Autot

Uusi A-sarja tähyää suoraan pikkuautojen huipulle: Melkoinen älysukkula

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Mercedes-Benz A-sarja on suuri pieni auto.
Onhan tämä nyt huikeata.

Monet muistavat 1980-luvun hittisarjan Ritari Ässän, jossa toisessa pääroolissa oli puhuva ja itsenäiseen ajatteluun kykenevä K.I.T.T. -auto, raskaalla kädellä modifioitu Pontiac Trans Am.

K.I.T.T. keskusteli, toimi ja ajoi omatoimisesti päähenkilö David Hasselhoffin esittämän sankarihahmon kanssa konnia jahdatessaan. Älykäs auto oli stara.

Suunnilleen 35 vuotta sitten tämä kaikki oli vain fiktiota, mutta nyt istun uudessa Mercedes-Benzin A-sarjan autossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uskomatonta kyllä, se keskustelee kanssani filosofisesti mielenkiintoisista kysymyksistä kuin maisterintutkinnon suorittanut älykkö ja osaa myös ajaa itsenäisesti lyhyitä matkoja. Vertailuyhtälöstä näyttäisi puuttuvan vain konnat.


Vaikuttaisi siltä, että muutamassa vuosikymmenessä fiktiosta on tulossa realismia. Uusi A-sarjalainen on perustaltaan ihan tavallinen pikkuauto, jonka voi oikeasti ostaa.

Sensuellia puhdaslinjaisuutta

Muodot on jälleen kerran mietitty kokonaan uudelleen. Mercedeksen uuden muotoilufilosofian nimi, Sensual Purity, tarkoittaa sensuellia puhdaslinjaisuutta. Tarkkaan piirretyt mittasuhteet saavat auton näyttämään siltä, että se seisoo tanakasti omilla tassuillaan. Keula on matala, ja perän muotoilu korostaa auton leveyttä ja pyöräkoteloiden kaaria. Linjoista seuraa myös aerodynaamista suorituskykyä, sillä auton ilmanvastuskerroin on erinomainen, vain 0,25 Cd.

Edeltäjään verrattuna akseliväli on kasvanut selvästi, tasan kolme senttiä, ja kokonaispituutta on tullut 11,5 senttiä lisää.

Kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätiloissa. Kyynärtilaa on enemmän. Edessä hyvä ajoasento löytyy luontevasti, ja ohjauspyörän säädöt ovat esimerkilliset. Noin 185- ja 180-senttiset henkilöt mahtuvat istumaan autossa peräkkäin ongelmitta, mutta sitä pidemmän pää osuu jo kattoverhoiluun takana, jos autossa on lisävarusteinen kattoikkuna.


Takana jalkaterille on kuitenkin huomattavan rajallisesti tilaa, ja takaistuimen reisituki on pidempijalkaisia ajatellen liian vaakatasossa hyvään polvikulmaan nähden. Matalaan 4,4-metriseen autoon ei kaikkea voi saada.

Konttorin puolella uuden A-sarjan kojelauta on jaettu kahteen alueeseen.

Alaosa näyttää kelluvan muun kojelaudan edessä, ja siihen on sijoitettu näyttävät, turbiineja muistuttavat ilmansuuttimet. Ylemmälle tasolle sijoittuvat E- ja S-sarjoista aiemmin tuttu mittaristo- ja infotainment-näyttö Widescreen Cockpit. Se on saatavana kolmena versiona: kaksin 7,0-tuumaisin näytöin, 7,0- ja 10,25-tuumaisin tai suurin 10,25-tuumaisin tuplanäytöin varustettuna.

Uudet näytöt ovat, etenkin suurimpina versioina, edustavia tässä autoluokassa. Ohjaamokokonaisuus on muutenkin laadukas: uusi A-sarja ei pyrikään kilpailemaan edullisten pikkuautojen kanssa vaan tähyää selkeästi ryhmän huipulle. Luonnollisesti se heijastuu auton hintaan.


Tien päälle lähdettäessä kuljettaja saa hyvin käteensä istuvan ohjauspyörän, jonka monitoimivarustelu on jo
S-sarjastakin tuttu.

Vauhtia Aakkoselle antavat alkuvaiheessa yksi bensiini- ja yksi dieselmoottori. Toisessa aallossa mukaan tulee suurempi bensiinivaihtoehto A 250.

Uudessa 1,4-litraisessa bensiinimoottorissa hyödynnetään sylinterien lepuutustoimintoa automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. 4Matic-nelivetomallit ovat niin ikään tulossa tuonnempana mallivalikoimaan.

 

Mikä on elämän perimmäinen tarkoitus?

Ajomelu pysyy asiallisella tasolla. Myös aktiivinen turvallisuusvarustelu on kehittynyttä: vakiovarusteena tulee esimerkiksi aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa – mutta ei vielä yhtä pitkään kuin K.I.T.T:llä.

Hey Mercedes!

Palataan vielä auton filosofiseen puoleen. A-sarjassa otetaan käyttöön kokonaan uusi, edistyksellinen MBUX-multimedialiittymä, jota kuljettaja voi yksilöidä omien mieltymyksiensä mukaiseksi. Järjestelmään upotettu, oppiva Hey Mercedes -ääniohjausjärjestelmä tottelee esimerkiksi englanninkielisiä äänikomentoja. Aktivoinnin jälkeen auto kysyy kuljettajalta englanniksi naisäänellä, kuinka voisi auttaa?

Tunne on häkellyttävä, sillä tiedän auton olevan yhteydessä pilvipalveluun, joka etsii taukoamatta ratkaisuja erilaisiin ongelmiin, samaan tapaan kuin vaikkapa iPhonen Siri.

Kun kysyn A-sarjalaiselta ihmisiä jo aikojen alusta askarruttaneen kysymyksen, ”What is the true purpose of life?”, eli mikä on elämän perimmäinen tarkoitus, miettii auto hetken, ja vastaa sitten suomeksi käännettynä: ”Sanoisin, että elämän tarkoitus on elää päivä kerrallaan, ja viettää mahdollisimman paljon aikaa rakastamiensa ihmisten kanssa.”

Laadukkaasta autonvalmistuksesta tunnettuun Uuteenkaupunkiin on tulossa suuri pieni auto. Suomessa se lanseerataan toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Mercedes-Benz A 200 A Business

  • Moottori R4, 1 332 cm³, turbo, 120 kW (163 hv)/5 500 r/min, 250 Nm/1 620 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s, huippunopeus 225 km/h
  • Kulutus 5,3 l/100 km E95
  • CO2-päästöt 123 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 419, l 1 796, k 1 440 mm, akseliväli 2 729 mm, omamassa 1 375 kg, tavaratila 370–1 210 l, tankki 43 l
  • Hinta 37 289 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt