Asiakkaalle pitää kertoa taksimatkan hinta etukäteen – jonosta voi poimia mieleisensä auton

Julkaistu:

Liikennepalvelulaki
Kun taksien hinnoittelu vapautuu heinäkuun alusta, asiakkaalle on kerrottava ajettavan matkan hinta etukäteen.
Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan 1. heinäkuuta. Suurin muutos taksimatkustajan näkökulmasta on hinnoittelun vapautuminen.

Trafi ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto painottavat, että jatkossa matkustajalle pitää kertoa selkeästi taksimatkan hinta tai hinnan määräytymisperuste jo ennen matkaa. Laki myös edellyttää, että hintatiedot ovat selkeästi nähtävillä esimerkiksi silloin, kun taksi otetaan tolpalta tai muulta taksiasemalta.

– Heinäkuusta alkaen taksimatkan enimmäishintoja ei enää säädellä, vaan yritys saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Yrittäjän tulee pitää huolta, että asiakas on aina tietoinen taksimatkan hinnasta matkasta sopiessaan, tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista sanoo.

 

Jos matkan hinta ylittää 100 euroa...

– Uudessa tilanteessa on tärkeää, että asiaa tarkastellaan myös harvemmin tai vieraalla paikkakunnalla taksia käyttävien asiakkaiden näkökulmasta. Olemmekin antaneet määräyksen taksimatkan kokonaishinnasta. Jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa. Tarkoituksena on, että kalliimmat matkat eivät tule yllätyksenä asiakkaalle, jatkaa Sillanpää.

Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen palveluiden mukaan.

Jatkossa asiakas voi taksitolpan jonosta valita vapaasti, minkä taksin hän haluaa ottaa. Näin asiakas voi valinnassaan painottaa hinta, auton merkkiä ja kokoa tai palvelutarjontaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt