on oivallinen auto, jonka kyvykkyydellä on toki hintansa.
Isolla rahatukulla saa kyvykkään katumaasturin. Vielä suuremmalla summalla saa yleensä vielä hienomman.

Tämän ei pitäisi yllättää ketään. Silti vielä 80 000 euron sijoituksenkin jälkeen jää jokunen kysymys ilmaan. Ehkä odotukset ovat liiaksi tapissa, mutta koeajossa olleen BMW X3:n lähtöhintaan pumpatut liki parikymmentätuhatta euroa eivät takaa esimerkiksi kahta täysin sähkötoimista etuistuinta.

Näille ensivaikutelmista syntyville pohdinnoille syntyy usein tilaa, kun on siirtynyt 50 000 euroa halvemmasta, hyvin varustellusta perheautosta saksalaiseen premiumiin.

Jos unohdetaan takapuolen alusta, sijoitetulla rahalla saa luonnollisesti huomattavan paljon. Koeajoauton vaaleanruskeat nahkapenkit ja lasinen panoraamakatto ovat osa auton Business M Sport -varustelua. Penkit ovat vallan erinomaiset, ja edellä olleesta marinasta huolimatta kuljettaja löytää luontevan ajoasennon vaivatta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kartturin paikalla istunut osasi löytämiensä pienten puutteiden vastapainoksi arvostaa etenkin pääntuen säätövaroja. Tuet liikkuvat sekä ylösalaisin että eteen ja taakse. Ei yllättäen mikään itsestäänselvyys edes hinnakkaissa autoissa.


Useilla markkinoilla joka kolmas myyty BMW kantaa perässään X-kirjainta. Tuore X3 on miltei joka suhteessa isompi kuin edeltäjänsä, jopa isompi kuin historian ensimmäinen X5. Tavaratila on pysynyt kuitenkin ennallaan 550 litrassa. Perä on muotoiltu uusiksi , ja ehkäpä monen mielestä aiempaa onnistuneemman näköiseksi.

Ohjaamon tietoviihdejärjestelmä on sisällöltään ja käytettävyydeltään mainio, joskaan ei ihan markkinoiden kehittyneintä kärkeä. Tuohon yhtynee jokunen, joka on kokeillut Mercedes-Benzin tuoreimpia kehitelmiä.


Ajaessa tunnelma on kuin X3:a isommassa autossa. Dieselmoottorin 190 hevosvoimaa vie liki paritonnista autoa mutinoitta. Vääntävä moottori lähtee leikkiin mukaan jo alhaisilla kierroksilla. Malliston tehokkaampia versioita ei osaa edes kaivata.

Koeajolenkeillä, sulilla ja enimmäkseen tasaisilla teillä nelivedon etuja ei päässyt kunnolla kokemaan, mutta 8-nopeuksisen automaattivaihteiston sivistynyttä toimintaa pystyi estoitta ihailemaan.


Äänimaailma matkustamossa oli etenkin hiljaisen moottorin ansiosta puhdasta premiumia. Ajomukavuutta korostavat matkustamon laadukkaat materiaalit. Takapenkillä istuvilla on joka suuntaan lokoisat oltavat ehkä joillekin hiukan riittämätöntä reisitukea lukuun ottamatta.

Ajotilan valinta osui taajama-ajossa useimmiten mukavuuspainotteiseen comfortiin. Meno oli jämäkkää, muttei ollenkaan täristävää. Ohjaus ei ole markkinoiden tunnokkain, mutta useiden muiden arvioitsijoiden mukaan Baijerissa on tässä suhteessa edistytty.



Aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen yhteistyöllä ollaan taas piirun verran lähempänä hetkeä, jolloin kuljettaja voi keskittyä maisemiin.

Valmistaja lupaa polttoaineen kulutuslukeman kaupunkiliikenteessä pysyvän kuuden litran paikkeilla. Se onkin lähellä arkitotuutta, sillä koeajossa lukema jäi alle seitsemän litran.

BMW X3 xDrive 20d A

  • Moottori R4, turbo, 1 995 cm³, 140 kW (190 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750–2 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 213 km/h
  • Kulutus 5,3 l/100 km Diesel
  • CO2-päästöt 140 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 708, l 1 891, k 1 676 mm, akseliväli 2 864 mm, omamassa 1 825 kg, tavaratila 550–1 600 l, tankki 68 l
  • Hinta 61 147 euroa
Kiitämme
  • Yleistä laadun leimaa
  • Pätevää voimalinjaa
  • iDriven käyttömukavuutta
Moitimme
  • Korkeata hintaa, jos lähtötason varustelu ei riitä
  • Hybridin puutetta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt